direct naar inhoud van 5.8 Externe veiligheid
Plan: de Wieken, deelplan weg langs vliegveld 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02

5.8 Externe veiligheid

Op basis van de risicokaart van de provincie Drenthe blijkt dat de risicovolle inrichting, Remmers Bouwchemie, is gevestigd aan de Stephensonstraat. Het bedrijf beschikt over een opslagplaats voor gevaarlijke stoffen. Als gevolg van deze opslag moet rekening worden gehouden met een plaatsgebonden risicocontour (PR 10-6) van 20 meter. Deze contour loopt ten noorden van het bedrijf over een klein gedeelte van de weg langs het vliegveld en ten westen over een gedeelte van het naastgelegen perceel. Deze plaatsgebonden risicocontour is op de plankaart opgenomen. Aangezien een weg geen kwetsbaar dan wel beperkt kwetsbaar object is, vormt het bedrijf geen belemmering voor de planrealisatie. Binnen de plaatsgebonden (PR10-6) risicocontour over het naastgelegen perceel bevindt zich een beperkt kwetsbaar object. Het betreft een bestaande situatie en er is dan ook geen sprake van een saneringssituatie. Binnen deze plaatsgebonden risicocontour mogen echter geen nieuwe kwetsbare dan wel beperkt kwetsbare objecten worden opgericht.

Route gevaarlijke stoffen

De Stephensonstraat is in de huidige situatie aangewezen als transportroute gevaarlijke stoffen. Omdat deze weg is vrijgegeven voor de routering is het in principe mogelijk dat alle mogelijke transporten gevaarlijke stoffen hierover worden getransporteerd. In de praktijk blijkt dit iets genuanceerder te liggen. Deze route wordt namelijk hoofdzakelijk gebruikt voor het plaatselijke bevoorradingsverkeer in Hoogeveen.

In hoofdzaak gaat het om het transport van LPG ten behoeve van de bevoorrading van drie LPG-tankstations, gevestigd aan de Molenweg 59 in Noordscheschut, Industrieweg 66 en Industrieweg 108 in Hoogeveen en de bevoorrading van Kappa Twincor met LPG voor eigen heftrucks en voor de bevoorrading van propaangas voor een opleidingscentrum op het industrieterrein De Wieken.

De LPG-tankstations hebben een milieuvergunning waarin de jaarlijkse doorzet van LPG is of wordt vastgelegd. De drie LPG-tankstations hebben een doorzetruimte van elk 1000 m3 LPG per jaar. Het opleidingscentrum en het bedrijf Kappa Twincor hebben gezamenlijk een doorzet van circa 75 m3propaan/LPG per jaar.

Ook worden via deze route brandbare motorbrandstoffen vervoerd eveneens ter bevoorrading van vier tankstations. Deze stoffen zijn voor het externe veiligheidsrisico niet maatgevend, maar zijn voor de veiligheid wel van belang.

Naast het transport van LPG wordt via deze route vuurwerk vervoerd ten behoeve van de bevoorrading van drie vuurwerkverkoopadressen. Ook deze transporten zijn niet maatgevend voor het externe veiligheidsrisico.

Het maatgevende scenario voor het plangebied zijn de transporten van vloeibaar gemaakt brandbaar gas (LPG). In totaal wordt rekening gehouden met 3000 m3 vloeibaar gemaakt brandbaar gas, als gevolg van de vergunde doorzet van de milieuvergunning van ieder tankstation. Bij een doorzet van 1000 m3 LPG per jaar wordt uitgegaan van 70 verladingen per jaar. Dit aantal is gebaseerd op het “Stappenplan groepsrisicoberekening LPG-tankstations” van het RIVM. Dit houdt in dat voor de drie LPG-tankstations per jaar 210 LPG-verladingen plaatsvinden. Uitgegaan wordt dat de LPG-tankauto dezelfde route terug neemt en gedeeltelijk gevuld wordt geacht. Dit betekent dat het aantal transporten LPG in totaal 420 verladingen per jaar bedraagt. De transporten van en naar het opleidingscentrum en Kappa Twincor leveren, gezien de geringe doorzet van vloeibaar gas, geen negatieve bijdrage aan de veiligheid en worden verder buiten beschouwing gelaten.

Huidige situatie

Het transport van gevaarlijke stoffen vindt plaats via de Stephensonstraat met een snelheidsbeperking van 50 km/uur. Deze weg is gesitueerd op het industrieterrein De Wieken, waarbij aan beide zijden bedrijfspanden zijn gevestigd. Op de Stephensonstraat sluiten een aantal zijstraten aan en aan één zijde van de weg is een fietspad aanwezig. In onderstaande figuur is de huidige routering met de rode lijn schematisch weergegeven. De nieuwe route wordt indicatief aangegeven met een paarse lijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02_0004.jpg"

Situatie na planontwikkeling

Om de verkeersdruk op de Stephensonstraat te verminderen, wordt een nieuwe weg aangelegd aan de rand van het vliegveld. Het transport van gevaarlijke stoffen zal via deze nieuwe route gaan plaatsvinden. Op deze route gaat een snelheidsbeperking gelden van 70 km/uur. De weg wordt circa 7,20 meter breed. Op deze route worden geen zijwegen aangesloten. Aan de noordzijde van de weg ligt het vliegveld en aan de zuidzijde wordt de weg begrensd door bedrijfspanden.

