direct naar inhoud van 5.1 Bodem
Plan: de Wieken, deelplan weg langs vliegveld 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02

5.1 Bodem

Het plangebied betreft een nieuw aan te leggen weg in een groenstrook aan de zuidkant van het vliegveld en ten noorden van de Stephensonstraat, achter de bedrijfsterreinen aan de Stephensonstraat 1 t/m 59. De weg zal via een kruispunt worden aangesloten op de Edisonweg en Europaweg in Hoogeveen. Het verkeersknooppunt inclusief de aansluitingen zijn gesitueerd ter plaatse van het huidige volkstuinencomplex en het groen ten oosten van de Edisonstraat.

Het gebied aan de Stephensonstraat is rond 1972 aangelegd. Binnen het plangebied waren destijds watergangen ten behoeve van de ontwatering aanwezig. Het gebied had tot die tijd een agrarische bestemming. Na aanleg van de Stephensonstraat zijn de watergangen gedempt. Voor deze dempingen werd in de meeste gevallen grond uit de directe omgeving gebruikt, maar daarover bestaat geen zekerheid. Gedempte watergangen krijgen daarom standaard een aanduiding potentieel ernstig verontreinigd. Gemeente Hoogeveen heeft de ervaring dat de gedempte watergangen in Hoogeveen zelf voornamelijk gedempt zijn met grond uit de directe omgeving en voornamelijk geen ernstige verontreinigingen bevat. Alleen een milieuhygiënisch bodemonderzoek kan hierin duidelijkheid verschaffen.

In een dossieronderzoek is een inventarisatie gemaakt van alle potentiële bodemverontreinigende activiteiten (=PBVA). Hierbij zijn de volgende archieven geraadpleegd:

  • Kamer van koophandelregister;
  • Ondergrondse tankenbestand (op basis van actie tankslag I en II);
  • Archief van Stichting Bodem Sanering in gebruik zijnde Bedrijfsterreinen;
  • Hinderwetarchief;
  • Archief van de vigerende Wet Milieubeheer vergunningen.

In verband met de aanwezigheid van dempingen van watergangen, (voormalige) erfverhardingen, stortplaatsen en dergelijke is een luchtfoto onderzoek uitgevoerd.

Een onderscheid in potentie (urgentie of ernst) is aan te brengen op basis van de activiteiten en/of gebruikte producten. Als voorbeeld kan worden gegeven dat een benzineservicestation sneller tot een bodemverontreiniging leidt dan een autodetailhandel zonder reparatie. De activiteiten zijn landelijk in vier categorieën ingedeeld: Potentieel Urgent (PU), Potentieel Ernstig (PE), Potentieel Verontreinigd (PV) en potentieel Niet Verontreinigd (NV).

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02_0002.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02_0003.jpg"

Afbeelding 3 Potentiële locaties bodemverontreiniging

Grafisch zijn de posities van de locaties in afbeelding 3 opgenomen. Zoals voorgaand al opgemerkt zijn de potentieel verontreinigde locaties afkomstig uit historische gegevens en bestaan vooral uit gedempte sloten. Hoewel er geen aanleiding is (ernstige) verontreiniging aan te treffen, kan alleen een analyse van bodemmonsters daarover uitsluitsel geven. Daarnaast zijn de puntbronnen ter plaatse van de bedrijfsgebouwen aan de Stephensonstraat aangegeven. Het is echter onduidelijk of deze activiteiten hebben geleid tot bodemverontreiniging ter plaatse van het wegcunet aan de noordzijde. Bodemonderzoek zal dit moeten uitwijzen.

Verschillende percelen binnen het gebied zijn in het verleden milieuhygiënisch onderzocht. Deze onderzochte locaties zijn eveneens in de afbeelding opgenomen. Het gaat hier om onderzoeken die bij de gemeente bekend zijn (bodemarchief gemeente). De meeste onderzoeken zijn niet meer als actueel te beschouwen, aangezien wettelijk is bepaald dat gegevens slechts gedurende 5 jaar mogen worden gebruikt.

Op basis van de huidige situatie, gebruik en historische informatie, kan geconcludeerd worden dat er potentieel bodemverontreinigingen te verwachten zijn, die een belemmering kunnen vormen voor een eventuele herontwikkeling van het gebied. Inmiddels is bodemonderzoek in uitvoering, alvorens het gebied ontwikkeld gaat worden. De resultaten van dit onderzoek zullen worden opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan.