direct naar inhoud van 9.4 Reactienota
Plan: Dalerend 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20098019001-OH01

9.4 Reactienota

Inspraak

Het ontwerp-bestemmingsplan Dalerend 2009 heeft van 30 september 2010 tot en met 10 november 2010 voor een ieder ter inzage gelegen. Er zijn twee zienswijzen ingebracht. Door de Gasunie en een gezamenlijke zienswijze van een aantal bewoners van de Brugstraat.


De zienswijzen zijn beoordeeld en van commentaar voorzien;


Bewoners Brugstraat, p.a Brugstraat 98, 7918 TN Nieuwlande

1. De bouwmogelijkheden die het bestemmingsplan biedt voor Brugstraat 96, hebben naar mening van appelanten nadelige gevolgen voor de omliggende woningen. Er zal sprake zijn van schaduwwerking, beperking van uitzicht, privacyvermindering en waardedaling van woningen.
2. Door de provincie is in de vooroverlegreactie van 7 augustus 2001 op het ontwerp-bestemmingsplan Partiële herziening bestemmingsplan Dalerend (1975), deelplan Brugstraat 96 aangegeven dat verdere uitbreiding van het garagebedrijf in de toekomst in strijd is met het toen geldende provinciaal ruimtelijk beleid. Naar mening van appelanten wordt hier met de mogelijkheden van het nieuwe bestemmingsplan aan voorbij gegaan.
3. De bouwmogelijkheden, die in het bestemmingsplan worden geboden, voor Brugstraat 96 hebben naar mening van appelanten tot gevolg dat omwonenden licht en lucht wordt ontnomen.

4. De vergroting van het bouwvolume zorgt naar mening van appelanten voor intensivering van de bedrijfsactiviteiten. Dit wordt onwenselijk geacht. Er is onvoldoende aandacht besteed aan de (milieukundige) gevolgen van de uitbreiding.

5. De huidige eigenaren hebben tijdens de aankoop van Burgstraat 94 in 2008 bij afdeling Ingenieursbureau navraag gedaan of er uitbreidingsplannen bekend waren voor Brugstraat 96. Op basis van deze informatie is Brugstraat 94 aangekocht. In een gesprek met een medewerker van afdeling Gemeentewinkel, over de ingediende bouwaanvraag voor Brugstraat 96, bleek dat er in 2007 al medewerking zou zijn toegezegd aan verbouw en uitbreiding van het garagebedrijf. Naar mening van appelanten heeft de gemeente geen zuiver spel gespeeld en zijn de huidige eigenaren van Brugstraat 94 ernstig gedupeerd.

6. In het bestemmingsplan wordt de mogelijkheid geboden om het garagebedrijf te vergroten. Bij uitbreiding zal er naar mening van appelanten een toename plaatsvinden van het aantal verkeersbewegingen, de milieuhinder en schaal waarop de bedrijvigheid plaatsvindt. Dit is niet passend met wat in paragraaf 4.1.3 en 4.1.4 van de toelichting bij het bestemmingsplan staat en wordt onwenselijk geacht.

7. Het nieuwe bestemmingsplan maakt het naar mening van appelanten mogelijk om een groot bedrijf te bouwen. Dit past niet in de landelijke omgeving van de Brugstraat en het ter plaatse aanwezige straatbeeld. Het ingediende bouwplan heeft een lansgkap. Een van de gebiedskenmerken van de Brugstraat is dat gebouwen voorzien zijn van dwarskappen. Hieraan voldoet het bouwplan niet.


Reactie gemeente;

1. Het nieuwe bestemmingsplan Dalerend 2009 (nieuwe bestemmingsplan) biedt grotendeels dezelfde bouwmogelijkheden die het huidige bestemmingsplan Partiële herziening bestemmingsplan Dalerend 1975, deelplan Burgstraat 96 (huidige bestemmingsplan) ook biedt.
Het bouwvlak van het huidige bestemmingsplan heeft een oppervlakte van circa 1030 m2. Het bouwvlak van het nieuwe bestemmingsplan heeft een oppervlakte van circa 1100 m2. De uitbreiding van het bouwblok bedraagt 70 m2 of te wel 6,8%. Het verschil wordt veroorzaakt doordat het bouwblok in het nieuwe bestemmingsplan aan de noord- en zuidzijde van het perceel aangepast is aan de ingediende bouwaanvraag, waardoor het bouwblok op die plek iets groter is geworden.