Gevolgen voor de externe veiligheid

De wijziging van de routering van gevaarlijke stoffen leidt tot de volgende effecten op het gebied van externe veiligheid.

Gelet op het aantal transporten van LPG, dat als maatgevend wordt beschouwd in verband met het scenario dat kan ontstaan bij een calamiteit met een tankauto, kan met zekerheid worden gesteld dat het plaatsgebonden risico niet buiten de weg ligt. Dit geldt voor zowel de huidige als voor de nieuwe situatie.

In verband met de ligging van een diversiteit aan bedrijven aan weerszijden van de weg in de huidige situatie is het groepsrisico hoger dan in de nieuwe situatie. In de nieuwe situatie zijn alleen aan één zijde van de weg bedrijven gevestigd. De bedrijven ten noorden van het vliegveld liggen op een te grote afstand om van invloed te kunnen zijn op het groepsrisico.

Het groepsrisico als gevolg van het transport via de nieuwe weg is lager dan in de huidige situatie. Op basis van een eerder uitgevoerde studie, waarbij het risico vergelijkbaar was met deze situatie, kan worden gesteld dat de oriëntatiewaarde niet wordt overschreden. Overigens heeft de verdiepte aanleg van de weg geen invloed op het scenario BLEVE (boiling liquid expanding vapour explosion).

Verder is de nieuwe situatie veiliger, omdat er geen zijwegen op deze nieuwe route worden aangesloten. Hierdoor zal het doorgaande verkeer geen hinder ondervinden van kruisend verkeer.

Ten opzichte van de huidige situatie levert de hogere rijsnelheid een vergroting van het risico op. De rijsnelheid heeft invloed op het plaatsgebonden risico. Maar het aantal transporten dat plaatsvindt, levert bij deze rijsnelheid ook geen plaatsgebonden risico buiten de weg op.

Conclusie:

De aanleg van de nieuwe weg langs het vliegveld levert voor externe veiligheid een verbetering op in vergelijking met de huidige situatie, voor wat betreft het transport van gevaarlijke stoffen.

Vliegveld

Tot op heden geldt – behalve voor Schiphol – geen beleid voor externe veiligheid bij luchthavens. De externe veiligheidscontouren dienen in de toekomstige situatie te worden bepaald voor vliegvelden waar een Luchthavenbesluit zal gaan gelden. De provincie Drenthe is het bevoegd gezag voor het vaststellen van deze veiligheidscontouren. De provincie is bezig met de voorbereiding van een Luchthavenbesluit voor Luchtsportcentrum Hoogeveen. Gelet op de in het Besluit burgerluchthavens voorgeschreven bepalingen zullen woningen binnen de plaatsgebonden (PR10–5) risicocontour in principe aan de woonbestemming moeten worden onttrokken. Bewoners van woningen binnen deze contour hebben echter een blijfrecht. Pas als de woningen binnen deze (PR10–5) contour na vaststelling van het Luchthavenbesluit worden verkocht wordt de woning aan de woonbestemming onttrokken. Verder geldt dan binnen de PR 10–6 risicocontour een nieuwbouwverbod van woningen en andere kwetsbare bestemmingen en van kantoren, tenzij een verklaring geen bezwaar door het bevoegde gezag is gegeven. Uit een voorlopige indicatieve berekening van de plaatsgebonden (10-5) risicocontour blijkt dat er geen (bedrijfs)woningen binnen deze risicocontour liggen.

Rondom het Luchtsportcentrum Hoogeveen gelden verder hoogtebeperkingen, die ook over het plangebied lopen. Deze beperkingen bewerkstelligen dat geen objecten met een bepaalde hoogte rondom het vliegveld worden opgericht die de vliegveiligheid in gevaar kunnen brengen. De verschillende hoogteklassen zijn opgenomen in een bijlage 'Hoogtedetaillering veiligheidszone – luchtvaartverkeer behorend bij dit bestemmingsplan.

De beperkingen als gevolg van geluid, externe veiligheid en hoogtebeperkingen worden door middel van het Besluit burgerluchthaven beter geregeld dan het geval was in de Luchtvaartwet. Door het opstellen van een Luchthavenbesluit, waar de provincie Drenthe op dit moment aan werkt, is te zijner tijd sprake van een directe doorwerking naar nog op te stellen of aan te passen bestemmingsplannen.

Hoofdtransportgasleidingen

Binnen of in de nabijheid van het plangebied liggen geen hoge druk aardgasleidingen.

Hoogspanningsleidingen

Binnen het plangebied lopen geen hoogspanningsleidingen. Het is daarom niet noodzakelijk om in enige vorm uitvoering te geven aan het voorzorgsbeleid (brief 24 december 2004 Staatssecr. Van Geel) inzake de magnetische velden veroorzaakt door hoogspanningslijnen.

Advies Hulpverleningsdienst Drenthe

De Hulpverleningsdienst Drenthe is in de gelegenheid gesteld om advies uit te brengen inzake de externe veiligheidsaspecten van het plan. Zij hebben in hun brief (kenmerk HVD 10/295/JT/rv) van 9 september 2010 aangegeven geen aanvullingen te hebben op het plan ( bijlage Hulpverleningsdienst Drenthe). Om te borgen dat er voldoende bluswatercapaciteit in het plangebied is voor bestrijding van calamiteiten is overleg geweest met de Brandweer Zuidwest Drenthe. Gebleken is dat in het plangebied voldoende bluswater aanwezig  is. (bijlage Brandweer Zuidwest Drenthe).