direct naar inhoud van 9.3 Inspraak en overleg
Plan: Erflanden 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108020001-OH01

9.3 Inspraak en overleg

9.3.1 Inspraak

Op 16 juni 2010 is een inloopavond gehouden. Daarnaast is een ieder in de gelegenheid gesteld om een inspraakreactie in te brengen op het voorontwerpplan. De resultaten van de inspraak zijn neergelegd in de op 22 maart 2011 vastgestelde 'Inspraak- en vooroverlegnota bestemmingsplan Erflanden 2010'. Deze nota is in paragraaf 9.3.3 van de plantoelichting opgenomen.

Het ontwerpplan heeft vanaf 30 maart 2011 gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Daarnaast kon het plan worden ingezien via de website www.ruimtelijkeplannen.nl. Een ieder is in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te brengen op het ontwerpplan.

Een drietal bewoners wonende aan de Blankvoorn hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een zienswijze in te brengen. Bewoners verzoeken de parkeerstrook ter hoogte van de t-splitsing van de Blankvoorn door te trekken. Bewoners verwachten problemen met het in- en uitrijden van de vuilophaaldienst en andere diensten vanwege de doodlopende straat, ontbreken van een voetpad en het op straat plaatsen van afvalcontainers.

Naar aanleiding van de zienswijze op het voorontwerpplan is aan de noordzijde van de Blankvoorn een groen- en parkeerstrook mogelijk gemaakt. Hiermee is tegemoetgekomen aan het verzoek om meer parkeerplaatsen en groen te realiseren.  Er is dan ook geen sprake van een parkeerstrook. Juist ter hoogte van de splitsing is geen parkeergelegenheid maar een groenstrook mogelijk gemaakt.

Vanwege de door de bewoners verwachte problemen met het in- en uitrijden van de vuilophaaldienst en andere diensten is de reactie van de bewoners voorgelegd aan de vuilophaaldienst AREA. AREA heeft aangegeven dat, indien de bestaande wegbreedte hetzelfde blijft, zij geen problemen verwachten. Daarnaast heeft AREA aangegeven dat achteruitrijden niet bezwaarlijk is. Wij zijn dan ook evenals de AREA van mening dat er geen problemen zijn te verwachten en dat sprake is van een veilige verkeersituatie. Het bestemmingsplan wordt dan ook niet aangepast.

9.3.2 Overleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening

Het plan is voorgelegd aan de betrokken partijen als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. De resultaten van het vooroverleg zijn neergelegd in de op 22 maart 2011 vastgestelde 'Inspraak- en vooroverlegnota bestemmingsplan Erflanden 2010'. Deze nota is in paragraaf 9.3.3 van de plantoelichting opgenomen.

9.3.3 Inspraak- en vooroverlegnota

Inspraak en vooroverleg

Inspraak

De gemeente heeft op woensdag 16 juni 2010 een inloopbijeenkomst georganiseerd over het voorontwerpbestemmingsplan Erflanden 2010. Het plan heeft van 17 juni tot en met 28 juli 2010 voor een ieder ter inzage gelegen in het compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Het plan kon eveneens worden ingezien via internet. Een kennisgeving van de ter inzage legging is gepubliceerd in de Hoogeveensche Courant van 16 juni 2010. Specifiek voor de bewoners langs de Blankvoorn is op 15 september 2010 en op 29 november 2011 een bijeenkomst georganiseerd in verband met de ontwikkeling aan de noordzijde van de Blankvoorn.

Tijdens de termijn van ter inzage ligging hebben de onderstaande adressanten per brief een zienswijze ingebracht:

  • 1. Bewoners Blankvoorn;
  • 2. Bewoner Blankvoorn (groenstrook);
  • 3. Bewoners Meerval.

In het onderstaande zijn de inspraakreacties samengevat en voorzien van een reactie.

Inspraakreactie 1

Adressanten maken bezwaar tegen het voorliggende plan dat een hogere bebouwingsdichtheid mogelijk maakt dan het nu geldende plan. Dit heeft namelijk tot gevolg dat het open bebouwingsbeeld, dat wordt voorgestaan in het nu geldende bestemmingsplan, verdwijnt. Aangevoerd wordt dat het gepresenteerde beeldkwaliteitplan alleen inzoomt op de te ontwikkelen bouwkavels, maar dat een totale visie (relatie met bestaande bebouwing) ontbreekt, bij aankoop van de kavels rekening is gehouden met de tegenover gelegen planmogelijkheden van destijds (uitzicht) en dat de parkeer- en groenzone met voetpad wordt weggenomen en bij de te realiseren bouwkavels wordt aangeplakt. Verzocht wordt om het planologische kader in overeenstemming te brengen met het nu geldende bestemmingsplan.

