direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Emmer-Compascuum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009038-0703

4.3 Verkeersstructuur

4.3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk worden de verkeerskundige en infrastructurele aspecten uit het plangebied bekeken. Hierbij wordt eerst de huidige situatie van het plangebied beschreven. Vervolgens wordt ingegaan op de toekomstige ontwikkelingen in het plangebied die met betrekking tot deze sector van belang zijn. Dit hoofdstuk wordt afgesloten met de wensbeelden voor verkeer en infrastructuur.

Bij deze analyse is gebruik gemaakt van gegevens uit:

- PVVP (Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan) 2007-2020

- Verkeersmodel gemeente Emmen 2005

- Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan, Bereikbaar en duurzaam veilig 2000.

Dit plan kent een doorlooptijd tot 2004. Op dit moment is er nog geen nieuw verkeersbeleid vastgesteld. Het GVVP blijft voorlopig van kracht.

4.3.2 Wegen

De gemeente Emmen ondersteunt net als bijna alle andere wegbeheerders van Nederland, de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Dit is bekrachtigd door een landelijk convenant te ondertekenen. De wegen in de gemeente Emmen zijn gecategoriseerd conform Duurzaam Veilig met als doel een optimale afstemming te bereiken tussen de functie van de weg, de vormgeving en het gebruik ervan door de weggebruiker. Hiermee wordt beoogd onbedoeld gebruik van de weg, conflicten met hoge snelheid- en richtingsverschillen, alsmede onzeker gedrag te voorkomen. De wegen zijn verdeeld in drie categorieën, stroomwegen, gebiedsontsluitingsweg en erftoegangswegen.

Op de hoofdassen geldt een maximum snelheid van 50 km/h (gebiedsontsluitingsweg / Erftoegangsweg A). Het centrumgebied van Emmer-Compascuum is aangewezen als 30 km/h gebied. Daar is voor gekozen omdat daar onder andere meer langzaam verkeer oversteekt.

4.3.2.1 Externe ontsluiting

Emmer-Compascuum is voor het gevoel vrij lastig te bereiken omdat het geen snelle ontsluiting heeft op het hoofdwegennet. Vanuit elke windrichting moet altijd eerst een buurdorp worden gepasseerd. Vanuit het noorden vanaf de N391 verloopt de ontsluiting via Roswinkel, vanuit het oosten vanaf de N366 via Munnekenmoer, vanuit het zuiden vanaf de A37 via Barger - Compascuum en vanuit het westen via Emmer Erfscheidenveen. Vooral deze laatste route duurt gevoelsmatig lang omdat over een lange afstand slechts 50 km/uur kan worden gereden langs een bebouwd lint. Er zijn geen alternatieve routes beschikbaar. Ook de verbinding richting het noorden naar Nieuw - Weerdinge laat te wensen over. In de structuurvisie Emmen 2020 is al aangegeven dat een goede noord-zuid verbinding in het gebied de Monden ontbreekt. Door de aanleg van de N391 zijn destijds veel bestaande verbindingen afgesloten.

Opvallend is dat vanuit Emmer-Compascuum geen directe aansluiting is op het op duitse weggennet. Emmer-Compascuum grenst min of meer aan Duitsland, maar de eerste aansluiting op het duitse wegennet ligt 5 kilometer verderop bij Munnekenmoer. Voor de ondernemers in Emmer-Compascuum is een rechtstreekse ontsluiting op de buurgemeente Haren wenselijk.

4.3.2.2 Interne ontsluiting

Het centrum van Emmer-Compascuum wordt vanuit het noordoosten (Roswinkel/Ter Apel) ontsloten door het Hoofdkanaal Westzijde, vanuit het zuiden (Barger Compascuum en Zwartemeer) door het Oosterdiep Westzijde en vanuit het westen (Emmen) door de Runde. Deze drie wegen komen samen in het centrum van Emmer-Compascuum op een kruispunt dat als onduidelijk wordt ervaren hoewel er in de afgelopen vijf jaar slechts één geregistreerd ongeval heeft plaatsgevonden.