Het gaat in beide gevallen om ondergeschikte aanpassingen van het bouwblok, waardoor geen
grote uitbreidingsmogelijkheden worden geboden ten opzichte van het geldende bestemmingsplan.
De goothoogte van beide bestemmingsplannen is gelijk, namelijk 3,5 meter. In de bouwhoogte zit
een klein verschil tussen beide plannen. Het huidige bestemmingsplan staat een bouwhoogte toe
van maximaal 8 meter en het nieuwe bestemmingsplan staat een bouwhoogte toe van maximaal 8,5 meter.
Uit het bovenstaande blijkt dat er weinig verschil zit tussen de bouwmogelijkheden uit het
huidige bestemmingsplan en het nieuwe bestemmingsplan. Als gebruik gemaakt wordt van de
bebouwingsmogelijkheden van het huidige bestemmingsplan heeft dit nagenoeg hetzelfde effect op de omgeving als het nieuwe bestemmingsplan. Het is dus niet zo dat het nieuwe bestemmingsplan veel meer 'nadelige' gevolgen voor de omgeving oplevert dan het nieuwe bestemmingsplan. Dit blijkt ook uit opgestelde schaduwdiagrammen. Er is een vergelijking gemaakt tussen de schaduwwerking van de bebouwingsmogelijkheden voor Brugstraat 96 in het huidige bestemmingsplan en het nieuwe bestemmingsplan. Dit is gedaan voor de lente (21 maart), zomer (21 juni), herfst (23 september) en winter ( 21 december) en telkens om 9.00 uur, 12.00 uur en 15.00 uur. Uit de vergelijking blijkt dat er weinig verschil zit in de schaduwwerking van beide plannen. Alleen de verbreding van het bouwblok aan de voorzijde van het perceel in het nieuwe bestemmingsplan zorgt voor een wat langere slagschaduw van de kap. De schaduwdiagrammen zijn als bijlage 4 Schaduwdiagrammen bij deze reactienota gevoegd.


2. De provincie heeft in de vooroverlegreactie van 7 augustus 2001 op het ontwerp-bestemmingsplan Partiële herziening bestemmingsplan Dalerend (1975), deelplan Brugstraat 96 aangegeven dat verdere uitbreiding van het garagebedrijf in de toekomst in strijd is met het toen geldende provinciaal ruimtelijk beleid. Het is wel zo dat de provincie dit bestemmingsplan op 25 juni 2002 heeft goedgekeurd, waarin veel meer uitbreidingsruimte wordt geboden, dan het bouwplan waar toen sprake van was. Het bouwplan had een oppervlakte van 413 m2. Het bouwblok heeft in het huidige bestemmingsplan een oppervlakte van 1030 m2. Dat volledig bebouwd mag worden.

Het huidige provinciaal ruimtelijk beleid is gewijzigd ten opzichte van de goedkeuring van het huidige bestemmingsplan in 2002. Het Provinciaal Omgevingsplan is vervangen door de Omgevingsvisie Drenthe. De Omgevingsvisie is ingevuld vanuit de wetenschap dat er een nieuwe Wet ruimtelijke ordening in werking is getreden, waarin de rol van de provincie anders is
gedefinieerd. De harde uitgangspunten uit het huidige provinciaal ruimtelijke beleid, waar het
nieuwe bestemmingsplan niet mee in strijd mag zijn, zijn in de Omgevingsvisie benoemd als
provinciaal belang. Uit de vooroverleg reactie van de provincie blijkt dat er geen provinciaal belang is opgenomen in het nieuwe bestemmingsplan Dalerend 2009 en dat het als het bestemmingsplan overeenkomstig het voorontwerpbestemmingsplan in procedure wordt gebracht er vanuit mag worden gegaan dat gedeputeerde staten geen reden zullen zien in te grijpen in de verdere bestemmingsplanprocedure.

De bebouwingsmogelijkheden die het nieuwe bestemmingsplan biedt voor Brugstraat 96 zijn niet in strijd met het huidige provinciaal ruimtelijk beleid. Hierbij moet nog worden opgemerkt dat het

huidige bestemmingsplan nagenoeg dezelfde bebouwingsmogelijkheden biedt voor Brugstraat 96 als het nieuwe bestemmingsplan en dat het huidige bestemmingsplan op 25 juni 2002 is goedgekeurd door provinciale staten van Drenthe.


3. Zoals bij punt 1 is aangegeven biedt het nieuwe bestemmingsplan nagenoeg dezelfde bebouwingsmogelijkheden als het huidige bestemmingsplan. Bij het huidige bestemmingsplan is de afweging gemaakt dat de bebouwingsmogelijkheden aanvaardbaar worden geacht ter plekke. Aangezien het hier gaat om een algehele herziening van het bestemmingsplan Dalerend,is deze motivatie onveranderd.

Doordat de bebouwingsmogelijkheden nagenoeg hetzelfde blijven verandert de schaduwwerking
van de op te richten bebouwing nagenoeg niet. Dit blijkt uit de opgestelde schaduwdiagrammen op basis van de maximale bebouwingsmogelijkheden van het huidige en nieuwe bestemmingsplan. De stelling dat het nieuwe bestemmingsplan zorgt voor een verslechtering van de toetreding van licht en lucht ten opzichte van huidige bestemmingsplan gaat dus niet op.


4. De geplande uitbreiding is grotendeels mogelijk op basis van het huidige bestemmingsplan. Bij opstellen van dit bestemmingsplan is de milieukundige afweging gemaakt dat de geplande bedrijfsactiviteiten geen ernstige overlast voor de omgeving opleveren en daarom mogelijk zijn. Deze motivatie is bij het nieuwe bestemmingsplan overgenomen.

