direct naar inhoud van 2.3 Ruimtelijke structuur plangebied
Plan: Industrieterrein de Wieken 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04

2.3 Ruimtelijke structuur plangebied

Sinds de 50er jaren van de vorige eeuw is het bedrijventerrein De Wieken in omvang gegroeid en heeft het terrein zelfs het vliegveld omsloten. Het bedrijventerrein ontwikkelde zich vanuit de noordkant van het stadscentrum in noordelijke richting en later verder in oostelijke richting. De meest recente uitbreiding is De Wieken-West / De Stadterij waar particulier nog een beperkt aantal bedrijfskavels worden uitgegeven.

In 2008 is in het kader van het revitaliseringsplan De Wieken gestart met de uitvoering van het onderdeel 'herinrichting van de openbare ruimte'. Dit heeft geresulteerd in een uniforme inrichting van de openbare ruimte, herkenbare entrees van het bedrijventerrein en een verbetering van de verkeersstructuur met hieraan verbonden een verbetering voor veiligheid, doorstroming en bereikbaarheid.

2.3.1 Verkeersstructuur

In het verkeersplan uit 1991 is de toekomstige hoofdverkeersstructuur voor Hoogeveen vastgesteld. Deze hoofdstructuur is in de mobiliteitsvisie 2008-2020 ongewijzigd gebleven. De hoofdwegenstructuur voor de kern Hoogeveen omvat een drieringenstelsel. Deze drieringenstructuur is aangevuld met een aantal radialen, oftewel wegen die de drie ringen met elkaar verbinden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0003.jpg"

Afbeelding 3: Drieringenstelsel

De wegenstructuur op De Wieken is sterk bepalend voor de ruimtelijke oriëntering. De hoofdontsluitingswegen lopen dwars over het bedrijventerrein. Daarnaast wordt een binnen – en buitenring onderscheiden.

Ontsluitingsstructuur De Wieken

Doorgaand verkeer   Middenveldweg, Edisonstraat, Weg langs het vliegveld, Weg om de Oost
 
Hoofdontsluitingswegen   westelijk deel Industrieweg, Dr. Anton Philipsstraat, A.G. Bellstraat, Europaweg
 
Ontsluitingswegen   alle overige wegen op De Wieken
 

De Wieken heeft twee duidelijk zichtbare hoofdtoegangen in de vorm van rotondes met kunstwerken. Verkeer vanaf de A28 (Hoogeveen-Assen) wordt bij de rotonde Middenveldweg – A.G. Bellstraat naar het bedrijventerrein geleid en vindt zijn weg via de hoofdroute A.G. Bellstraat en de Dr. Anton Philipsstraat. Verkeer vanaf de A37 (Hoogeveen – Emmen) komt via de Weg om de Oost bij de Stephensonstraat op De Wieken. Hier kiest het verkeer voor het oostelijk deel van De Wieken een route via de Stephensonstraat. Verkeer voor het westelijke deel wordt via de nieuwe weg langs de zuidzijde van het vliegveld naar het verkeersknooppunt met de Europaweg geleid. Op dit knooppunt wordt het verkeer 'verdeeld' in de richting van de verschillende bestemmingen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0004.jpg"     afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0005.jpg"  

foto 1: A.G. Bellstraat - Middenveldweg foto 2: Stephensonstraat - Weg om de Oost

Fietsers vanuit en naar omliggende dorpen en woonwijken hebben een eigen hoofdroute met vrijliggende fietspaden. De belangrijke fietspaden lopen langs de hoofdwegen van het bedrijventerrein zoals Middenveldweg, Edisonstraat, Europaweg, Stephensonstraat, Dr. Anton Philipsstraat, A.G. Bellstraat en Industrieweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0006.jpg"

Afbeelding 4: Verkeersroutes

2.3.2 Groen

Het groen op het bedrijventerrein De Wieken bestaat hoofdzakelijk uit de groene randen aan de noord- en oostzijde van het terrein en de begeleidende bomenrijen langs hoofdverkeersstructuur. De groene randen vervullen een afschermende functie en verzachten de overgang naar het landschap. Van integratie met het omliggende landschap kan geen of zeer beperkt sprake zijn. Als oude groene elementen zijn in het gebied de bomenrijen langs de Dieselstraat, de Stuifzandseweg, de Pesserdijk en de Achteromsedijk nog duidelijk aanwezig en herkenbaar. Langs de Achteromsedijk zijn de bomenrijen opgenomen in een brede groenstrook. Langs de zuidzijde van het oostelijke deel van de Pesserdijk is, naast de brede groenstrook op het bedrijventerrein een groen aangeklede aarden wal aanwezig welke ter afscherming dient van buitenopslag van de daar aanwezige bedrijven. Verder zijn op de hoeken van de A.G. Bellstraat / Voltastraat en A.G. Bellstraat/Middenveldweg nog twee kleine bosjes aanwezig welke onderdeel uitmaken van de groenstructuur op De Wieken. Een grote groene ruimte in het gebied vormt het vliegveld met zijn onverharde baan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20108012001-VG04_0007.jpg"

Afbeelding 5: Groenstructuur