In de woonbuurt ten noorden van het centrum is geen hiërarchie in het wegennet. Op basis van de positionering van functies hebben de Spoel en de Wikkel een belangrijker verkeersfunctie dan de overige wegen die allemaal als woonstraat gekenmerkt kunnen worden.

4.3.3 Fietsverkeer

Langs de hoofdstructuur in Emmer-Compascuum ligt alleen langs het Hoofdkanaal Westzijde afzonderlijke infrastructuur voor fietsverkeer. Langs de Runde en het Oosterdiep maken fietsers gebruik van de parallelwegen. Dat is goed mogelijk aangezien deze verkeersluw zijn en de snelheden van het autoverkeer laag. Langs de overige wegen in het plangebied is geen afzonderlijke fietsinfrastructuur beschikbaar.

De belangrijkste fietsrelaties zijn met Emmen en Ter Apel. Richting Emmen ligt parallel aan de hoofdstructuur voor de auto (Runde en Kanaal A) een vrij liggend tweezijdig fietspad. Hiermee heeft Emmer-Compascuum een veilige fietsverbinding met Emmen. Door de grootschalige lintbebouwing lang deze route is deze ook sociaal veilig. Een aandachtspunt is de oversteek met de Rondweg in Emmen. Door de hoge verkeersintensiteiten is deze weg ondanks de lage snelheid van het autoverkeer door de rotonde, met name in de spitsperioden, lastig over te steken. Er zijn een aantal alternatieve fietsroutes beschikbaar ten zuiden van Kanaal A, maar ook via deze routes blijft de oversteek van de Rondweg lastig. Alleen in Barger Oosterveld (Meerdijk) is een ongelijkvloerse fietsoversteek beschikbaar. Veel scholieren maken hier gebruik van.

De fiets is een goed alternatief voor de auto tot een afstand van 7,5 kilometer. Binnen deze afstand is maar een beperkt aantal bestemmingen in Emmen te bereiken. Dit betekent dat het erg belangrijk is om over een kwalitatieve en hoogwaardige fietsverbinding te beschikken. Een dergelijke verbinding biedt veiligheid en comfort voor mensen die op de fiets zijn aangewezen (scholieren) en kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor automobilisten. De huidige fietsverbinding richting Emmen heeft nog niet dit comfortniveau. De fietsverbinding richting Duitsland is onder de maat.

De fietspaden en parallelwegen hebben voor de fietsers ook een toeristische functie

4.3.4 Openbaar Vervoer

Emmer-Compascuum wordt bediend door lijn 42. Deze buslijn rijdt van Emmen via Erfscheiderveen en Emmer-Compascuum naar Ter Apel. In de spitsperioden rijdt de bus met een frequentie van 2 x per uur, in de dalperiode 1x per uur. Ook op zaterdag wordt een uurfrequentie geboden. Op zaterdagavond en op zondag wordt vraagafhankelijk vervoer geboden (lijn 242). Dit betekent dat een reiziger een uur van tevoren moet bellen als hij gebruik wil maken van het openbaar vervoer. Richting Ter Apel wordt alleen overdag een vaste dienstregeling gereden. In de avonduren (1 rit) en op zaterdag en zondag geldt een vraagafhankelijke dienstregeling.

Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van het CVV-systeem (de regiotaxi) dat iedere dag tussen 07.00u en 24.00u beschikbaar is en reizigers vervoert van deur tot deur.

De kwaliteit van het openbaar vervoer tussen Emmen en Emmer-Compascuum is voor een buitengebied met ongeveer 8.000 inwoners van een behoorlijk niveau. De vraagafhankelijke dienstregeling op zaterdagavond en zondag is voor de klant lastiger omdat deze eerst actie moet nemen voor hij gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Een voordeel van een dergelijk systeem is wel dat reizigers ook op zondag de mogelijkheid hebben om ieder uur met het openbaar vervoer te reizen.

Vanuit Emmer-Compascuum is geen openbaar vervoervoorziening richting Nieuw Weerdinge en Barger Compascuum/Zwartemeer. Gezien de beperkte vraag naar openbaar vervoer tussen deze dorpen is een dergelijke verbinding geen reële optie.