Reactie gemeente

Het voorliggende plan maakt tegenover de bestaande woningen aan de Blankvoorn de bouw van vrijstaande woningen mogelijk. Deze woningen moeten specifiek voor deze locatie ontwikkeld worden op basis van een beeldkwaliteitplan. In dit beeldkwaliteitplan zijn kwalitatieve bepalingen opgenomen waarmee dit gebied een geheel eigen uitstraling krijgt. Met name de doorzichten tussen de woningen wordt hoog gewaardeerd. Daarom is er voor de nieuw te bouwen woningen exact aangegeven hoe de doorsnede moet worden vormgegeven. Ook voor de inrichting van de ruimte tussen deze woningen zijn specifieke criteria gedefinieerd. De bouwplannen worden ontwikkeld in samenspraak met een supervisor die de kwaliteiten die in het beeldkwaliteit plan zijn omschreven bewaakt.

De verwachting is dat het groene profiel van de Blankvoorn voldoende gegarandeerd wordt. Langs de Blankvoorn wordt een zone met vrijstaande woningen op grote kavels gerealiseerd. Deze woningen worden niet strak in een rooilijn gebouwd maar verspringen ten opzichte van de zogenaamde hartlijn (de bebouwing moet hierbij met de voorgevel minimaal 6 meter uit de zijkant van de straat worden opgericht). Hierdoor verspringen de voortuinen van de woningen wat een ruimtelijk interessant en groener profiel oplevert in verhouding tot een straat waarbij alle woningen strak in een rooilijn worden gesitueerd. De voortuinen variëren in diepte van 6 tot 12 meter. Daarnaast krijgen alle woningen de verplichting om zorg te dragen voor voldoende parkeer plaatsen op eigen terrein. Hiertoe wordt een bepaling aan de regels toegevoegd. Om ervoor te zorgen dat de afstand van de voorgevel van de woning tot de weg minimaal 6 meter bedraagt wordt de strook met de bestemming 'Tuin' verdiept. Daarnaast wordt de strook met de bestemming 'Verkeer' verruimd zodat parkeergelegenheden en groenelementen kunnen worden gerealiseerd. Als gevolg hiervan is het bestemmingsvlak met de bestemming 'Wonen' verkleind, waardoor de afstand tussen de bestaande woningen en de nieuw te bouwen woningen aan de Blankvoorn groter zal worden.

Conclusie

De inspraakreactie is gegrond voor zover deze betrekking heeft op parkeren en afstand van de woning tot de weg. Aan de regels wordt toegevoegd dat aan de parkeernorm moet worden voldaan, de strook met de bestemming 'Verkeer' en 'Tuin' wordt verdiept en de strook met de bestemming 'Wonen' wordt verkleind.

Inspraakreactie 2

Adressant maakt zich sterk voor een groenstrook van 2 à 3 meter breed met bomen, om de oost-west lijn te accentueren.

Reactie gemeente

Zoals in het bovenstaande is aangegeven wordt de strook met de bestemming 'Verkeer' verdiept zodat extra parkeergelegenheid wordt gerealiseerd. Daarnaast wordt in deze strook groenelementen gerealiseerd. Bovendien is het beeldkwaliteitplan opgenomen dat bij een kavel door de gemeente een boom wordt geleverd.

Conclusie

De inspraakreactie is gegrond. De strook met de bestemming 'Verkeer' wordt verdiept en het beeldkwaliteitplan wordt aangepast zodat een strook met parkeergelegenheid kan worden gerealiseerd met groenelementen.

Inspraakreactie 3

Adressanten verzoeken om het plan aan te passen om een uitbouw op het bijgebouw van de woningen aan de Meerval (oneven nummers) mogelijk te maken. Verzocht wordt om een goothoogte van 6 meter voor te schrijven en voor te schrijven dat het bijgebouw wordt voorzien van een plat dak. Adressanten zijn van mening dat de voorgestelde aanpassing beter bij het ontwerp van de woningen past dan de nu in het plan opgenomen mogelijkheid om het gebouw te voorzien van een kap.

