direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Hollandscheveld, deelplan de Oplegger 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20107024003-OH01

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Structuurvisie; Hoogeveen Ruim gezien 2015- 2030

Algemeen
De structuurvisie is eind 2004 vastgesteld en is het vervolg op de Toekomstvisie voor Hoogeveen. De structuurvisie omvat een omschrijving van de bestaande situatie binnen de gemeente Hoogeveen en de visie voor de toekomst. Hierbij komen zaken aan de orde die betrekking hebben op de leefbaarheid en ontwikkelingsmogelijkheden binnen de gemeente.

Voor onderhavig project wordt alleen ingegaan op de beleidsvisie voor de dorpen binnen de gemeente en specifiek het dorp Hollandscheveld.

Ontwikkelingsvisie
In de structuurvisie komt diverse malen nadrukkelijk naar voren dat er behoefte is aan meer woningen met name bij de dorpen. Een belangrijke doelgroepen hierbij zijn starters en senioren. Voor deze doelgroepen dient dan ook het meeste ontwikkeld te worden.

Binnen de structuurvisie wordt onderscheidt gemaakt tussen verschillende manieren van woningbouwontwikkeling bij de diverse dorpen binnen de gemeente. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat er per dorp maatwerk dient plaats te vinden.

Voor wat betreft de uitbreiding van de velddorpen Hollandscheveld, Elim, Nieuwlande en Zuideropgaande/Nieuw Moscou is het van belang om te komen tot een goede verdeling van het programma over de dorpen. In de gebieden waar de velddorpen zijn gesitueerd wordt niet alleen gedacht aan de uitbreiding of versterking van de aanwezige linten maar ook aan de ontwikkeling van nieuwe linten. Daarnaast zijn op beperkte schaal compacte uitbreidingen direct tegen de velddorpen aan mogelijk, daar waar de bestaande dorpsranden daarom vragen. Het gaat daarbij om kleinschalige, incidentele aanvullingen en niet om grotere bouwlocaties. De voorkeur gaat uit naar een gespreid model met de helft van de woningen in Hollandscheveld en een verdeling van de rest over achtereenvolgens Nieuwlande en Elim en het dubbellint Zuideropgaande/ Nieuw Moscou.

Per dorp zijn verschillende ontwikkelingsmodellen opgesteld. Het grootste dorp krijgt hierbij de meeste woningen. Voor de zanddorpen is dat Pesse, voor de kanaaldorpen Noordscheschut en voor de velddorpen Hollandscheveld. Bij de modellen wordt telkens de afweging gemaakt tussen het spreiden van de nieuwe woningen over het gehele gebied rondom het dorp Hollandscheveld en het landschap Hollandsche veld, of de concentratie van bebouwing op bepaalde plaatsen in de omgeving of vast aan de kernen. Uiteindelijk is voor Hollandscheveld gekozen om nieuwe ontwikkelingen geconcentreerd aan de al aanwezige kern plaats te laten te vinden.

Deze keuze sluit niet aan op de kernenstructuur in POP II en de daaraan gekoppeld de bouwmogelijkheden. De reden voor deze afwijking is hieronder omschreven.

In de structuurvisie zijn verschillende basisprincipes voor de omgang met de tien dorpen van Hoogeveen onderscheiden. Dit is allereerst het stimuleren van een bloeiende ontwikkeling en een hechte sociale structuur. Ten tweede worden de uitbreidingen van de dorpen afgestemd op de visie voor de omliggende landschappen. Ten derde zal het karakter van de dorpen gehandhaafd worden en waar mogelijk versterkt worden. In de praktijk betekent dit dat niet geprobeerd wordt om een dorp tot een afgerond geheel te maken maar dat er bewust gekozen wordt voor een ontspannen, wat rommelige sfeer, waarin kleinschaligheid, landelijkheid, vrijheid, ruimte en saamhorigheid de sleutelwoorden zijn. Ten vierde zullen dorpen altijd "onaf" zijn; ze moeten dat ook vooral blijven. Bij het zoeken naar nieuwe bouwlocaties moet per dorp maatwerk geleverd worden, de houding daarin moet flexibel zijn. Tegelijkertijd kan ontwikkeling in het ene dorp niet los gezien worden van ontwikkelingen in de andere dorpen. Ten vijfde zullen inspanningen worden gedaan om het aanwezige voorzieningenaanbod in de dorpen op peil te houden om mede daarmee de leefbaarheid te waarborgen. Daarvoor is in alle dorpen gezocht naar uitbreidingsmogelijkheden.

Toetsing aan de structuurvisie
Onderhavig project past binnen het beleid uit de structuurvisie aangezien het hier om de realisatie van onder andere starterswoningen, twee-aaneen gebouwde woningen en vrijstaande woningen gaat. Hiermee wordt ingespeeld op de vraag naar starterswoningen en een gedifferentieerd woningaanbod. Tevens wordt in de structuurvisie de locatie aangemerkt als geschikte ontwikkelingslocatie voor woningen (zie nevenstaande afbeelding). De projectlocatie is gelegen binnen een gebied dat aangemerkt staat als nieuw woongebied ten oosten van het dorp Hollandscheveld.

