direct naar inhoud van 5.2 Stedenbouwkundige visie
Plan: Emmen, Vreding e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010020-0702

5.2 Stedenbouwkundige visie

5.2.1 Ruimtelijke uitgangspunten

Op basis van het vigerende beleid, het visiedocument Masterplan Emmen Centrum 2020 en de projecten behorende bij Atalanta kunnen de volgende ruimtelijke uitgangspunten geformuleerd worden:

  • Creëren contrast tussen de oostzijde van de Hondsrugweg (stedelijke centrumzijde) en westelijke zijde (bebouwing als losse elementen in het groen die als overgang fungeert naar het achterliggende buitengebied/es)
  • Er dient aangesloten te worden op danwel afstemming gezocht worden met de projecten zoals die bekend zijn binnen Atalanta. Dit betekent dat er rekening gehouden dient te worden met een verdiept aan te leggen Hondsrugweg en dat er een heldere verbinding dient te komen met het aan te leggen centrumplein
  • In kader van het project Atalanta zal de Hondsrugweg als promenadegebied (boulevard) gaan fungeren
  • De locatie Vreding valt binnen het Gebiedsprogramma Masterplan Emmen Centrum 2020 en de gewenste identiteit is campusstedelijk met een middelhoge dichtheid. De bebouwing dient georiënteerd te worden op de Hondsrugweg en een stedelijke en eigentijdse uitstraling te hebben
  • Bij de parkeeroplossing dient gebruik gemaakt te worden van de bestaande hoogteverschillen in het terrein om zo tot een goede ruimtelijke en functionele inpassing te komen van de parkeervoorziening
  • Halfverdiept parkeren waarbij het dek voorzien wordt van 1 meter gronddekking zodat er bomen geplant kunnen worden en het plangebied een groene uitstraling krijgt
  • Bestaande groene kwaliteiten respecteren zodat het gebied een eigen identiteit houdt ten opzichte van de binnenstad. Ook het concept “Emmen-open groene stad” vormt uitgangspunt. Voor de openbare ruimte wordt een hoog kwaliteitsniveau nagestreefd met veel groen als verwijzing naar de achterliggende es en het buitengebied
5.2.2 Ruimtelijke hoofdopzet

De stedenbouwkundige visie bestaat uit een campus-achtige invulling (solitaire volumes in het groen) van de locatie middels twee kantoorvolumes in een groene setting. De gebouwen staan op een halfverdiepte parkeervoorziening die een groen dek krijgt voorzien van een losse boomstructuur. De bebouwing onderscheidt zich van elkaar zowel qua footprint als bouwhoogte om het campus idee te versterken en het contrast met de stedelijke oostzijde van de Hondsrugweg te vergroten. Het groene plein staat middels een trappartij in verbinding met het trottoir en een eventueel in de toekomst aan te leggen bushalte langs de Hondsrugweg.

5.2.3 Fasering

De stedenbouwkundig visie en het bestemmingsplan zijn dusdanig opgezet dat beide kantoorontwikkelingen afzonderlijk van elkaar gerealiseerd kunnen worden. Fase 1 zal bestaan uit de realisering van het zuidelijke kantoorvolume en wordt binnen dit bestemmingsplan direct bestemd. Het programma van de noordelijke ontwikkeling is nog niet duidelijk en wordt om deze reden in een afzonderlijk (nog op te stellen) bestemmingsplan geregeld. In de eerste fase wordt derhalve enkel een deel van de parkeergarage en het daarboven gesitueerde groene plein gerealiseerd. Uitgangspunt is dat fase 1 een afgerond en ruimtelijk samenhangend geheel vormt.

5.2.4 Verkeersstructuur

De Vreding wordt verlegd waardoor er een volwaardige kruising ontstaat tussen de Westenesscherstraat, de Vreding en de Esweg. De ontsluiting van de parkeergarage wordt vormgegeven door een parallelweg langs de Vreding aan te leggen, welke ongeveer ter hoogte van de huidige oprit naar het voormalige politieburo zal komen te liggen. Ter hoogte van de woning nr. 6 aan de Vreding zal de op/afrit afbuigen naar de ondergrondse parkeergarage.

De bevoorrading voor de kantoorontwikkeling in fase 1 zal aan de zuidzijde van het gebouw plaatsvinden (tussen de bestaande bomen en het gebouw) en is aan het zicht onttrokken.