Reactie gemeente

Het bestemmingsplan Erflanden is een vrij recent plan. Er is geen aanleiding om af te wijken van de stedenbouwkundige uitgangspunten die in het nu geldende bestemmingsplan van toepassing zijn. Als tegemoet zou worden gekomen aan de wens van de adressanten dan zou een massief gevelbeeld kunnen ontstaan zonder openheid tussen woonbuurten. Dat is gezien de ruimtelijke structuur van dit gebied ongewenst. De regels in het voorliggende bestemmingsplan worden in overeenstemming gebracht met de regels van het nu geldende bestemmingsplan.

Conclusie

De inspraakreactie is ongegrond.

Vooroverleg

Artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening schrijft voor dat Burgemeester en wethouders bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg plegen met verschillende instanties en besturen. Het voorontwerpbestemmingsplan is in het kader van dit overleg toegezonden aan:

  • 4. Provincie Drenthe;*
  • 5. VROM-Inspectie regio Noord;*
  • 6. Ministerie van Economische Zaken, regio Noord;
  • 7. Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, directie Noord;
  • 8. Waterschap Reest en Wieden;*
  • 9. N.V. Nederlandse Gasunie;*
  • 10. Directie Noord Rijkswaterstaat;
  • 11. N.V. Rendo;
  • 12. Essent Netwerk Noord N.V.
  • 13. N.V. Waterleidingmaatschapij Drenthe;
  • 14. KPN Telecom*;
  • 15. Rijksdienst voor de Monumentenzorg;
  • 16. Brandweer Hoogeveen en Hulpverleningsdienst Drenthe;*
  • 17. Regiopolitie Drenthe district Zuid-West;
  • 18. Milieufederatie Drenthe;

Van de onder punt 4, 5, 8, 9, 13, 14 en 16 genoemde instanties is een inhoudelijke reactie ontvangen. Deze reacties zijn in het navolgende samengevat en voorzien van commentaar. De provincie en de VROM-inspectie hebben aangegeven dat er geen provinciaal- en rijksbelang in het geding is. KPN heeft aangegeven geen opmerkingen te hebben.

Reest en Wieden
Het waterschap komt tot het volgende advies: “De procedure in het kader van de watertoets is gevoerd conform de Handreiking Watertoets II. Het waterschap geeft een positief wateradvies.

Reactie gemeente

In de toelichting wordt opgenomen dat het waterschap een positief wateradvies heeft afgegeven.

Conclusie

Paragraaf 5.3 Water wordt aangevuld.


N.V. Nederlandse Gasunie

De Gasunie heeft het voorliggende plan getoetst aan het nieuwe externe veiligheidsbeleid dat naar verwachting in 2011 in werking zal treden door middel van de AMvB Buisleidingen. Op grond van die toetsing komt de Gasunie tot de conclusie dat het plangebied op een zeer klein gedeelte na buiten de 1% letaliteitsgrens van de leidingen valt. Daarmee staat vast dat de leidingen geen invloed hebben op de verdere planontwikkeling.

Reactie gemeente

De reactie van de Gasunie komt overeen met de paragraaf externe veiligheid.

Conclusie

De reactie leidt niet tot aanpassing van het plan.

Brandweer Drenthe en Hulpverleningsdienst Drenthe

De hulpverleningsdienst Drenthe geeft aan dat het Plasbrandaandachtsgebied tot aan de voet van de aanwezige geluidwal loopt en geen probleem vormt voor de aanwezige bebouwing. De geprojecteerde en al deels gebouwde woningen binnen het aandachtsgebied van de A28 zijn mogelijk gemaakt door het nu geldende bestemmingsplan, er is daarom niet of nauwelijks sprake van stijging van het groepsrisico tn opzichte van het nu geldende bestemmingsplan.

Een vijftal bestaande woningen ligt binnen het invloedsgebied van een buisleiding, aangezien sprake is van een bestaande situatie zal het groepsrisico niet toenemen. De hulpverleningsdienst adviseert om gericht aan risicocommunicatie te doen, waardoor de zelfredzaamheid wordt vergroot.

Reactie gemeente

De Hulpverleningsdienst Drenthe geeft aan dat ten aanzien van het verkleinen van de kans op een incident er geen maatregelen te treffen zijn die significant bijdragen aan het verkleinen van het groepsrisico. Op basis van hun advies is wel het aspect van risicocommunicatie met de bewoners in het zuidwestelijk deel van het plangebied onder de aandacht gebracht van de afdeling Veiligheid en de Brandweer Zuidwest Drenthe.

Conclusie

Paragraaf 5.8 Externe veiligheid wordt aangevuld.