direct naar inhoud van 4.2 Functionele structuur
Plan: Industrieterrein de Wieken 2010
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG05

4.2 Functionele structuur

4.2.1 Gewenste functies

Bedrijvigheid
De Wieken is en blijft een bedrijventerrein voor industrie/productiebedrijven, transportbedrijven, (auto)showrooms en reparatiebedrijven, zowel klein- als grootschalig en met of zonder open opslag of andere soorten bedrijven.

Bedrijvigheid op basis van milieuzonering en bedrijvenlijsten
Om elk bedrijf de meest optimale vestigingsplaats te kunnen bieden worden verschillende bedrijvenbestemmingen onderscheiden in relatie tot de toegepaste milieuzonering. Zie voor een toelichting op de toegepaste milieuzonering hoofdstuk 5. De indeling uit het revitaliseringsplan in kamers is hierbij grotendeels losgelaten. De kamerindeling was praktisch niet werkbaar in de vertaling naar het bestemmingsplan en draagt onvoldoende bij aan de gewenste flexibiliteit in regelgeving van het bestemmingsplan. De nu gehanteerde indeling in bedrijvenbestemmingen 1 tot en met 6, met bijbehorende bedrijvenlijsten sluit goed aan bij de bestaande bedrijvigheid op De Wieken en geeft een goede basis om toekomstige bedrijvigheid op de juiste plek te kunnen faciliteren.

Een aantal bijzondere categorieën aan bedrijvigheid op het bedrijventerrein wordt hieronder toegelicht.

Perifere detailhandel (PDV) en kringloopwinkels
De detailhandelstructuurvisie is als vertrekpunt gehanteerd. Daarin wordt buiten de winkelgebieden alleen detailhandel toegestaan in een aantal uitzonderingscategorieën: auto's, boten, caravans, bouwmarkten, tuincentra, grove bouwmaterialen, brand- en explosiegevaarlijke stoffen. Dit betekent: geen detailhandel op bedrijventerrein De Wieken dat in Stadscentrum thuishoort. Op De Wieken wordt ruimte geboden aan specifieke vormen van PDV: Auto's, motoren, boten, caravans, keukens, sanitair en bouwmaterialen. Naar aanleiding van veranderende en actuele inzichten in branche- en marktomstandigheden rondom detailhandel, is ook detailhandel in woninginrichting en buitenmeubilair toegestaan. Deze twee categorieën van detailhandel liggen dusdanig dicht bij cq zijn vaak verweven met de nu al toegestane vormen van detailhandel als detailhandel in keukens, sanitair en bouwmaterialen, dat deze categorieën van detailhandel ook met dit plan mogelijk wordt gemaakt. Deze zijn bij recht toegestaan op De Wieken, met uitzondering van het gebied met de bestemming maatschappelijk (M), gemengd (GD), wooncentrum (WC) en het gebied met de bestemming Bedrijventerrein -6 (BT-6). Bij recht toegestaan betekent overigens wel voor zover de vestiging fysiek inpasbaar is op de locatie (bereikbaarheid, parkeercapaciteit, fysieke ruimte). Met bovenstaande insteek wordt dus op grond van voortschrijdend inzicht afgeweken van de Detailhandelsstructuurvisie.

In het verlengde van het toestaan van detailhandel in woninginrichting zijn ook de kringloopwinkels bij recht mogelijk gemaakt binnen de bedrijven bestemmingen waar de detailhandel in woninginrichting ook mogelijk is. Op De Wieken zijn reeds twee kringloopbedrijven aanwezig.

Vliegveld
Het vliegveld maakt van oudsher onderdeel uit van De Wieken. De veiligheids- en milieu-eisen zijn harde randvoorwaarden voor de ontwikkeling en het gebruik van het bedrijventerrein. Binnen deze randvoorwaarden (maximale lengte en breedte, wettelijke afspraken, contracten, e.d.) is gezocht naar de meeste optimale inpassing van het vliegveld en wordt de recreatieve functie verder ontwikkeld. Met name de aanwezigheid van historische vliegtuigen kan worden uitgebouwd binnen het thema ‘vliegtuigmuseum’ (particulier initiatief).

Maatschappelijke voorzieningen
Het gebied ten noorden van (het westelijke deel van) de Voltastraat is onderwijsgerelateerd. Hier bevinden zich de scholenlocaties van Roelof van Echten, Alphacollege en Drenthe College. Tevens is het onderwijscluster uitermate geschikt voor de uitbouw van de kenniseconomie en de uitwisseling van kennis met de vraag van de bedrijven op De Wieken, bijvoorbeeld door het uitvoeren van inventariserend onderzoek.

Kantoren
In verband met voortschrijdend inzicht is ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan in het ontwerpbestemmingsplan de mogelijkheid van zelfstandige kantoren opgenomen binnen de bestemmingen Bedrijventerrein 1 t/m 5.
Ondernemend Nederland staat namelijk niet stil. Voortdurend komen ondernemers met nieuwe bedrijfsconcepten en vervallen ook weer oude.
Dit vraagt ook van de overheid flexibiliteit in haar optreden.
Op het terrein van de ruimtelijke ordening betekenen de veranderingen dat we op zoek zijn gegaan naar mogelijkheden om flexibeler in te spelen op de huidige en toekomstige situaties.
Daarbij speelt ook mee dat we vanuit het oogpunt van revitalisering willen voorkomen dat bedrijfspanden of delen daarvan leeg komen te staan.
In die lijn past het dan ook, om meer ruimte te geven aan kantoren op het bedrijventerrein De Wieken. Voorwaarde daarbij is wel dat de bedrijvigheid niet belemmerd mag worden in de bedrijfsvoering in verband met de komst van zelfstandige kantoren. Specifiek gaat het daarbij om het aspect externe veiligheid. Dit betekent dat zelfstandige kantoren niet groter mogen zijn dan 1.500 m², een grens vanuit het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi).

