direct naar inhoud van 2.3 Ruimtelijke en functionele structuur plangebied
Plan: de Wieken, deelplan weg langs vliegveld 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20097012002-VG02

2.3 Ruimtelijke en functionele structuur plangebied

Op dit moment vormt de Stephensonstraat samen met de Weg om de Oost, de Edisonstraat, de Middenveldweg en delen van de A28 en A37 de buitenring (rondweg) van Hoogeveen. De functie van de rondweg is om het verkeer dat niet direct een bestemming heeft in de stad zoveel en zolang mogelijk aan de buitenzijde te houden. Voor het vervullen van deze functie is het van belang dat het aantrekkelijk is om de rondweg ook daadwerkelijk te gebruiken. Verkeer op de rondweg moet daarom vlot kunnen doorstromen. Daarbij horen een maximum snelheid van 70 km/uur, een beperkt aantal en veilige kruispunten, alleen overstekende fietsers op kruispunten en niet op de wegvakken, geen parkeren en laden en lossen op de rijbaan en geen erfontsluitingen.

Een knelpunt in de buitenring is de Stephensonstraat. Vrijwel alles wat als voorwaarde geldt voor een vlotte en veilige rondweg ontbreekt op deze straat. De Stephensonstraat ontsluit alle aanliggende percelen, fietsers steken over de volle lengte van de straat noodgedwongen over en bij gebrek aan ruimte op de percelen wordt er regelmatig geladen en gelost op de rijbaan. De intensiteit van het verkeer is in de spits zo hoog dat links afslaan naar de percelen lastig is en tot vertraging leidt voor het achterop komend verkeer. Ook het oprijden vanuit de uitritten is lastig als gevolg van de hoge intensiteit van het auto- en fietsverkeer. De Stephensonstraat is kortom niet vlot en veilig te berijden en nodigt dan ook niet uit om daarvan gebruik te maken. Het is niet mogelijk om de straat aan te passen zodat deze wel aan de voorwaarden voor een rondweg voldoet. Een alternatief tracé is om die reden noodzakelijk.