direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding
Plan: Aansluiting Assen TT en Oefenterrein Baggelhuizen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.99BP20121004-C001

1.1 Aanleiding

De planvorming over het gebied Assen-Zuid is ontstaan vanuit de Nota Ruimte (2006) en de Regiovisie Groningen-Assen (2004). Groningen-Assen is in de Nota Ruimte aangewezen als nationaal stedelijk netwerk en deels als economisch kerngebied. De nationale stedelijke netwerken vormen samen met de hoofdverbindingsassen de ruimtelijk-economische hoofdstructuur van Nederland.

Met de plaatsing van Assen-Zuid op de Ontwikkelagenda van het Nationaal Stedelijk Netwerk Groningen-Assen als uitwerking van de Nota Ruimte, heeft het Rijk de ontwikkeling van Assen-Zuid als kansrijk aangemerkt.

In de Integrale Structuurvisie Assen 2030 (2010) wordt Assen-Zuid, als zuidelijke entree van het nationaal stedelijk netwerk Groningen-Assen, dé toplocatie van Noord Nederland genoemd.

De economische en ruimtelijke ontwikkeling van Assen zal met name langs de noord-zuidas plaatsvinden, de zogenaamde FlorijnAs. De FlorijnAs, die de vorm heeft van het aloude florijnteken, beslaat het grootste deel van deze zone.

Door de ontwikkelingen wordt ook een deel van het nabijgelegen militair oefenterrein verplaatst naar het tot voor kort voor militaire doeleinden gebruikte bos- en heideterrein nabij de Baggelhuizerplas. Dit betreft dus een hervatting van de activiteiten op dit terrein.

Het voorliggende bestemmingsplan betreft de juridisch-planologische regeling voor de verbindende infrastructurele maatregelen en bijbehorende ontwikkelingen in Assen-Zuid in het kader van de FlorijnAs.

FlorijnAs cruciaal op landelijk en regionaal niveau

De FlorijnAs is het belangrijkste ontwikkelingsgebied van de gemeente Assen. Voor de versterking van de as Groningen-Assen en de FlorijnAs is de ontwikkeling van Assen-Zuid eveneens van groot belang.

De basis voor de ontwikkelingen van de FlorijnAs is gelegd in de Structuurvisie FlorijnAs, die door de gemeenteraad van Assen is vastgesteld op 27 oktober 2011.

Assen groeit naar verwachting door tot circa 80.000 inwoners in 2030. Tot 2030 vinden in de FlorijnAs de meeste ontwikkelingen plaats die deze groei faciliteren.

Het belang strekt verder dan de gemeente Assen, want de FlorijnAs geeft een krachtige impuls aan stad en regio. Zo zorgen de werkgelegenheidseffecten voor een versterking van de regionale arbeidsmarkt. De investeringen in gebiedsontwikkelingen en bereikbaarheid vergroten de vitaliteit en aantrekkingskracht van het gehele verzorgingsgebied van Assen. Dit is ook in het belang van de omliggende gemeenten. Daarom is ook afstemming gezocht met de betrokken overheden bij het ontwikkelen van de plannen. Bovendien is een actieve (financiële) participatie van regio, provincie en Rijk bij de integrale benadering van de FlorijnAs als één ambitie en opgave van strategisch belang.

Voor de economische vitaliteit van het verzorgingsgebied en het nationaal stedelijk netwerk Groningen-Assen is de FlorijnAs cruciaal. Het totale programma geeft een enorme impuls aan de economische en ruimtelijke ontwikkeling die van betekenis is op landelijk en regionaal niveau.

Het programma voor de FlorijnAs bestaat uit afzonderlijke projecten. Deze projecten zijn onderling sterk verbonden en zorgen gezamenlijk voor het tot stand komen van een logisch samenhangende stad die ingericht is voor verdere groei en waarin een goed woon-, leef-, en vestigingsklimaat gegarandeerd is.

Project Assen-Zuid: Assen-Zuid poort van stedelijk netwerk Groningen-Assen

Voor de realisatie van de FlorijnAs is één van de projecten de ontwikkeling van Assen-Zuid. De hoofddoelstelling van dit project is om ruimte te bieden aan de economische ontwikkeling van Assen als poort van het stedelijk netwerk Groningen-Assen.

Assen-Zuid is een veelomvattend project met een drietal hoofdelementen. Het gaat om:

  • de aanleg van een bedrijventerrein;
  • de ontwikkeling van een toeristisch recreatieve zone;
  • de verbindende infrastructuur.

Het bedrijventerrein wordt aangelegd als werklandschap in het gebied tussen de A28, de N33 en de spoorlijn. Assen-Zuid moet hiermee de plaats worden voor toekomstige bedrijfshuisvesting.

