direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Stadscentrum, deelplan Grote Kerkstraat 40, 2019
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.2019BP8017016-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De Protestantse Gemeente Hoogeveen is momenteel eigenaar van het perceel kadastraal bekend, gemeente Hoogeveen, sectie O met nummer 8448. Dit perceel is de groene ruimte rondom de Protestantse kerk welke ligt aan de Grote Kerkstraat 40 te Hoogeveen.

Men is voornemens om de kerk en de omliggende gronden te verkopen of verhuren. De gronden worden gezien als zeer waardevol en de eigenaar wil bij verkoop of verhuur een garantie hebben dat deze onaangetast blijven. Dit houdt in dat zij het historische ensemble van oude bomen, grasveld en hagen in stand willen houden.

Men wil deze garantie aangezien bij verkoop of verhuur van de kerk deze een functieverandering zal ondergaan. Het college van B&W van gemeente Hoogeveen steunt de gedachte van de huidige eigenaar en heeft daartoe in 2018 een voorbereidingsbesluit genomen zodat het voorliggende bestemmingsplan kon worden ontwikkeld.

1.2 Opgave bestemmingsplan

Gezien de wens van zowel de eigenaar van het perceel als het college van B&W van Hoogeveen is dit bestemmingsplan opgesteld. Dit bestemmingsplan is enkel bedoeld voor het schrappen van activiteiten binnen de al geldende bestemming 'Groen' welke op dit perceel rust. Er vindt een versobering van de mogelijkheden plaats.

1.3 Opbouw toelichting

Het bestemmingsplan bestaat uit 7 hoofdstukken. Hoofdstuk 1 is de inleiding, hoofdstuk 2 gaat in op de huidige situatie. In hoofdstuk 3 wordt relevant beleid behandeld, waar in hoofdstuk 4 gewenste ontwikkelingen aan bod komen. In hoofdstuk 5 worden de relevante omgevingsaspecten behandeld. Hoofdstuk 6 geeft een planbeschrijving. Hoofdstuk 7 gaat vervolgens in op de economische en maatschappelijke haalbaarheid van het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 2 Huidige situatie

2.1 Plangebied

Het plangebied betreft het perceel behorende bij de kerk aan de Grote Kerkstraat 40. Het perceel is kadastraal bekend, gemeente Hoogeveen, sectie O met nummer 8448. De kerk is een Nederlands Hervormde Kerk. Oorspronkelijk betreft het een 17e eeuwse kruiskerk. In de jaren 1766 tot 1804 is de kerk vergroot tot een driebeukige hallenkerk.

Het is een van de oudste kerken van Hoogeveen en maakt op die manier een belangrijk onderdeel uit van de geschiedenis van de stad. De kerk is een rijksmonument. Dit zorgt dat de kerk is beschermd tegen ongewenste ontwikkelingen die het bouwwerk zouden kunnen schaden.

Deze bescherming geldt echter niet voor het bijbehorende buitenterrein. Ook dit buitenterrein kent een rijke geschiedenis. Het perceel is net als de kerk van grote culturele en historische waarde voor Hoogeveen.

Om deze waarde te beschermen, is dit bestemmingsplan opgesteld. Met het oog op een functieverandering van de kerk moet het aanzicht van de kerk worden beschermd. Dit zorgt voor een versobering van de bouwmogelijkheden binnen de bestemming 'Groen' die geldend is voor het perceel.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.2019BP8017016-VG01_0001.jpg"

Afbeelding 1: Luchtfoto van kerk en buitenterrein, Grote Kerkstraat 40, Hoogeveen

2.2 Vigerend recht

Het perceel maakt onderdeel uit van het vigerende bestemmingsplan 'Stadscentrum 2008'. In dit bestemmingsplan heeft de kerk aan de Grote Kerkstraat 40 de bestemming 'Maatschappelijk' met de aanduiding 'Kerk'. Het perceel waar dit nieuwe bestemmingsplan voor is opgesteld heeft de bestemming 'Groen'.