E-commerce
Burgemeester en wethouders hebben op 1 februari 2010 de beleidsregel Toepassing van de ontheffingsbevoegdheid van artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van de detailhandelsvestiging bedrijven (e-commerce) vastgesteld. Hierin is geregeld onder welke voorwaarden ontheffing wordt verleend voor uitoefening van de detailhandel op bedrijventerreinen in de vorm van e-commerce:

  • a. Het bedrijf verhandelt uitsluitend goederen aan particulieren door middel van ‘indirect contact’ met deze particulieren. Onder indirect contact worden contacten verstaan die uitsluitend verlopen via post, fax, telefoon, e-mail of het internet.
  • b. Het bedrijf verzendt uitsluitend goederen per post, dan wel bezorgt de goederen aan huis.
  • c. Een afhaal/servicepunt van goederen is toegestaan.
  • d. Uitstalling ten verkoop evenals een toonzaal zijn niet toegestaan.
  • e. Het pand heeft geen uitstraling als winkelpand, maar oogt als een magazijn c.q. opslag van goederen, hetgeen feitelijk ook het geval is. Reclame-uitingen zijn hier op afgestemd. Tevens is de reclame afgestemd op de bedrijfsvoering, zoals tevens is verwoord in het gemeentelijke reclame-beleid.
  • f. Het aanprijzen van de verkoop aan particulieren op locatie is verboden.

In het verlengde van bovengenoemde beleidsregel wordt in onderliggend plan binnen de bestemmingen Bedrijventerrein 1 t/m 5 e-commerce bij recht geregeld.

4.2.2 Nieuwe functies

Stedelijke functies en voorzieningen zoeken steeds vaker een plek op een werklocatie. Het kan gaan om grootschalige functies als een onderwijsinstelling, maar ook om kleinere voorzieningen of functies als fitnesszalen of leisure-achtige voorzieningen of om zorggerelateerde functies.

Voor De Wieken geldt als uitgangspunt dat de primaire functie én profiel industrie is en de gevestigde bedrijvigheid geen hinder mag ondervinden van eventuele nieuwe functies. De mogelijkheden van andere vormen van bedrijvigheid dan industriële zijn daarom beperkt. In alle gevallen moet sprake zijn van een aan de industriële functie gelieerde bedrijvigheid of moet sprake zijn van wisselwerking.

Wel is een aantal gebieden aan te wijzen waar al andere functies zijn toegestaan. Deze gebieden of functies zijn reeds beschreven onder de gewenste functies in 4.2.1.

Praktijkopleidingen
Gelet op de wisselwerking tussen bedrijven en onderwijs bieden we op De Wieken de mogelijkheid tot vestiging van praktijkopleiding, waarbij als voorwaarde is gesteld dat er een relatie is met de toegestane bedrijvigheid gevestigd op De Wieken.

Overig
Voor wat betreft overige functies die geen plek krijgen op De Wieken wordt het volgende opgemerkt. Sport- en leisure-achtige voorzieningen kunnen een plek binnen Bentinckspark vinden. Zorgfuncties horen niet thuis op een bedrijventerrein als De Wieken. Zorggerelateerde functies zijn doorgaans geluidgevoelig en beperken daardoor al snel de gevestigde bedrijvigheid in hun (uitbreidings)mogelijkheden. Uit oogpunt van zorgvuldige ruimtelijke ordening krijgt nieuwvestiging van zorg daarom geen plaats binnen dit bestemmingsplan.

4.2.3 Ongewenste ontwikkelingen

(Bedrijfs)woningen
In het revitaliseringsplan is opgenomen dat wonen op het bedrijventerrein alleen kan indien het wonen is gekoppeld aan het bedrijf en alleen in bestaande situaties.

Echter naar aanleiding van de zienswijzen is er een bestuurlijke afweging gemaakt om alsnog binnen de Bedrijventerrein-bestemmingen binnen het gehele plangebied van De Wieken 1 bedrijfswoning per bouwperceel planologisch mogelijk te maken, met uitzondering van een aantal gebieden waar op basis van de oude bestemmingsplannen ook al geen bedrijfswoningen mogelijk waren.

In deze laatst genoemde gebieden mogen geen nieuwe bedrijfswoningen worden gerealiseerd. De bestaande bedrijfswoningen in deze gebieden krijgen een aanduiding. Dit betreffen de volgende bedrijfswoningen:

Stephensonstraat 7                 

Stephensonstraat 23a  (=bovenwoning)

Stephensonstraat 37                  

Stephensonstraat 43                

Stephensonstraat 57a                

Stephensonstraat 125                

Stephensonstraat 127

Binnen de grenzen van het bestemmingsplan bevinden zich op enkele plaatsen woningen, bijvoorbeeld aan de Vos van Steenwijklaan, Noordscheschut en de woonwagenlocatie. Dit betreft woonbebouwing niet behorend tot het bedrijventerrein De Wieken. Deze woonbebouwing krijgt een passende woonbestemming.

Burgerwoningen waren en zijn uitgesloten op De Wieken.

Overige ongewenste functies
Tijdens de milieu- en ro-inventarisatie is geconstateerd dat zich op enkele plaatsen reeds ongewenste ontwikkelingen hebben voorgedaan. Hiervan is afgewogen of hierop gehandhaafd wordt of dat een uitzondering wordt gemaakt en de gevestigde bedrijvigheid wordt gehandhaafd.