direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding
Plan: Buitengebied Zuid herziening 2007, deelplan Oosterveld-N48, 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20108000005-OH01

1.1 Aanleiding

De N48 is de Rijksweg tussen Ommen en Hoogeveen en ligt daarmee zowel in Overijssel als Drenthe (zie figuur 2). De weg is gecategoriseerd als stroomweg voor het traject Hoogeveen-Ommen buiten de bebouwde kom. De weg heeft een profiel met 2x1 rijstrook. Op het gedeelte van het traject tussen Hoogeveen en de rotonde ten noorden van Ommen bedraagt de maximale snelheid 100 km/uur. De N48 bevat op diverse plaatsen, zoals bij Zuidwolde en Balkbrug een afrit. Op andere locaties bevinden zich viaducten of gelijkvloerse kruisingen voor het lokale verkeer. De gelijkvloerse kruisingen zijn zodanig ingericht dat het fysiek onmogelijk is om ter plaatse van de kruising van richting te veranderen, waardoor alleen oversteken mogelijk is. Dit gebeurt echter wel.

Op de N48 vinden relatief veel ongelukken plaats op de ongelijkvloerse kruisingen. Daarom heeft Rijkswaterstaat besloten om de N48 aan te passen. Allereerst zal de weg verbreed worden, zodat er een veiligere weg ontstaat. Deze verbreding van de weg is passend binnen de geldende verkeersbestemming zodat het planologisch regime hiervoor niet gewijzigd hoeft te worden. Bij Zuidwolde wordt een bestaand viaduct omgebouwd tot een aansluiting voor alle rijrichtingen ter vervanging van de bestaande twee oversteekmogelijkheden bij het dorp. Dit is mogelijk gemaakt met het bestemmingsplan 'Aansluiting N48, Zuidwolde'.

Op de N48 resteren na de verbreding van de weg nog een aantal gelijkvloerse kruisingen (zie figuur 2). Deze worden allemaal opgeheven. Hiervoor nemen de betrokken gemeenten specifieke verkeersbesluiten nemen. Hiermee wordt de N48 een veilige stroomweg voor alle gebruikers.Dit opheffen van de kruisingen heeft nadelige gevolgen voor agrariƫrs die grond hebben aan beide zijden van de N48. Zij zullen door het opheffen van de kruisingen moeten omrijden. Dit geldt ook voor bewoners en recreanten die gebruik maken van de kruisingen.Daarom heeft Rijkswaterstaat, in samenwerking met de provincies en de betrokken gemeenten langs de N48, besloten om onder de N48 vier landbouwtunnels te bouwen. Deze tunnels zijn geschikt voor landbouwverkeer maar kunnen ook gebruikt worden door overig verkeer.

De tunnels zelf kunnen binnen de geldende verkeersbestemming van de N48 gebouwd worden. Hiervoor hoeft het bestemmingsplan niet gewijzigd te worden. Om bij de tunnels te kunnen komen is wel nieuwe infrastructuur nodig. Deze infrastructuur is niet passend binnen het geldende bestemmingsplan, zodat wijziging van het planologische regime nodig is. Het doel van dit bestemmingsplan is om de infrastructuur te bestemmen zodat de tunnels goed ontsloten kunnen worden.