direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: de Wieken, deelplan weg langs vliegveld 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02

3.3 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie 2015-2030 Hoogeveen
De structuurvisie spreekt zich uit over de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Hoogeveen en beschrijft de huidige en gewenste waarden en kwaliteiten voor de stad, de dorpen en het landelijk gebied. In de structuurvisie wordt vooruit gekeken naar 2015 met een doorkijk naar 2030 en is vastgesteld door de gemeenteraad in december 2004.

Hoogeveen is een stad met van oudsher een grote bedrijvigheid. De structuurvisie gaat ervan uit dat de bestaande en nieuw te ontwikkelen terreinen tot 2015 en verder kunnen voorzien in de behoefte aan bedrijventerreinen. De structuurvisie zet daarom in op drie sporen die in een gelijktijdig proces in ontwikkeling worden genomen. Dit zijn achtereenvolgens het grondig en gericht herstructuren van het huidige bedrijventerrein De Wieken, het ontwikkelen van kleinschalige bedrijvigheid in of vlakbij de woongebieden en in de stadsranden en het ontwikkelen van de nieuwe hoogwaardige locatie Buitenvaart I en II. Het scheppen van voorwaarden voor een duurzame ontwikkeling en inrichting van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen staat voorop. Het herstructureren van De Wieken is een forse opgave waarin veel lokale problemen en uitdagingen bij elkaar komen. Het betreft een combinatie van de ligging dicht bij het centrum en woonbebouwing van Hoogeveen, sterk verouderde bedrijvigheid, leegstaande bedrijfsbebouwing, inefficiënte infrastructuur en een verwarrende en stagnerende verkeersontsluiting.

Mobiliteitsvisie Hoogeveen 2008-2020
De mobiliteitsvisie is een uitwerking van de fysieke structuurvisie als het gaat om verkeer en vervoer. De hoofdwegenstructuur voor de kern Hoogeveen omvat een drieringenstelsel. Zie hiervoor afbeelding 1. Deze drieringenstructuur is aangevuld met een aantal radialen, oftewel wegen die de drie ringen met elkaar verbinden. In de mobiliteitsvisie wordt het kruispunt Edisonstraat- Europaweg met de rotonde Edisonstraat - Industrieweg en de rotonde Edisonstraat - Stephensonstraat als het belangrijkste knelpunt voor het optimaal functioneren van de buitenring gezien. De kruispunten liggen dicht bij elkaar en met het vollopen van één van de kruispunten stagneert ook de doorstroming van het verkeer op de andere twee. Op de Stephensonstraat veroorzaakt het afslaande verkeer naar de vele toegangen naar de bedrijven problemen voor de doorstroming van de buitenring. Met de komst van de weg langs het vliegveld zijn de grootste afwikkelingsproblemen opgelost volgens de mobiliteitsvisie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02_0001.png"

Afbeelding 1 Drieringenstelsel kern Hoogeveen

Revitaliseringsplan
Op 20 april 2006 is het Revitaliseringsplan Bedrijventerrein De Wieken vastgesteld door de gemeenteraad. Sinds eind 2004 wordt al door de ondernemers op het bedrijventerrein, de Kamer van Koophandel, provincie en de gemeeente samengewerkt aan het verbeteren van het bedrijventerrein. De aanleiding voor de gezamenlijke aanpak is niet alleen de grote wens de uitstraling en de bereikbaarheid van De Wieken te verbeteren, maar ook efficiënter om te gaan met de beschikbare ruimte en verloedering en slecht onderhoud van terreinen en de openbare ruimte tegen te gaan. Met de uitvoering van het Revitaliseringsplan wordt daarom beoogd de kwaliteit van het bedrijventerrein te verbeteren waardoor ondernemingen voor De Wieken behouden blijven en het terrein interessanter wordt voor nieuwe investeringen en bedrijven. Revitalisering van De Wieken is een grote meerjarige opgave met tientallen grotere en kleinere projecten. De revitalisering beperkt zich derhalve niet tot groot onderhoud van de openbare ruimte. De infrastructuur wordt verbeterd en ondernemers zullen investeren in het aanzien van hun eigen pand en de inrichting van terreinen. Een gedeelte van de terrein op De Wieken wordt uitgegeven voor nieuwe investeringen en er worden duurzame oplossingen gecreëerd voor energie- en watergebruik. Voor een uitgebreide beschrijving wordt verwezen naar het Revitaliseringsplan welke als bijlage bij dit bestemmingsplan is gevoegd.

Inmiddels zijn sinds de start van de revitalisering al diverse infrastructurele verbeteringen uitgevoerd. De belangrijkste was tot op heden de uitvoering van het project "Het Hart van de Wieken". Hierbij is de hoofdontsluitingsstructuur aangepast, waardoor de verkeersafhandeling en -doorstroming op zowel de Industrieweg, A.G. Bellstraat als de Dr. A. Philipsstraat is verbeterd.

Beeldkwaliteitsplan
In het verlengde van dit revitaliseringsplan is een beeldkwaliteitsplan voor De Wieken opgesteld. Dit beeldkwaliteitsplan beschrijft in woorden, (referentie)beelden en kaarten de gewenste beeldkwaliteit voor het gebied. In dit beeldkwaliteitsplan zijn richtlijnen gegeven die als leidraad dienen voor de ondernemers die in de toekomst veranderingen willen aanbrengen aan hun gebouwen, kavels enz.