direct naar inhoud van 5.3 Water
Plan: Pesse, deelplan uitbreiding woningbouw 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20118014002-OH01

5.3 Water

5.3.1 Beleidskader

In het waterbeheer zijn drie grote beleidsthema's:

  • 1. Voor het dagelijkse waterbeheer is dat het Gewenste Grond- en Oppervlaktewater Regime (GGOR). Doel daarvan is gedurende een heel groot deel van het jaar die wateromstandigheden te realiseren die het beste passen bij de functie zoals de provincies die hebben vastgesteld.
  • 2. Om in extreem natte en extreem droge omstandigheden de schade als gevolg van wateroverlast of watertekort te beperken, kennen we WB21. Hierin zit de trits vasthouden-bergen-afvoeren als voorkeursvolgorde en afwegingskader en het principe van niet afwentelen. Het stedelijk gebied dient dus waterneutraal te zijn. Mocht dit door de enige goede redenen - de veiligheid is ernstig in het geding, de kosten zijn te hoog, er spelen nijpende ruimtevraagstukken - niet kunnen, dan komen het waterschap en de gemeente passende afspraken overeen. Doel is het watersysteem zo in te richten dat het in extreme omstandigheden en in de toekomst goed functioneert.
  • 3. Voor het bereiken van de goede ecologische toestand van het water zijn er de Europese richtlijnen voor ecologie en waterkwaliteit. Dit thema bestaat uit de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) en de Vogel- en Habitatrichtlijnen (vertaald in Flora- en Faunawet en Natuurbeschermingswet). Doel daarvan is dat alle Europese wateren, zowel oppervlaktewater als grondwater, zich in 2015 in een goede ecologische en goede chemische toestand bevinden. Met goede argumenten is uitstel mogelijk tot uiterlijk 2027. Voor de Natura 2000- gebieden is geen uitstel mogelijk.

Deze drie thema's hangen zo met elkaar samen dat het niet mogelijk is ze afzonderlijk van elkaar te realiseren. Dat doen we dus ook niet. We zorgen er voor dat het watersysteem tijdig op orde is, duurzaam is ingericht, voldoet aan de landelijke normen voor het voorkomen van wateroverlast, bijdraagt aan het bereiken van grond- en oppervlaktewaterpeilen in relatie tot de functies van die wateren en gebieden, we gaan verdroging tegen en houden rekening met de eisen vanuit de KRW.

Om aan deze punten te voldoen is in december 2009 de Waterwet in werking getreden. Deze waterwet vervangt acht bestaande wetten voor het waterbeheer in Nederland. Deze wet regelt het beheer van oppervlaktewater en grondwater. Ook verbetert deze wet de samenhang tussen waterbeleid en ruimtelijke ordening. Hierdoor zijn waterschappen, gemeenten en provincies beter in staat wateroverlast, waterschaarste en watervervuiling tegen te gaan.

Ook voorziet de waterwet in het toekennen van functies voor het gebruik van water zoals scheepvaart, drinkwatervoorziening, natuur, landbouw, industrie en recreatie. Op basis van deze functies worden eisen gesteld aan de kwaliteit en de inrichting van het water. De instrumenten vanuit de Waterwet zijn waterplannen (rijk en provincie), waterbeheerplannen (waterbeheerder) en vergunningen.

5.3.2 Planbeschrijving

Het plangebied bevindt zich aan de zuidkant van de kern Pesse. Daarmee ligt het plan in het beheersgebied van Waterschap Reest en Wieden. Het plangebied bestrijkt een totale oppervlakte van ongeveer 85.000 m2. Binnen of in de nabijheid van het plangebied bevindt zich een aantal schouwsloten en hoofdwatergangen van het waterschap. Op de grondwatertrappenkaart van het waterschap valt het plangebied in een gebied met grondwatertrap VI.

De maximale grondwaterstand ligt daarmee in theorie tussen de 0 en 20 cm onder het maaiveld, maar binnen het nog onbebouwde gebied zijn geen gevallen van grondwateroverlast bekend. De bodemsamenstelling in het plangebied wisselt. De noordwesthoek bestaat voornamelijk uit een moerige ondergrond. Verder kunnen in het gebied door aanwezige leemlaagjes schijngrondwaterstanden voorkomen.

5.3.3 Riolering

Het plangebied zal worden uitgerust met een vuilwaterriool. Voor regenwater is het uitgangspunt om bovengronds af te voeren. Regenwater van wegen wordt via goten verzameld in greppels. De aanwezige greppelstructuur in het gebied zal daarbij een functie krijgen. Overtollig regenwater van particuliere percelen kan bovengronds worden aangeboden via de oprit of een overstortputje op de erfgrens. Daar waar oppervlakkig afvoeren niet mogelijk is zal een regenwaterriool worden aangelegd. Dit wordt echter tot een minimum beperkt.

5.3.4 Waterkwantiteit

Problemen met water moeten niet worden afgewenteld. De bedoeling is om met de uitbreiding de veerkracht van het watersysteem in Pesse te vergroten. Bij een toename van verhard oppervlak zoals daken en verharding, zal meer regenwater worden afgevoerd in plaats van infiltreren. Waterschap Reest en Wieden hanteert daarom een compensatieregel. De compensatie geschiedt door nieuw oppervlaktewater aan te leggen binnen hetzelfde gebied. Binnen dit oppervlak moet ten minste 20 mm x het nieuw te realiseren verhard oppervlak geborgen worden. In dit plan wordt de verharding uitgebreid met maximaal ca. 16.000 m2. Dit betekent voor de compensatieregel de onderstaande rekensom: 0.02 m x 16.000 m2 = 320 m3 water dat geborgen moet worden in het plangebied.

Dit kan op verschillende manieren bewerkstelligd worden door bijvoorbeeld gebruik te maken van waterbergende verharding en vertraagde afvoer naar de greppels in het plangebied, de aanleg van wadi's etc. Vanwege het duurzame karakter van de nieuwbouwwijk past hergebruik van regenwater goed in dit plan. Regenwater kan worden opgevangen in een tank (onder bijvoorbeeld de oprit of voortuin). Regenwater leent zich bij uitstek voor toiletspoeling en wasmachine. Dergelijke systemen zijn relatief goedkoop, passen in de duurzame gedachte en besparen kostbaar drinkwater. Overtollig water kan via kratten infiltreren of alsnog oppervlakkig worden aangeboden.

Bij de aanleg van een sedumdak met een degelijke dikte (vanaf 7 à 10 cm) rekent het waterschap het dakoppervlak niet mee als verhard oppervlak. Hiervoor hoeft dan ook niet gecompenseerd te worden. Een combinatie van oplossingen is natuurlijk ook mogelijk. Bij nieuwbouw, die past binnen de kaders van dit bestemmingsplan, zal rekening gehouden worden met bovenstaande compensatieregeling. Bij een bestemmingsplanwijziging voor bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden zal het gewijzigde plan opnieuw wederom ter toetsing worden voorgelegd aan Waterschap Reest en Wieden.

5.3.5 Waterkwaliteit

Water in en om het woon- en leefgebied moet van goede kwaliteit zijn. Om de kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater te waarborgen, zal bij nieuwbouwprojecten geen gebruik gemaakt worden van milieubezwaarlijke bouwmaterialen, die de kwaliteit van het water en de waterbodem negatief kunnen beïnvloeden. Uitlogende materialen zoals zink, lood en dakmastiek behoren tot deze categorie.

Door het toepassen van variatie in oevermodellen bij watergangen kunnen karakteristieke wateren worden ontwikkeld die uitstekend passen binnen het lokale sfeerbeeld. Dit komt de waterkwaliteit en ecologie in het gebied ten goede.

5.3.6 Beheer en onderhoud

Omdat in het plangebied watergangen van het waterschap aanwezig zijn, moet rekening gehouden worden met de benodigde ruimte voor onderhoud en beheer. Bij onderhoud vanaf de kant geldt een obstakelvrije zone van 5 meter vanaf de boven insteek van de watergang. Voor werkzaamheden in, aan of rondom deze watergangen moet op grond van de Waterwet een vergunning aangevraagd worden bij het waterschap.

5.3.7 Invloed op de waterhuishouding

Het plan bevindt zich niet in een beekdal of risicogebied en is er geen grote wateroverlast als gevolg van overstromingen geconstateerd. Het plan ligt niet in een zone van hydrologische beïnvloeding. Kleine wijzigingen in de grondwaterstand binnen het peilbeheer van het waterschap hebben geen directe invloed op de omliggende functies van het plan. Grotere verschillen in de grondwaterstand kunnen eventueel wel invloed op de omliggende functies hebben.

5.3.8 Proces

De initiatiefnemer heeft het waterschap tijdig ingelicht over de planvorming. Hierdoor heeft het waterschap de initiatiefnemer goed op de hoogte kunnen stellen van de waterhuishoudkundige aspecten binnen het plan. Indien tijdens de uitvoering waterhuishoudkundige aspecten aan bod komen, wordt het waterschap daarover ingelicht.

5.3.9 Wateradvies Waterschap Reest en Wieden

De bestemming en grootte van het plan hebben een geringe invloed op de waterhuishouding. De procedure voor de standaard watertoets is gevolgd. Afwijkingen met betrekking tot het beleid zijn door de initiatiefnemer voldoende onderbouwd. Waterschap Reest en Wieden komt tot het volgende advies:
Met de bovenstaande waterparagraaf zijn de wateraspecten van waterschap Reest en Wieden voldoende belicht. Het waterschap geeft voor dit plan dan ook een positief wateradvies.