direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Hoogeveen, parapluherziening geluidscontour DOC Alteveerstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.2021BP8094001-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

In dit paraplubestemmingsplan wordt de geluidzone van het aan de Alteveerstraat gevestigde bedrijf DOC planologisch geregeld. Bij dit bedrijf worden voornamelijk kazen geproduceerd. Vanwege de capaciteit van de fabriek, wordt dit wettelijk gezien als een “grote lawaaimaker”. Dit houdt in dat rond het bedrijf een geluidzone van kracht is. Deze zone bepaalt de maximaal toegestane hoeveelheid geluid die het bedrijf mag produceren. De officieel vastgestelde geluidzone is op de plankaart opgenomen. Buiten deze zone is maximaal 50 dB(A) toegestaan als gevolg van het in werking zijn van DOC.

Door het verplaatsen van een deel van de productie naar het bedrijventerrein Buitenvaart en akoestische maatregelen, wordt in de praktijk minder geluid geproduceerd. Zomer 2021 is een nieuwe revisievergunning verleend en onherroepelijk geworden. Met dit bestemmingsplan wordt ook planologisch-juridisch de geluidszone aangepast aan de daadwerkelijke situatie. De eerder vastgestelde, grotere geluidszone, komt hiermee te vervallen.

Het paraplubestemmingsplan dient te worden opgevat als een partiële herziening van de verschillende onderliggende bestemmingsplannen ten aanzien van het opnemen van de zone en aanvullende regels.

1.2 Opgave bestemmingsplan

Dit paraplubestemmingsplan geluidzone industrielawaai vormt een planologische aandachtszone voor de onderliggende bestemmingsplannen. Binnen de geluidzone zijn in principe geen nieuwe geluidgevoelige objecten toegestaan, om een te hoge geluidbelasting als gevolg van het industrielawaai tegen te gaan.

Buiten de geluidzone is de geluidbelasting als gevolg van het industrielawaai lager dan
50 dB(A). Geluidgevoelige bestemmingen buiten deze geluidzone voldoen dan aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) voor industrielawaai.

1.3 Opbouw toelichting

Achtereenvolgens komen na deze inleiding de volgende hoofdstukken aan bod:

  • Hoofdstuk 2 beschrijft de bestaande situatie en geeft een overzicht van de vigerende bestemmingsplannen;
  • hoofdstuk 3 bevat het beleidskader met relevant rijks -, provinciaal -, regionaal - en gemeentelijk beleid;
  • hoofdstuk 4 geeft de onderbouwing voor het milieuaspect geluid;
  • hoofdstuk 5 gaat in op de planologische regeling: er wordt een motivering en leeswijzer gegeven voor de bepalingen in de regels en op de verbeelding;
  • in hoofdstuk 6 wordt ingegaan op de handhaafbaarheid van het bestemmingsplan;
  • in hoofdstuk 7 wordt ingegaan op de maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan. Bij de maatschappelijke uitvoerbaarheid wordt een verantwoording van het extern voorbereidingsoverleg opgenomen.

Hoofdstuk 2 Huidige situatie

2.1 Plangebied

Het plan wordt begrensd aan de buitenzijde door de geluidcontour 50 dB(A) industrielawaai van het bedrijf DOC, locatie Alteveerstraat.

2.2 Vigerend recht

De regels in dit bestemmingsplan zijn van toepassing en aanvullend op de hieronder opgenomen bestemmingsplannen, alsmede op de eventueel doorgevoerde wijzigingen op deze bestemmingsplannen:

  • bestemmingsplan Stadscentrum 2008 (vastgesteld 27 mei 2010/onherroepelijk 12 januari 2011);
  • bestemmingsplan Stadscentrum, deelplan Weth. Robaardstraat 2014 (vastgesteld 23 april 2015/onherroepelijk 18 juni 2015)
  • bestemmingsplan Zuid 2017 (vastgesteld 11 april 2019/onherroepelijk 6 juni 2019)

Binnen de verschillende bestemmingsplannen komen bestaande geluidgevoelige objecten voor, maar ook binnenplanse mogelijkheden (vrijstellings-/afwijkingsbevoegdheden/ wijzigingsbevoegdheden) voor het realiseren van nieuwe geluidgevoelige objecten.

De geluidszone ligt tevens in een deel van het gebied bestemmingsplan 'Venesluis'. Voor dit gebied wordt echter tegelijkertijd met dit bestemmingsplan het bestemmingsplan geactualiseerd, deze geluidszone wordt daarom gedeeltelijk daarin meegenomen.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

3.1 Rijksbeleid

Het wettelijk kader voor dit plan wordt voor een belangrijk deel gevormd door de Wet geluidhinder (Wgh). In de Wgh is bepaald dat rond grote lawaaimakers (bijlage 1, onderdeel D, Besluit omgevingsrecht) geluidzone moet zijn vastgesteld.