3.3.2 Nota Wonen

Met de Structuurvisie 2015-2030 heeft de gemeenteraad van Hoogeveen al eerder de groeiambities van onze gemeente vastgesteld. De Structuurvisie biedt ook een langetermijnvisie op de ruimtelijke ordening. In de Nota Wonen zet de gemeente alles op een rij. Het aantal en het soort woningen dat er nu staat, de behoeften van de bewoners en de ontwikkelingen die er aan komen, vormen de basis. De Nota Wonen laat dus zien hoeveel woningen de komende jaren in Hoogeveen moeten worden gebouwd. Maar ook voor wie de bouw moet plaatsvinden, wat voor soort huizen er bij moeten komen, en waar die moeten komen te staan.

Het belangrijkste doel van de Nota Wonen is om de vraag naar en het aanbod van woningen het komende decennium goed op elkaar af te stemmen. Dit om te voorkomen dat er straks van een bepaalde soort of op een bepaalde plek teveel of juist te weinig woningen staan.

In de dorpen worden relatief veel goedkope en betaalbare woningen aangegeven, waarmee de woningvoorraad gevarieerder wordt. In de tweede periode neemt de vraag naar dure woningen naar verwachting toe. Voor de lagere inkomens en voor starters en ouderen die willen huren worden huurwoningen gebouwd. De bouw in de dorpen betreft bijna helemaal grondgebonden woningen; in het bijzonder in Pesse, Hollandscheveld, Elim en Noordscheschut is er ruimte voor appartementen, bijvoorbeeld in woon-zorgcombinaties.

Voor de periode 2005-2015 zijn in de gemeente Hoogeveen in totaal 2.500 nieuwe woningen nodig. De huidige plannen voorzien in 1.800 zodat er nieuwe plannen moeten komen voor nog eens 700 woningen. In de dorpen moeten nog 400 nieuwe woningen worden gebouwd voor de lokale bevolking. De 400 nieuwe dorpswoningen komen voor het grootste gedeelte te staan in Pesse, Hollandscheveld en Noordscheschut. De bouwplannen voor de dorpen blijven behoorlijk achter bij de vraag: vanaf 2007 wordt veel minder gebouwd dan volgens het streefprogramma nodig zou zijn. Zo ontstaat er tot 2010 een tekort van 100 woningen, wat in de jaren 2010-2015 verder oploopt met nog eens 350.

Van de nieuwe dorpswoningen zijn tussen de 10 en 20% bestemd voor starters, terwijl het in 30 tot 40% om woningen gaat die geschikt zijn voor iedere levensfase. De overige helft betreft vrijesectorbouw: 20% betaalbare tweeonder-één kappers en 30% dure vrijstaande woningen.

Voor het dorp Hollandscheveld wordt een programma van 170 woningen gegeven voor de periode tot en met 2015.

Vanuit de Nota Wonen 2005 - 2015 zijn een aantal belangrijke conclusies getrokken die van invloed zijn op uitbreiding van het dorp:

  • Er is veel behoefte aan starterswoningen, eventueel gecombineerd met seniorenhuisvesting (levensloopbestendig).
  • De behoefte aan het zelf bouwen van een huis op een eigen kavel is groot.
  • De woningvoorraad en de huishoudensopbouw dienen meer divers van samenstelling te zijn, omdat dit nu te eenzijdig is. In de dorpen staan vooral dure woningen.

Hier vloeit uit voort dat een toevoeging aan de onderkant van de woningmarkt belangrijk is. Starters op de woningmarkt worden dan ook in de gelegenheid gesteld de eerste stap op de woningmarkt te maken.

Toetsing aan de nota wonen
Onderhavig project past binnen de nota wonen omdat met de combinatie van woningen niet alleen ingespeeld wordt op de vraag naar starterswoningen, maar ook omdat er een bijdrage wordt geleverd aan de gewenste differentiatie aan woningtypen binnen de gemeente Hoogeveen en de dorpen binnen de gemeente. Tevens passen de woningen uit onderhavig project binnen het woningbouw-programma van 170 woningen voor het dorp Hollandscheveld.

3.3.3 Structuurschets Hollandscheveld-Oost

Op 10 april 1996 heeft het college van Burgemeester en Wethouders de structuurschets Hollandscheveld-Oost vastgesteld, waarmee de raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening vervolgens op 10 juni 1996 mee heeft ingestemd. In deze structuurschets is het plangebied aangewezen voor woningbouw. Deze structuurschets dient als basis voor dit bestemmingsplan.

3.3.4 Regionale afstemming woningbouw-programma

In het kader van de regionale afstemming wordt met de buurgemeenten De Wolden, Westerveld en Meppel overleg gevoerd over het woningbouwprogramma. Een dergelijke afstemming vindt plaats voorafgaand aan het opstarten van een bestemmingsplanprocedure en in het kader van onderhavig plan heeft eveneens een afstemming plaats gevonden. Uit deze afstemming is gebleken dat onderhavig plan past in de regionale aantallen en programma.