direct naar inhoud van 3.4 Milieu
Plan: Schoonebeek, woningen Spanjaardspad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2012021-0701

3.4 Milieu

3.4.1 Vormvrije m.e.r.

In voorliggend bestemmingsplan Schoonebeek, woningen Spanjaardspad komen geen activiteiten voor die voorkomen op de D-lijst van het Besluit m.e.r.. Vanwege de afwezigheid van die activiteit(en) hoeft geen vormvrije m.e.r. -beoordeling plaats te vinden.

3.4.2 Bedrijven en milieuzonering

Vanuit milieuhygiënisch oogpunt vergt de bedrijvigheid in de nabijheid van het plangebied een goede afstemming met de andere, in de omgeving aanwezige functies.

3.4.2.1 Algemeen

Op dit moment zijn de bedrijfsactiviteiten in overeenstemming met het karakter van woonwijk. De bedrijfsactiviteitenactiviteiten zijn grotendeels woongerelateerd en vinden plaats ten noorden en noordwestelijk van het plangebied, langs de Europaweg. Dit geeft het voordeel dat de bedrijven direct op de belangrijke doorgaande weg zijn aangesloten zodat het bedrijfsgerelateerde verkeer geen hinder oplevert voor de rest van de wijk. De meeste bedrijven zijn categorie 1 of 2-bedrijven volgens de VNG-uitgave Bedrijven en Milieuzonering. Vanuit milieuoogpunt vormen deze bedrijven geen belemmering voor de herstructurering van de wijk gehandhaafd blijven.Op deze manier wordt gezorgd dat de leefbaarheid van de woonwijk ook in de toekomst behouden blijft.
Voor het bepalen welke categorieën bedrijfsactiviteiten toelaatbaar zijn is in het kader van dit bestemmingsplan gebruik gemaakt van de VNG-uitgave "Bedrijven en milieuzonering" (van maart 2009).

3.4.3 Bodem

De aanwezigheid van bodemverontreiniging kan gevolgen hebben voor het gebruik van de locatie. Niet alleen kan dit betekenen dat op het perceel gebruiksbeperkingen liggen. Ook kan het zo zijn dat de bodemverontreiniging de bestemming van de locatie in de weg staat. Het nemen van saneringsmaatregelen of het verwijderen van de bodemverontreiniging kan deze belemmering weer opheffen.
Binnen de gemeente Emmen wordt op vele manieren grond hergebruikt en toegepast. Al het hergebruik en toepassen van grond dient te worden gemeld bij de gemeente Emmen. Bij de melding dient tevens een milieuhygiënische verklaring te worden overlegd om te bepalen wat de kwaliteit van de grond is. Soms is het mogelijk om grond her te gebruiken of toe te passen zonder milieuhygiënische verklaring. De gemeente Emmen heeft hiervoor in februari 2007, op basis van de Vrijstellingsregeling grondverzet, een bodemheersplan en bodemkwaliteitskaart vastgesteld. Grond afkomstig van een locatie, welke als niet verdacht wordt beschouwd van bodemverontreiniging, kan op basis van de bodemkwaliteitskaart worden hergebruikt of toegepast. De bodemkwaliteitskaart van de gemeente Emmen is maximaal 5 jaar na vaststelling geldig. Vanaf 1 juli 2008 geldt het Besluit bodemkwaliteit als nieuw beleidskader voor grond, baggerspecie en bouwstoffen. Omdat de gemeente Emmen de bodemkwaliteitskaart heeft vastgesteld blijft het mogelijk om grond her te gebruiken of toe te passen via de bodemkwaliteitskaart.

3.4.3.1 Algemeen

Ten behoeve van het bestemmingsplan Schoonebeek, woningen Spanjaardspad is door het ingenieursbureau Envita een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd. Het rapport "Verkennend bodemonderzoek aan het Spanjaardspad in Schoonebeek" van 15 augustus 2012 is opgenomen in de bijlage.