De geluidzone is een afgebakend gebied waarbinnen de normen en grenswaarden voor industrielawaai in de Wgh van toepassing zijn. Deze geluidzone moet juridisch-planologisch worden verankerd in de onderliggende bestemmingsplannen. De geluidzone wordt begrensd door de grens van de inrichting en de geluidcontour van 50 dB(A), oftewel de voorkeursgrenswaarde voor industrielawaai. Uitgangspunt van de Wgh is dat in nieuwe situaties zoveel mogelijk moet worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.

In geval van een wijziging van de geluidzone kan voor de ten hoogste toelaatbare geluidbelasting een hogere waarde worden vastgesteld dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Op grond van artikel 55 van de Wgh mag een hogere waarde voor geprojecteerde woningen de grenswaarde van 55 dB(A) niet overschrijden. Voor aanwezige en in aanbouw zijnde woningen bedraagt deze grenswaarde 60 dB(A). Voor woningen die voor de wijziging reeds binnen de geluidzone liggen en waarvoor in het verleden al een hogere waarde is verleend, kan deze hogere waarde met maximaal 5 dB(A) worden verhoogd.

Aan de vaststelling van een hogere waarde koppelt de Wgh eisen aan de geluidwerendheid van de geluidbelaste gevel, waardoor een bepaald binnenniveau wordt geborgd. Artikel 111 van de Wgh stelt, dat indien een hogere waarde wordt vastgesteld, burgemeester en wethouders maatregelen treffen met betrekking tot geluidwering van de gevel om ervoor te zorgen dat de geluidbelasting binnen de woning ten hoogste 35 dB(A) bedraagt.

De afgegeven hogere waarden en MTG's gelegen binnen de nu planologisch vast te stellen kleinere geluidszone behoeven geen aanpassing.Diegenen die buiten de nieuw vast te stellen zone liggen komen te vervallen.

3.2 Provinciaal beleid

Dit paraplubestemmingsplan is een uitvloeisel van de revisievergunning DOC Kaas, locatie Alteveerstraat, in die zin dat de geluidzone industrielawaai 50 dB(A), die voortvloeit uit deze vergunning, hierin wordt opgenomen met bijbehorende bepalingen.

3.3 Gemeentelijk beleid

Dit paraplubestemmingsplan is een uitvloeisel van de revisievergunning DOC Kaas, locatie Alteveerstraat, in die zin dat de geluidzone industrielawaai 50 dB(A), die voortvloeit uit deze vergunning, hierin wordt opgenomen met bijbehorende bepalingen.

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

4.1 Geluid

In dit plan gaat het uitsluitend om het geluid afkomstig van de Coöperatieve Zuivelfabriek DOC Kaas aan de Alteveerstraat.

4.2 Geluidzone

Door het grootdeels verplaatsen van de productie naar het bedrijventerrein Buitenvaart en akoestische maatregelen, wordt in de praktijk al jaren minder geluid geproduceerd. hiervoor is zomer 2021 een nieuwe revisievemilieurgunning verleend. Derhalve wordt met dit bestemmingsplan de geluidszone aangepast aan de daadwerkelijke situatie. De eerder vastgestelde, grotere geluidszone, komt hiermee te vervallen.

4.3 Hogere grenswaarden

De afgegeven hogere waarden en MTG's gelegen binnen de nu planologisch vast te stellen kleinere geluidszone behoeven geen aanpassing. Diegenen die buiten de nieuw vast te stellen zone liggen zijn komen te vervallen.

Hoofdstuk 5 Planbeschrijving

5.1 Juridisch systeem

Het bestemmingsplan regelt de geluidzone industrielawaai 50 dB(A), die als gevolg van de inrichting DOC Kaas, aan de Alteveerstraat te Hoogeveen, om het plangebied heen ligt. Aangezien de zone over verschillende bestemmingsplannen valt en deze niet allemaal tegelijkertijd kunnen worden herzien, is er voor gekozen om dit zogenaamde paraplubestemmingsplan op te stellen. De zone loopt door in het bestemmingsplan Venesluis 2020, welke juist geactualiseerd wordt.

Het bestemmingsplan valt onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die per 1 juli 2008 in werking is getreden. Dit betekent dat het bestemmingsplan is opgezet volgens de nieuwste wettelijke regelgeving en volgens de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) 2012.

5.2 Regels

De regels zijn vervat in artikelen die onderverdeeld zijn in drie delen. In de "Inleidende regels" zijn algemene artikelen opgenomen die voor het gehele plan van belang zijn.

In artikel 1 zijn omschrijvingen opgenomen van in het plan voorkomende relevante begrippen. Door deze vaste omschrijving van de begrippen wordt eenduidigheid in de bedoelingen van het plan gegeven en wordt de rechtszekerheid vergroot.

