direct naar inhoud van 5.6 Geluid
Plan: Buitengebied Noord, deelplan Kinholtweg 1 Fluitenberg 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108006003-OH01

5.6 Geluid

W e g v e r k e e r s l a w a a i
WET GELUIDHINDER
In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones, met uitzondering van die wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt en die wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied. In het geval van geluidgevoelige nieuwbouw binnen de zone dient akoestisch onderzoek plaats te vinden.
Van belang zijn in dit verband de Kinholtweg (ten westen van het plangebied) en de Vijfhoek (ten noorden van het plangebied). Deze wegen kennen een maximumsnelheid van 60 km/uur.

ZONEBREEDTE
Buiten de bebouwde kom bedraagt de zonebreedte voor tweestrookswegen 250 m die, gerekend vanuit de as van de weg, aan weerszijden van de weg in acht moet worden genomen. Daarmee ligt de locatie binnen de geluidszone van de Kinholtweg (de woning ligt op circa 14 m) en de Vijfhoek (19 m).

NORMEN
Behoudens situaties waarbij door Gedeputeerde Staten of burgemeester en wethouders een hogere waarde is vastgesteld, geldt voor woningen binnen een zone als hoogst toelaatbare geluidsbelasting op de gevel 48 dB (Wet geluidhinder 2006). Bij het voorbereiden van een plan dat geheel of gedeeltelijke betrekking heeft op grond behorende bij een zone, dienen burgemeester en wethouders een akoestisch onderzoek in te stellen.
Indien de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te boven gaat, kunnen, mits gemotiveerd, burgemeester en wethouders een hogere waarde vaststellen (artikel 83 van de Wet geluidhinder).

BEREKENING VIJFHOEK
Bij de berekeningen is gebruikgemaakt van de gemeentelijke telrapporten. Hierbij is uitgegaan van dezelfde verkeersintensiteit als de Kinholtweg (deze weg loopt over in de Vijfhoek).
De verkeersintensiteit op de Kinholtweg bedraagt 905 mvt/etmaal (2009). Gelet op de ontwikkeling van het verkeer op deze weg in de afgelopen periode is bij de berekeningen rekening gehouden met een groei tot 1.005 mvt/etmaal in 2020. Ook wat betreft de samenstelling van het verkeer en de verdeling over het etmaal is gebruikgemaakt van de gemeentelijke telrapporten.
Met behulp van Standaard Rekenmethode I is de geluidsbelasting op het te realiseren geluidgevoelige object berekend. Bij de berekening is rekening gehouden met een aftrek van 5 dB op grond van artikel 110g van de Wet geluidhinder 2006.
De berekening is uitgevoerd onder zogenaamde vrijeveldcondities. Dat wil zeggen dat geen rekening is gehouden met de afscherming van eventuele aanwezige bebouwing.
De nieuwbouwlocatie ligt op ongeveer 19 m uit de as van de Vijfhoek. De maximale geluidsbelasting aan de gevel bedraagt 46 dB en ligt daarmee onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

BEREKENING KINHOLTWEG
Bij de berekening Kinholtweg is eveneens gebruikgemaakt van de gemeentelijke telrapporten. De verkeersintensiteit op de Kinholtweg bedraagt 905 mvt/etmaal (2009). Gelet op de ontwikkeling van het verkeer op deze weg in de afgelopen periode is bij de berekeningen rekening gehouden met een groei tot 1.005 mvt/etmaal in 2020. Ook wat betreft de samenstelling van het verkeer en de verdeling over het etmaal is gebruikgemaakt van de gemeentelijke telrapporten.
Met behulp van Standaard Rekenmethode I is de geluidsbelasting op het te realiseren geluidgevoelige object berekend. Bij de berekening is rekening gehouden met een aftrek van 5 dB op grond van artikel 110g van de Wet geluidhinder 2006.
De berekening is uitgevoerd onder zogenaamde vrijeveldcondities. Dat wil zeggen dat geen rekening is gehouden met de afscherming van eventuele aanwezige bebouwing.
De nieuwbouwlocatie ligt op ongeveer 14 m uit de as van de Kinholtweg. De maximale geluidsbelasting aan de gevel bedraagt 48 dB en voldoet daarmee aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.
Het rekenblad met beide berekeningen is aan de bijlage Berekeningen wegverkeerslawaai van dit bestemmingsplan toegevoegd.

S p o o r l a w a a i
Op circa 580 m ten zuiden van het plangebied ligt de spoorlijn Zwolle-Groningen. De geluidszone langs het wegvak die het dichtst bij het plangebied ligt, bedraagt 500 m (Wet geluidhinder, zonebreedten Regeling zonekaart spoorwegen). Geconcludeerd mag worden dat dit onderwerp geen belemmeringen oplevert ten aanzien van de nieuwe ontwikkelingen in het plangebied.

I n d u s t r i e l a w a a i
Het plangebied ligt niet binnen een geluidzone van een gezoneerd industrieterrein. Derhalve treden met betrekking tot dit onderwerp geen belemmeringen op.

G e l u i d v l i e g v e l d
Het plangebied ligt niet binnen de geluidcontour van het vliegveld Hoogeveen. Ook met het oog op dit onderwerp treden geen belemmeringen op.