Op 14 juni 2018 is er een voorbereidingsbesluit vastgesteld voor het perceel van de Grote Kerkstraat 40. Dit voorbereidingsbesluit zorgt voor een beschermende werking op het perceel voor een periode van een jaar. Alle aanvragen worden vanaf de ingangsdatum aangehouden. In de periode van een jaar er zodoende ruimte om een nieuw bestemmingsplan te ontwikkelen en vast te stellen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.2019BP8017016-VG01_0002.jpg"

Afbeelding 2: Uitsnede vigerend bestemmingsplan 'Stadscentrum 2008'

Hoofdstuk 3 Beleidskader

3.1 Europees, rijks- en provinciaal beleid

Het betreft hier het schrappen van gebruiksmogelijkheden in de al geldende bestemming 'Groen' die rust op het plangebied. Er worden geen nieuwe functies toegevoegd. Het schrappen van bouwmogelijkheden heeft geen raakvlakken met Europees, rijks- of provinciaal beleid.

3.2 Gemeentelijk beleid

3.2.1 Toekomstvisie

In april 2018 is de Toekomstvisie voor Hoogeveen vastgesteld door de gemeenteraad. In deze toekomstvisie staan ontwikkelingen en opgaven weergegeven op het gebied van bestuur, veiligheid, sociaal, omgeving en economie. De toekomstvisie is een aanvulling op de Structuurvisie 2.0 welke is vastgesteld in 2012.

De visie op de omgeving maakt hier onderdeel van uit. Een belangrijk punt hierbij is dat Hoogeveen inzet op kwaliteitsverbetering. De cultuurhistorie en het DNA van Hoogeveen zijn de basis voor deze kwaliteitsverbetering.

Hoogeveen gaat inzetten op het behoud en verbeteren van cultuur en het stadscentrum. Onder die noemer is de kerk en de groene ruimte daar omheen van grote culturele waarde van Hoogeveen. Behoud van de kerk en de groene ruimte is daarom essentieel. In het kader van die gedachte is dit bestemmingsplan opgesteld.

3.2.2 Structuurvisie 2.0 Hoogeveen

Gemeente Hoogeveen heeft haar structuurvisie een update gegeven. De gemeenteraad heeft deze "Structuurvisie 2.0 Hoogeveen" in de vergadering vastgesteld op 13 december 2012.

In de structuurvisie wordt dieper ingegaan op het landschap. Het landschap is de drager van de ruimtelijke kwaliteit. Dit betreft niet alleen het buitengebied maar ook het stedelijk landschap. Doelstelling is om binnenstedelijk groen te koppelen om zo de biodiversiteit te verbeteren en de beeldkwaliteit van de stad te versterken.

Behoud van het groen binnen het plangebied is zodoende in lijn met de Structuurvisie 2.0 Hoogeveen.

3.2.3 Groenstructuurvisie

Gemeente Hoogeveen heeft in 2009 de groenstructuurvisie Hoogeveen "Prachtstad en groene dorpen" laten ontwikkelen. Deze groenstructuurvisie is tot op heden nog actueel. In deze visie wordt het groen omschreven en de visie die de gemeente Hoogeveen daarbij heeft. Dit wordt gedaan onder zogenoemde bouwstenen. Onder de bouwsteen "Ruimtelijke bouwstenen" komt ook "Behouden van cultuurhistorische elementen" aan de orde.

Hieruit blijkt dat cultuurhistorische elementen de kwaliteiten uit het verleden tonen. Ze vormen onderdeel van de beleving van de stad. Bij ruimtelijke ontwikkelingen en beheer staat behoud centraal.

Zodoende is het behoud van de groene zone rondom de kerk aan de Grote Kerkstraat 40 te rechtvaardigen. Het behoud sluit aan bij de doelstelling van de groenstructuurvisie.