In artikel 2 is de van toepassing verklaring opgenomen. Hierin is opgenomen voor welk gebied (welke bestemmingsplannen) dit parapluplan van toepassing is. Het artikel geeft ook aan dat de regels van toepassing en aanvullend zijn op de in dat artikel opgenomen bestemmingsplannen, alsmede op de eventueel doorgevoerde wijzigingen op deze bestemmingsplannen op grond van de binnenplanse wijzigingsbevoegdheden in de betreffende plannen.

Voor het overige blijven de regels/voorschriften van de in dat artikel genoemde bestemmingsplannen onverminderd van kracht.

In de "Algemene regels" staan artikelen benoemd die voor alle of meerdere bestemmingen gelden. Het betreffen onder andere de voor alle bestemmingen algemeen geldende aanduidingsregels.

De algemene aanduidingsregels geven de mogelijkheid voor een algemene gebiedsaanduiding, die als een extra laag over meerdere bestemmingen ligt. Dit bestemmingsplan omvat één van zo'n algemene gebiedsaanduiding, te weten: artikel 4 Geluidzone - Industrie 50 dB(A). Dit betreft een zone die behoort bij het industrieterrein De Wieken, waar in bepaalde gebieden "grote lawaaimakers" zijn toegestaan. Binnen de zone moet men bij nieuwbouw rekening houden met grenswaarden voor geluid vanwege industrielawaai of een hogere waarde aanvragen.

In de "Overgangs- en slotregels" staan artikelen benoemd die voor alle voorgaande regels gelden. De strafbepaling is hierin geregeld alsmede de slotregel.

Hoofdstuk 6 Handhaving

6.1 Algemeen

Het bestemmingsplan wil een sturend instrument zijn voor de inrichting van omliggende bestemmingsplannen, in die zin dat er in principe geen nieuwe geluidgevoelige objecten, die vanwege de geluidbelasting van het industrielawaai een te hoge geluidsbelasting ondervinden, zijn toegestaan. Aan de hand van de in dit bestemmingsplan opgenomen regels worden voorgenomen activiteiten (activiteiten en gebruik van gronden) getoetst. Als blijkt dat zonder of in afwijking van de regels activiteiten danwel gebruik plaatsvinden, is handhaving in enge zin aan de orde, gericht op het ongedaan maken van een overtreding. Handhaving is belangrijk om de sturing die het bestemmingsplan beoogt tot haar recht te laten komen.

6.2 Beleidskeuzen

Door de gemeente Hoogeveen is een kadernota integrale handhaving vastgesteld. Deze nota is de start van programmatisch handhaven in de gemeente Hoogeveen.

Programmatisch handhaven is een structurele en integrale aanpak van de handhaving, waarbij de uitvoering onder andere is gebaseerd op een handhavingsprogramma. Daarbij worden door het bestuur de prioriteiten bepaald en worden handhavingsactiviteiten zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. In deze aanpak worden beleid en uitvoering opgevolgd door evaluatie en bijsturing. Programmatisch handhaven is daarmee een cyclisch, democratisch, integraal en transparant proces.

6.3 Inzet gemeentelijk apparaat

Aan de controle van het onderhavige plan wordt binnen de gemeente inhoud gegeven door een aantal ambtenaren die zich continu met handhaving bezighoudt.

Hoofdstuk 7 Uitvoerbaarheid

7.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

De woningen liggen op basis van de oude geluidzone reeds lange tijd binnen de grenzen van de 50 dB(A)-contour industrielawaai van DOC Kaas. De beperkende voorwaarden golden voor die gebieden daarmee dus ook al op basis van de oude contour. Met die contour is ook rekening gehouden in de in de tussentijd opgestelde bestemmingsplannen.

Met dit bestemmingsplan worden de beperkende voorwaarden voor een deel van het gebied opgeheven, doordat de geluidszone kleiner wordt. Dit betekent een verbetering voor de daarliggende woningen.

Het plan is als ontwerp ter inzage gelegd, van 17 februari 2022 tot en met 30 maart 2022, een ieder had de mogelijkheid om op het plan te reageren. Er zijn geen zienswijzen binnengekomen In het kader van het vooroverleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening is het plan aan de provincie Drenthe toegezonden. Op 25 maart heeft de provincie een brief verzonden, waarmee zij aangeven geen provinciaal belang te zien. Dit bericht is als bijlage bijgevoegd.

7.2 Economische uitvoerbaarheid

Dit bestemmingsplan betreft een partiële herziening. De kosten voor het opstellen en uitvoeren van dit bestemmingsplan komen voor rekening van de gemeente en worden uit de daarvoor gereserveerde middelen betaald. Hiermee wordt het bestemmingsplan als economisch uitvoerbaar gezien.