direct naar inhoud van 4.7 Geluid
Plan: Loon 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.99BP20095500-C001

4.7 Geluid

4.7.1 Inleiding

De Wet geluidhinder (Wgh) regelt de mate waarin het geluid veroorzaakt door wegen, spoorwegen en/of gezoneerde industrieterreinen geluidgevoelige bestemmingen (woningen, ziekenhuizen, scholen e.d.) mag belasten. Voor wegverkeer stelt de wet dat de geluidsbelasting op geluidsgevoelige functies de voorkeurgrenswaarde van 48 dB niet mag overschrijden. Voor spoorwegverkeer mag de voorkeurgrenswaarde van 55 dB niet worden overschreden. Voor industrielawaai van gezoneerde industrieterreinen mag de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) niet worden overschreden. Wanneer geen nieuwe geluidsgevoelige functies worden ontwikkeld, geldt volgens de Wet geluidhinder geen onderzoeksverplichting.

4.7.2 Onderzoek

Het plangebied ligt niet binnen de geluidszone van een gezoneerd bedrijventerrein als bedoeld in de Wgh. De spoorlijn Assen-Groningen ligt op circa 380 meter afstand van het bebouwde deel van het plangebied en daarmee ligt het plangebied deels binnen het onderzoeksgebied (500 meter, op basis van het programma Aswin van DeltaRail). Daarnaast ligt het plangebied deels binnen de onderzoekszone van omliggende wegen met een toegestane maximumsnelheid hoger dan 50 km/uur (Lonerstraat, Gasterenseweg, Balloërweg en Peeloërweg). Binnen de bebouwde kom van Loon is sprake van 30 km/uur-gebied.

In het kader van de Wgh is voor het conserverende deel van dit bestemmingsplan geen akoestisch onderzoek benodigd. Binnen dit conserverende deel worden geen nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk gemaakt. Bestaande woningen en bedrijfswoningen worden herbestemd. Bij de herbestemming van de voormalige agrarische bedrijfswoningen naar wonen blijft sprake van een gevoelige functie in de bebouwde kom.

4.7.3 Conclusie

Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van dit plan.