Uit de ingediende bouwaanvraag blijkt dat de geplande uitbreiding aan de voorzijde gebruikt gaat worden als showroom. De activiteiten die in een showroom plaatsvinden, leveren weinig hinder en overlast op voor de directe omgeving.
De werkplaats wordt niet vergroot en blijft achterop het perceel liggen. Hierdoor treedt er geenverandering op ten opzichte van de huidige situatie qua situering van de werkplaats.

5. De ambtenaren die worden genoemd werkten in 2008 voor de afdeling Ingenieursbureau.
Medewerkers van deze afdeling hielden zich bezig met werkzaamheden op milieugebied.
Medewerkers van deze afdeling konden alleen op de hoogte zijn van de uitbreidingsplannen
van het garagebedrijf aan de Brugstraat 96 als sprake was van een formele aanvraag op milieu- en/of bouwkundig gebied. Hiervan was in 2008 nog geen sprake.

Op 29 januari 2009 is een zogenaamd 'vooroverleg bouwplan' verzoek ingediend voor uitbreiding van het garagebedrijf. Met een dergelijk verzoek kan door de indiener nagegaan worden of de gemeente bereid is medewerking te verlenen aan het initiatief en of het initiatief voldoet aan
redelijke eisen van Welstand, zonder dat er sprake is van een officiële vergunningaanvraag. Een dergelijk verzoek wordt niet openbaar bekend gemaakt. De bouwaanvraag is op 21 mei 2010
ingediend.

De genoemde ambtenaren konden dus niet op de hoogte zijn van de uitbreidingsplannen. De stelling dat de gemeente Hoogeveen geen zuiver spel speelt gaat dus niet op. Hierbij dient nog te worden opgemerkt dat het huidige bestemmingsplan grotendeels dezelfde bebouwingsmogelijkheden kent als het nieuwe bestemmingsplan en het ingediende bouwplan met enige aanpassingen op basis van het huidige bestemmingsplan bij recht vergund zou kunnen worden.

6. Zoals bij punt 4 al aangegeven is, is de geplande uitbreiding grotendeels mogelijk op basis van het huidige bestemmingsplan. Bij het opstellen van dit bestemmingsplan is de milieukundige afweging gemaakt dat de geplande bedrijfsactiviteiten geen ernstige overlast voor de omgeving opleveren en daarom mogelijk zijn. Deze motivatie is bij het nieuwe bestemmingsplan overgenomen. Een vergelijking met sterk milieuhinderlijke en/of grootschalige bedrijven die niet in een dorp thuishoren gaat hier dus niet op.

De bedrijfsactiviteiten vallen onder het Activiteitenbesluit. Hierin zijn milieuvoorschriften
opgenomen, waaraan het bedrijf moet voldoen.

Naar realisatie van de uitbreiding zal er waarschijnlijk sprake zijn van enige toename van het aantal verkeersbewegingen van en naar het bedrijf. Deze toename zal niet zodanig zijn dat er problemen ontstaan en de bestaande verkeersruimten uitgebreid zullen moeten worden.

Er is dus geen strijd met hetgeen wat in paragraaf 4.1.3 en 4.1.4 staat.


7. Zoals bij punt 1 al uitgebreid is aangegeven biedt het nieuwe bestemmingsplan Dalerend 2009 grotendeels dezelfde bouwmogelijkheden die het huidige bestemmingsplan Partiële herziening
bestemmingsplan Dalerend 1975, deelplan Burgstraat 96 ook biedt. Het is dus niet zo dat het nieuwe bestemmingsplan de bouw van een garagebedrijf met showroom mogelijk maakt, wat op basis van het huidige bestemmingsplan niet mogelijk is. Bij opstellen van het huidige bestemmingsplan is de ruimtelijke afweging gemaakt dat de bebouwingsmogelijkheden in de omgeving passen. Deze motivatie is bij het nieuwe bestemmingsplan overgenomen.

Op 21 mei 2010 is de bouwaanvraag ingediend voor uitbreiding van garagebedrijf Snippe aan de Brugstraat 96. Op 19 januari 2011 is de bouwaanvraag behandeld en beoordeeld door de Welstandscommissie. De commissie komt tot de conclusie dat het plan voldoet aan de daarvoor gestelde criteria in de gemeentelijke welstandsnota. Het bouwplan voldoet dus aan de welstandsnota.


N.V. Nederlandse Gasunie, Postbus 19, 9700 MA Groningen

De Gasunie verzoekt om aan artikel 13 Leiding - Gas een aanlegvergunningstelsel toe te voegen. Hiervoor is een tekstvoorstel bijgevoegd. Dit om te voorkomen dat er zonder toestemming werken en/of werkzaamheden uitgevoerd worden die een gevaar kunnen vormen voor de ondergrondse gasleiding.


Reactie gemeente

Het verzoek van Gasunie is overgenomen. Aan artikel 13 Leiding - Gas is een aanlegvergunningstelsel toegevoegd op basis van tekstvoorstel.