Aan de noord- en oostzijde van de locatie loopt een trottoir en een vrijliggend fietspad die uitkomen op het nog aan te leggen centrumplein ter hoogte van het gemeentehuis. De mogelijkheid bestaat dat er langs de Hondsrugweg een bushalteplaats gerealiseerd wordt. Net als het trottoir langs de Hondsrugweg staat deze bushalte middels een trappartij in verbinding met het groene plein tussen de beide kantoorgebouwen.

De entree naar het gemeentehuis ten behoeve van voetgangers is inmiddels al gerealiseerd. In de tweede fase zal de ontsluiting ten behoeve van autoverkeer, bevoorrading en een beperkt aantal parkeerplaatsen opnieuw en in gewijzigde vorm gerealiseerd worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2010020-0702_0007.png"

Figuur 5-4: principedoorsnede west (Vreding)-oost (Hondsrugweg).

5.2.5 Parkeren

Onder de twee kantoorgebouwen wordt een halfverdiepte parkeergarage gerealiseerd. Deze wordt gefaseerd uitgevoerd waardoor de twee kantoorgebouwen afzonderlijk van elkaar gerealiseerd kunnen worden. De toegang tot de parkeergarage wordt gerealiseerd middels een nieuw aan te leggen parallelweg langs de te verleggen Vreding. In de totale parkeergarage is ruimte voor circa 178 parkeerplaatsen. De inrit van de parkeergarage in fase 1 wordt zodanig geconstrueerd dat deze ook, eventueel met beperkte bouwkundige ingrepen, kan dienen als inrit voor de parkeergarage die in fase 2 gerealiseerd wordt.

Door gebruik te maken van de hoogteverschillen die reeds in het terrein aanwezig zijn, is een groot deel van de parkeergarage niet zichtbaar. Alleen aan de Hondsrugweg en aan de zuidzijde steekt de parkeervoorziening boven het maaiveld uit. Aan de Vreding en de Westenesscherstraat zal de parkeervoorziening niet zichtbaar zijn en maakt het dek onderdeel uit van het maaiveld (vormt één geheel).

De eerste fase van de ontwikkeling (zuidelijke deel) betreft een kantoorontwikkeling met een omvang van maximaal 5.000 m2 BVO. Aangezien het een kantoorontwikkeling betreft zonder baliefunctie geldt hiervoor een parkeernorm van 1,7 parkeerplaatsen per 100 m2 BVO wat resulteert in 85 benodigde parkeerplaatsen.

Vanuit de halfverdiepte parkeergarage is er een opgang naar het gemeenschappelijke groene plein.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2010020-0702_0008.jpg"

Figuur 5-5: stedenbouwkundig plan Vreding

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2010020-0702_0009.png"

Figuur 5-6: impressie vanaf zijde Hondsrugweg (noord-zuid)

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2010020-0702_0010.png"

Figuur 5-7: impressie vanaf maaiveld Hondsrugweg (noord-zuid)

5.2.6 Bebouwingsstructuur

Binnen het plangebied worden twee bouwmassa's gerealiseerd. Om beide gebouwen als losse volumes in het groen te laten functioneren (campusgedachte) is het streven dat beide volumes onderling afwijken zowel qua bouwhoogte, footprint en situering.

De entrees van de kantoorvolumes grenzen aan het groene, deels verhoogde plein. De onderste bouwlaag is hoger dan de bovengelegen bouwlagen waarmee er ruimte is voor markering van de toegangen tot de gebouwen.

In de eerste fase wordt het bouwvolume uitgevoerd als een schijf in 5 à 6 bouwlagen waarbij de situering dusdanig is gekozen dat deze voldoende afstand heeft tot de bestaande bomen aan de zuidzijde. Daarnaast kent het gebouw een afnemende hoogte naar de Vreding toe om een goede overgang te creëren naar de bestaande bebouwing aan de Vreding.

Ten aanzien van de tweede fase van de ontwikkeling is er over de oppervlakte en bouwhoogte nog niets te zeggen aangezien het programma nog niet bekend is. Vandaar dat deze ontwikkeling in dit bestemmingsplan verder nog niet meegenomen is.

5.2.7 Groenstructuur

Aan de zijde van de Vreding en de Westenesscherstraat loopt het maaiveld en het parkeerdek op een vanzelfsprekende wijze in elkaar over en vormen ze één groene ruimte voorzien van een losse boomstructuur. Dit is mogelijk doordat de parkeergarage voorzien is van een gronddekking van circa 1 meter. De bestaande bomen in de zuidzijde van het plangebied worden behouden en opgenomen in de gehele groeninrichting van de open(bare) ruimte.

De groene invulling middels bomen legt zowel een (zicht)relatie met de bomen op de markt als ook met de achterliggende es.