Uit het rapport blijkt dat:

- de bovengrond licht verontreinigd is met kwik, PAK, lood en PCB;

- in de ondergrond geen verontreinigende stoffen zijn aangetoomd;

- het grondwater licht verhoogde concentraties bevat van barium, cadmium, molybdeen en een matig verhoogde concentratie van zink

Er zijn geen stoffen in gehalten boven de tussenwaarde aangetoond in de grond. Dit houdt in dat er conform de Wet bodemsanering geen aanleiding is voor het uitvoeren van nader onderzoek en/of sanerende maatregelen.

Wel dient de grond bij afvoer buiten het project bemonsterd te worden

3.4.4 Geluid

Regels ten aanzien van geluidhinder zijn vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Het doel van de Wet geluidhinder is tweeledig. Enerzijds de bescherming van het milieu en anderzijds de bescherming van de volksgezondheid. Bepalend is steeds de situering van geluidsbronnen ten opzichte van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen. De Wgh gaat uit van zones langs wegen, spoorwegen en industrieterreinen. Binnen dergelijke zones zijn nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen alleen toegestaan indien de geluidsbelasting op de buitengevel onder of hoogstens gelijk is aan de voorkeursgrenswaarde. Ontheffing van de voorkeursgrenswaarde is toegestaan indien maatregelen om de geluidsbelasting op de buitengevels te beperken niet mogelijk zijn of onvoldoende helpen en indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

3.4.4.1 Wegverkeerslawaai

In het plangebied geldt een maximum snelheid van 30 km/uur. Hiervoor hoeft in principe geen nadere onderbouwing te worden gegeven. Het plangebied ondervindt invloed van het wegverkeer met name van de Europaweg. Daarom is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Ingenieursbureau Voortman heeft op 13 juli 2012 het rapport "Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai 44 woningen aan het Spanjaardspad te Schoonebeek" afgerond. Het rapport is opgenomen in de bijlage.

In het rapport wordt geconcludeerd dat een geluidsbelasting op de woningen door het wegverkeerslawaai van maximaal 55 dB bedraagt. Dit betekent dat voor enkele woningen, waarvoor een hogere geluidsbelasting dan 48 dB is berekend, een verzoek hogere grenswaarde dient te worden uitgevoerd. Gelijktijdig met het ontwerpbestemmingsplan zal deze procedure worden gevoerd.

Gelet op de uitkomsten van het onderzoek is in het kader van de bouwaanvraag een berekening gemaakt ten aanzien van het binnenmilieu en gevelisolatie van alle woningen. Hierbij is de situatie van de 30 kmwegen in het plangebied meegenomen. Het is mogelijk om te zijner tijd de woningen met geluidgevoelige ruimten uit te breiden, zonder dat daarvoor een extra akoestische procedure nodig is.

3.4.5 Lucht

Op 15 november 2007 is de Wet luchtkwaliteit in werking getreden. De wet is enerzijds bedoelt om de negatieve effecten op de volksgezondheid aan te pakken, als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging. Anderzijds heeft de wet tot doel mogelijkheden te creëren voor ruimtelijke ontwikkeling. Volgens de nieuwe regeling vormt luchtkwaliteit in beginsel geen belemmering voor het uitoefenen van een ruimtelijk project als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • er is geen sprake van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde;
  • een project leidt, al dan niet per saldo, niet tot een verslechtering van de luchtkwaliteit;
  • een project draagt 'niet in betekenende mate' (NIMB) bij aan de luchtverontreiniging;
  • een project past binnen het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) of binnen een regionaal programma van maatregelen.
3.4.5.1 Algemeen beeld luchtkwaliteit plangebied

Omdat er geen significante ontwikkelingen in het plangebied of rondom het plangebied gepland zijn, zal de concentratie van de NOX en fijnstof niet veranderen. Hierdoor betekent de luchtkwaliteit geen belemmering voor het vaststellen van het bestemmingsplan.