3.2.4 Lijst beschermwaardige bomen Hoogeveen

Gemeente Hoogeveen kent een lijst met beschermwaardige bomen. Bomen die bij voorkeur moeten worden behouden. De bomen in de groene zone rondom de kerk vallen hier ook onder. Dit is een reden tot behoud van het gebied zoals deze momenteel is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.2019BP8017016-VG01_0003.jpg"

Afbeelding 3: Alle bomen binnen het plangebied worden als beschermwaardig gezien.

Hoofdstuk 4 Gewenste ontwikkeling en uitgangspunten

4.1 Beeldkwaliteit

Dit bestemmingsplan is bedoeld om de beeldkwaliteit die het gebied heeft te waarborgen. Er is dus geen sprake van een nieuwe ontwikkeling. De gewenste ontwikkeling is dat de ruimtelijke kwaliteit die het gebied nu heeft bij een eventuele functiewijziging van de kerk behouden blijft.

Hoofdstuk 5 Omgevingsaspecten

5.1 Omgevingsaspecten

Het betreft een versobering van bouwmogelijkheden in een al bestaande bestemming. De regels van de bestemming 'Groen'. De omgevingsaspecten die zijn belicht in bestemmingsplan 'Stadscentrum 2008' behoeven zodoende geen verdere aanvulling.

Het voorliggende bestemmingsplan heeft geen betrekking op nieuwe ontwikkelingen. Met het oog hierop wordt ervan uitgegaan dat het bestemmingsplan voldoet aan alle wet- en regelgeving omtrent de omgevingsaspecten als water, archeologie, ecologie, externe veiligheid en bodem. Nader onderzoek is daarom niet nodig.

Hoofdstuk 6 Planbeschrijving

6.1 Juridisch systeem

Als opzet voor de planologische regeling van dit gebied, is gekozen voor een verbeelding met flexibele bestemmings- en bouwregels, waarin het door de gemeente vastgestelde beleid wordt omschreven. Hiermee wordt een materiële rechtszekerheid beoogd; alleen activiteiten die in het karakter van het gebied passen zijn toegestaan. De in het plangebied voorkomende stedenbouwkundige kwaliteiten worden door de keuze van de bestemming en de daarin gegeven bouwregels zoveel mogelijk gewaarborgd.

Het bestemmingplan valt onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die op 1 juli 2008 in werking is getreden. Dit betekent dat het bestemmingsplan is opgezet volgens de nieuwste wettelijke regelgeving en volgens de nieuwste Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) 2012. Deze nieuwe standaard is per 1 juli 2013 verplicht volgens het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).

Het plan is technisch als een digitaal raadpleegbare versie uitgevoerd en voldoet aan de eisen van DURP (Digitale Uitwisseling in Ruimtelijke Processen). Deze digitale versie is bedoeld om de burger 'online' informatie te verschaffen omtrent het bestemmingsplan. Bovendien is de digitale versie bedoeld voor uitwisseling van gegevens binnen de gemeente en met andere overheidsinstanties. De digitale versie is voor (ontwerp)plannen die na 1 januari 2010 ter inzage worden gelegd verplicht op grond van de nieuwe Wro. Er zal een analoge (papieren) versie van het bestemmingsplan naast het digitale plan blijven bestaan.

6.2 Regels

De regels zijn vervat in artikelen die onderverdeeld zijn in vier delen. In de "Inleidende regels" zijn algemene artikelen opgenomen die voor het gehele plan van belang zijn. In artikel 1 zijn omschrijvingen opgenomen van de in het plan voorkomende relevante begrippen. In artikel 2 is vastgelegd op welke wijze dient te worden gemeten.

Door deze vaste omschrijving van de begrippen en van de wijze van meten wordt eenduidigheid in de bedoelingen van het plan gegeven en wordt de rechtszekerheid vergroot.

In de "Bestemmingsregels" zijn de bestemmingen en de gebruiks- en/of bebouwingsmogelijkheden van de betreffende gronden aangegeven. De bestemmingen zijn op alfabetische volgorde benoemd. Deze bestemmingsregels worden in paragraaf Verklaring van de bestemmingen nader uitgewerkt.

