direct naar inhoud van 5.4 Verkeer
Plan: Emmen, Oude Meerdijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009012-0701

5.4 Verkeer

5.4.1 Algemeen

De wegenstructuur is duidelijk en overzichtelijk. De Oude Meerdijk eindigt in een brink. Twee lussen die zowel in verbinding staan met de Oude Meerdijk als de brink verzorgen de ontsluiting voor de overige woningen. De straten worden uitgevoerd in asfalt conform de opzet van de wijk Angelslo. Een uitzondering hierop vormen de wegen rondom de grote brink en het noordelijke deel van de kleine brink.

5.4.2 Auto- en fietsverkeer

In het plangebied speelt de verblijfsfunctie een belangrijke rol. De verkeersfunctie is ondergeschikt. Ter plaatse geldt een maximumsnelheid van 30 km/h (verkeersbesluit d.d. 28 november 2000). De gemeente Emmen richt 30 km-zones op sobere wijze in. Hierdoor wordt rekening gehouden met onder andere de hulpdiensten. In het plangebied worden geen snelheidsremmende maatregelen getroffen. De stedenbouwkundige opzet, bijvoorbeeld de splitsing in de Oude Meerdijk bij de brink, maakt deze maatregelen overbodig. Het plangebied wordt verkeerskundig aangesloten op de wijk Angelslo met nieuw te asfalteren aansluitingen gekoppeld aan de Oude Meerdijk (westelijk van het plangebied). Het plangebied kent geen doodlopende wegen. Zo is de buurt toegankelijk voor brandweer, reiniging- en vuilniswagens. De nog bestaande fysieke aansluiting van de Oude Meerdijk op de Rondweg die op dit moment soms wordt benut door auto's en motoren, komt te vervallen. Hierdoor zal er alleen bestemmingsverkeer en geen doorgaand gemotoriseerd verkeer in de nieuwe buurt komen. De huidige parallelweg langs de Rondweg is met een verkeersbesluit van 4 januari 2005 al aangewezen als (brom-)fietspad (zij bijlage 17). Dit verkeersbesluit is momenteel nog niet tot uitvoering gebracht.

De gehandhaafde woning achter de boog is nog wel via het fietspad voor gemotoriseerd verkeer bereikbaar. Het doorgaande fietsverkeer tussen Barger-Oosterveld / Nieuw-Dordrecht en Emmen-Centrum zal door de nieuwe buurt geleid worden, langs de nieuwe brink. Benadrukt zal worden dat deze straat bedoeld is voor het langzame verkeer door de buurt en de ontsluiting van de vier aangelegen woningen. De lange rechtstand van de huidige Oude Meerdijk wordt onderbroken door de brink. Hierdoor zullen o.a. brommers naar verwachting minder hard rijden op de nieuwe route. In het zuidoosten van het plangebied wordt een weg aangelegd die het zuidelijk gelegen volkstuinencomplex ontsluit. Het plangebied is in principe slechts via één toegangsweg bereikbaar. Dit betekent dat het plangebied, in het geval van calamiteiten, bereikbaar zal moeten zijn middels het fietspad langs de rondweg. In het nieuwe plan is een toename van de verkeersintensiteit te verwachten. In de hieronder weergeven tekst en tabel uit het Akoestisch rapport van Vrancken wordt weergegeven hoe groot deze toename kan zijn. 38 bestemmingsplan "Emmen, Oude Meerdijk" (concep t)bestemmingsplan Emmen, Oude Meerdijk

In het nieuwe plan is een toename van de verkeersintensiteit te verwachten. In de hieronder weergeven tekst en tabel uit het Akoestisch rapport van Vrancken wordt weergegeven hoe groot deze toename kan zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009012-0701_0014.jpg"

5.4.3 Openbaar vervoer

De dichtstbijzijnde bushalte "Crematorium" in Barger-Oosterveld is voor de bewoners van het plangebied te voet of per fiets bereikbaar via de tunnel onder de Rondweg. Ook kunnen toekomstige bewoners uitwijken naar de bushaltes van de stadsbus of de haltes aan de Statenweg in Angelslo die door meerdere buslijnen worden bediend. Daarnaast kan men gebruik maken van de Regiotaxi Zuidoost Drenthe, een vraagafhankelijk collectief openbaar vervoersysteem.

5.4.4 Parkeernorm

In het huidige parkeerbeleid van de gemeente wordt met een parkeernorm van 1,5 parkeerplaats per woning gerekend. In het plangebied kan men in ieder geval parkeren op eigen erf; aanbouwen en bijgebouwen dienen minimaal vijf meter achter de voorgevel van het hoofdgebouw geplaatst te worden en het hoofdgebouw staat in de regel minimaal vijf meter uit de voorerfgrens. Dit creëert voldoende ruimte voor het stallen van één tot twee auto's op een oprit naast de woning. Bovendien worden voldoende openbare parkeervoorzieningen gerealiseerd voor bezoekers. Deze openbare parkeerplaatsen worden grotendeels in een groenstrook gesitueerd en worden net als de inritten uitgevoerd middels een open verharding. Op deze wijze blijft het groene karakter gehandhaafd. Het betreft 22 langsparkeerplaatsen. De resterende benodigde parkeercapaciteit kan plaatsvinden op de rijweg.