In de toeristisch recreatieve zone (TRZ) wordt de economische potentie van het TT-terrein vergroot en wordt ruimte gegeven aan ontwikkelingen zoals TT-World en diverse attractieve programma's. De Baggelhuizerplas is onderdeel van de TRZ. Hier komen uitgebreidere mogelijkheden voor meer ontspannen recreatie. Met de verdere ontwikkeling van deze zone kan een hoogwaardig recreatief gebied worden geboden voor zowel bewoners als toeristen. Invulling van dit gebied vindt plaats op basis van de gezamenlijke visie van provincie, gemeente en de andere betrokken partners in het gebied.

Voor deze ontwikkelingen is een goede bereikbaarheid van Assen-Zuid essentieel. In het kader van het Regio Specifieke Pakket (RSP) wordt geïnvesteerd in een nieuwe aansluiting op de A28. Ook wordt de N33 verdubbeld. De nieuwe aansluiting op de A28 ontsluit direct het nieuwe werklandschap, het TT-terrein en de TRZ. Bij de ontwikkelingen wordt ook ingezet op een uitbreiding van meer en veiliger fiets- en voetpaden. In Assen wordt het fietsen aantrekkelijker gemaakt in de stad en regio met een fietsnetwerk dat de belangrijkste delen van de stad verbindt en een verbetering van de routes naar de omliggende gebieden.

Om de aansluiting te realiseren wordt een deel van het militair terrein verplaatst naar het tot voor kort voor militaire doeleinden gebruikte bos- en heideterrein nabij de Baggelhuizerplas. Dit betreft dus een hervatting van de activiteiten op dit terrein. Het gebruik van het terrein zal in beginsel niet afwijken van het gebruik, zoals dat tot een aantal jaren geleden heeft plaatsgevonden.

In hoofdstuk 4 is de planbeschrijving opgenomen van de infrastructurele maatregelen en de verplaatsing van het militair gebruik.

Voorliggend bestemmingsplan voor verbindende infrastructuur en bijbehorende verplaatsing

Het voorliggende plan betreft de planologisch-juridische uitwerking voor de nieuwe aansluiting van Assen-Zuid op de A28, de verplaatsing van een deel van het militair oefenterrein en de infrastructuur in het werklandschap Assen-Zuid.

Voor de ontwikkelingen moeten verschillende procedures worden doorlopen, namelijk:

  • Voor de nieuwe aansluiting op de A28 en de verplaatsing van een deel van het militaire oefenterrein wordt een bestemmingsplanherziening opgesteld.
  • Vanuit het vastgestelde bestemmingsplan "Werklandschap Assen - Zuid" moet het onderdeel "infrastructuur werklandschap" nader worden uitgewerkt in een uitwerkingsplan.
  • Voor de nieuwe aansluiting op de A28 in het deel van de gemeente Midden-Drenthe is een omgevingsvergunning nodig.

Het doel van de plannen is om te voorzien in een planologische-juridische regeling die de mogelijkheid biedt om de infrastructuur en bijbehorende aspecten de komende jaren optimaal te ontwikkelen, waarbij rekening wordt gehouden met de effecten op de omgeving en de landschappelijke inpassing. Het voorliggende plan geeft aan waar zich welke functies mogen ontwikkelen en vormt voor de gemeente een actueel beleidskader voor de ontwikkeling van het plangebied, nu en in de toekomst.

Milieueffecten onderzocht in het kader van de structuurvisie

In het kader van de Structuurvisie FlorijnAs is een milieueffectrapportage opgesteld, waarin de effecten van de FlorijnAs op het milieu in beeld zijn gebracht. Deze milieueffectrapportage is opgenomen als bijlage bij de structuurvisie. Ook is een Besluit MER opgesteld bij het bestemmingsplan "Werklandschap Assen - Zuid". In paragraaf 5.7 is hier nader op ingegaan.

Gebruik maken van Crisis- en herstelwet

Vanwege het belang van de FlorijnAs voor de economie van Assen en omgeving is besloten gebruik te maken van de Crisis- en herstelwet (Chw). Dit instrument stelt overheden in staat om procedures versneld te doorlopen, zodat eerder de betreffende investeringen kunnen worden gerealiseerd. Dit draagt bij aan het herstel van de recente economische crisis.

De Chw is opgesteld om ruimtelijke en infrastructurele projecten versneld te kunnen ontwikkelen en realiseren. Deze wet biedt hiermee mogelijkheden om het herstel van de economische structuur te bevorderen, en zo een bijdrage te leveren aan de bestrijding van de economische crisis.

De FlorijnAs is aangewezen in artikel 9, onder a van het Besluit Uitvoering Crisis- en herstelwet als lokaal project met nationale betekenis als bedoeld in artikel 2.18 Chw juncto artikel 2.19 Chw.

Een deel van de nieuwe aansluiting op de A28 valt momenteel buiten het plangebied van de FlorijnAs. Voor dit deel is artikel 1.1 Chw, lid 1, onder a van toepassing. Aanleg van wegen wordt genoemd in artikel. 3.4 van de Bijlage I behorend bij de Chw. Het plangebied FlorijnAs zal hierop worden aangepast bij de 5e tranche van de Crisis- en herstelwet.