In de "Algemene regels" staan artikelen benoemd die voor alle of meerdere bestemmingen gelden. Het betreffen onder andere de voor alle bestemmingen geldende afwijkingsregels en de algemeen geldende aanduidingsregels.

De algemene afwijkingsregels zorgen voor enige verruiming ten behoeve van de flexibiliteit van het plan. Deze afwijkingen zijn niet specifiek op één bestemming gericht. Zij kunnen gebruikt worden ten aanzien van alle bestemmingen.

De algemene aanduidingsregels geven de mogelijkheid voor algemene aanduidingen, die als een extra laag over meerdere bestemmingen liggen. In dit bestemmingsplan zijn geen algemene aanduidingen aanwezig.


In de "Overgangs- en slotregels" staan artikelen benoemd die voor alle voorgaande regels gelden. Het overgangsrecht voor bouwwerken en gebruik is hierin geregeld alsmede de slotregel.

6.3 Verklaring van de bestemmingen

In deze paragraaf wordt een verklaring gegeven van de inhoud van de bestemmingen. De bestemmingen worden in alfabetische volgorde besproken.

6.3.1 Groen

Het volledige perceel is bestemd als 'Groen'. De groene bestemming is afgeslankt t.o.v. de bestemming 'Groen' uit het bestemmingsplan 'Stadscentrum 2018'. De bestemming zorgt ervoor dat het perceel enkel kan worden gebruikt als groene zone en dat bouwwerken niet zijn toegestaan.

Hoofdstuk 7 Uitvoerbaarheid

7.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

In het kader van artikel 3.1.1 Besluit op de ruimtelijke ordening is het conceptbestemmingsplan toegezonden aan verschillende overlegpartners ten behoeve van het zogenaamde vooroverleg.

Vooroverleg artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro)

Artikel 3.1.1 van het Bro schrijft voor dat burgemeester en wethouders bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg plegen met verschillende instanties cq besturen.

Hierna zijn de instanties weergegeven die met betrekking tot onderliggend conceptbestemmingsplan hebben gereageerd alsmede hun reacties daarop. Vervolgens worden de reacties van commentaar voorzien.

Provincie Drenthe

Provincie Drenthe heeft op 26 april 2019 gereageerd op het conceptbestemmingsplan. Zij zien geen aanleiding tot opmerkingen.

Conclusie:

De reactie van de provincie Drenthe zorgt niet voor aanpassingen van het bestemmingsplan.

Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDOD)

WDOD heeft op 19 april 2019 gereageerd op het conceptbestemmingsplan. Zij hebben verder geen opmerkingen op het plan.

Conclusie:

De reactie van WDOD zorgt niet voor aanpassingen van het bestemmingsplan.

NV Rendo

NV Rendo heeft op 23 april 2019 gereageerd op het conceptbestemmingsplan. Zij voorzien geen problemen met het voorgenomen bestemmingsplan.

Conclusie:

De reactie van NV Rendo zorgt niet voor aanpassingen van het bestemmingsplan.

Niet gereageerd

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft niet gereageerd op het toegezonden conceptbestemmingsplan.

Vervolgprocedure

Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 6 juni 2019 tot en met 17 juli 2019 voor eenieder ter inzage gelegen. In die termijn zijn geen zienswijzen ontvangen.

7.2 Economische uitvoerbaarheid

Conform artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening dient een onderzoek te worden verricht naar de uitvoerbaarheid van het plan. Het college van B&W heeft de opdracht gegeven voor de ontwikkeling van het bestemmingsplan. De kosten van ontwikkeling zijn voor rekening van de gemeente Hoogeveen.

Planschadekosten ten gevolge van de ontwikkeling zijn niet te verwachten. Er worden namelijk geen nieuwe activiteiten mogelijk gemaakt.

Gelet op bovenstaande wordt het plan economisch uitvoerbaar geacht.