4.3.5 Parkeren

Bij toekomstige (nieuwbouw)ontwikkelingen worden vigerende parkeernormen conform de landelijke richtlijnen van het CROW gehanteerd.

4.3.5.1 Parkeren centrumvoorzieningen

Het parkeren voor het centrum van Emmer-Compascuum is verspreid over zeven locaties. Dit komt overeen met de spreiding van de winkels in Emmer-Compascuum. Het parkeren in het centrum is gratis. Er gelden ook geen beperkingen zoals een blauwe zone.

Het parkeeraanbod bij de Golff supermarkt en de Aldi (Spindel) is ruim voldoende. Op de overige locaties kan tijdens piekmomenten een tekort aan parkeerplaatsen ontstaan. Dit geldt vooral voor het parkeren langs de Runde NZ/Spoel ten behoeve van ondermeer de C1000 en het parkeren aan de Runde ZZ. Het terrein Runde NZ ten behoeve van Henk ten Hoor heeft over het algemeen een hoge bezettingsgraad, maar hier is uitwisseling mogelijk met parkeren aan de Spindel waar voldoende plaatsen beschikbaar zijn.

De Stuntcorner ligt buiten het centrum. Tegenover de Stuntcorner ligt een parkeerplaats met ongeveer 25 parkeerplaatsen. Er is geen directe relatie tussen deze parkeerplaats en de Stuntcorner. Bovendien is de parkeerplaats bedoeld voor de woningen. Daardoor parkeren bezoekers voor de Stuntcorner direct voor de deur aan het Westerdiep.

Met name bij het buurtcentrum zijn weinig parkeerplaatsen beschikbaar waardoor bezoekers de auto parkeren op de weg.

4.3.5.2 Parkeren woonbuurten

In de woonbuurten vindt het parkeren deels op eigen terrein plaats en deels in openbaar gebied. In veel straten wordt op grote schaal geparkeerd op de weg. Dit leidt soms tot chaotische situaties aangezien er in dat geval geen mogelijkheid meer is om elkaar te passeren.

4.3.6 Verkeersintensiteiten

De gemeente Emmen houdt regelmatig verkeerstellingen. In 2007 en 2008 zijn in Emmer-Compascuum de volgende tellingen gehouden:

Runde ZZ tussen Esdoornlaan en Berkenlaan   300 mvt/uur  
Oosterdiep WZ tussen de Schoollaan en de Westelijke Doorsnee NZ   3000 mvt/uur  
Hoofdkanaal Westzijde   4000 mvt/uur  

Voor de aanleg van N391 was de route door de Erfscheidenveen en Emmer-Compascuum de belangrijkste verkeersroute richting noordoost Groningen. Door de aanleg van het de N391 zijn de verkeersintensiteiten afgenomen. Tot 2020 is op de verschillende wegen een groei van het autoverkeer voorzien. Deze groei wordt deels veroorzaakt door nieuwe functies in het gebied (wonen/werken) en deels door de autonome groei van het autoverkeer doordat bijvoorbeeld het autobezit de komende jaren toe zal nemen.

4.3.7 Verkeersveiligheid

Om een goed beeld te krijgen van de verkeersveiligheid in Emmer-Compascuum zijn de geregistreerde ongevallengegevens tussen 2004 en 2008 geraadpleegd. In de genoemde periode zijn er binnen het plangebied in totaal 85 ongevallen geregistreerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009038-0703_0035.png"

Bij deze ongevallen zijn 16 slachtofferongevallen waaronder geen ongevallen met dodelijk afloop. De overige ongevallen hebben uitsluitend materiële schade. De slachtofferongevallen vonden hoofdzakelijk plaats op de drie hoofdassen: de Runde, het Oosterdiep westzijde en het Hoofdkanaal westzijde. Er is geen sprake van een black spot (een kruispunt of wegvak waar in een periode van drie achtereenvolgende jaren 6 of meer ongevallen met letsel hebben plaatsgevonden) of een VOC (verkeersongevallen concentratie),een kruispunt waar in een periode van drie achtereenvolgende jaren minimaal 12 ongevallen hebben plaatsgevonden.