direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: GEMEENTE ASSEN Milieu Educatief Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.201105BP400A-C001

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie

In 2009 is de integrale structuurvisie Assen 2030 vastgesteld. Deze structuurvisie is een belangrijk instrument om vorm te geven aan de toekomst.

Van toepassing op het planvoornemen zijn hierbij de thema's energie/duurzaamheid en recreatie.

De gemeente Assen heeft als doel gesteld het CO2-gehalte terug te dringen door energiebesparing en het opwekken van duurzame energie. Één van de mogelijkheden is het omzetten van reststromen van biomassa in groen gas. Ook de opwekking van duurzame energie en duurzame gebiedsontwikkeling spelen hierbij een rol. Bij deze laatste kan worden gedacht aan duurzaam bouwen en het behoud van de stedelijke ecologie.

Het planvoornemen voorziet in de plaatsing van een biovergassingsinstallatie. Deze installatie heeft tot doel te voorzien in de (eigen) energiebehoefte van zowel het MEC als de wijkpost. Hierbij wordt (zoveel mogelijk) gebruikgemaakt van groen restafval uit de gemeente (te denken valt aan houtsnippers en snoeiafval). Daarnaast is het planvoornemen gericht op het integreren van bebouwing in een natuurlijke omgeving en tevens deze te versterken (eveneens een doelstelling uit de structuurvisie).

Daarnaast zet de gemeente in op het uitdragen en verbeteren van toerisme en recreatievoorzieningen. Hierbij is een belangrijk speerpunt het creëren van een bijzonder aanbod van voorzieningen.

Het Asserbos is met oog hierop aangemerkt als een wandelbos, waarbij mogelijkheden liggen in het creëren van verbeterde toeristische routes naar het centrum. Ook wordt dit gebied gezien als een attractie op nationaal/internationaal niveau.

De komst van het MEC en bijbehorende voorzieningen versterkt deze doelstellingen. Het gebied wordt aantrekkelijker gemaakt door de realisatie van een unieke voorziening.

2.4.2 Natuur- en milieueducatie

Op 20 november 2008 heeft de gemeente Assen de beleidsnota Natuur- en milieueducatie vastgesteld. Deze nota bevat kaders voor het beleid dat de gemeente de komende jaren wil voeren ten aanzien van dit thema op weg naar een duurzame samenleving. Assen ziet natuur- en milieueducatie als een middel om mensen bewust te laten omgaan met hun leefomgeving. Dat gaat veel verder dan een onderwijsdoel.

De gemeente wil niet alleen staan voor de uitvoering van bovengenoemd beleid en dit uitvoeren met verschillende partners, waaronder bewoners van Assen, onderwijs, instellingen voor geestelijke en lichamelijke zorg, maatschappelijke instellingen en bedrijven, waaronder lokale ondernemers.

De gemeente vervult allereerst de regierol. Daarnaast is het de vraag of de gemeente ook zelf activiteiten uitvoert. Waar de uitvoering door anderen kan geschieden met behoud van kwaliteit, effectiviteit en efficienty zal de gemeente dat met inzet van middelen (geld, kennis en organisatiekracht) bevorderen.

De regierol vindt plaats vanuit een centrale plek, het MEC. Dit wordt gezien als een kwaliteitsverhoging op het terrein van natuur- en milieueducatie.

2.4.3 Groenstructuurvisie

De Groenstructuurvisie is de nota waarin de gemeente Assen het beleid voor het openbaar groen van de stad heeft vastgelegd.

Het rapport “Het Groene Frame van Assen” is een verdere vertaling van bovengenoemde Groenstructuurvisie waarin het beleid is aangegeven voor kwaliteit, kwantiteit en betekenis van groen in en om de stad; een en ander vastgelegd in een structuur en speerpunten voor uitwerking. Het Asserbos wordt genoemd als een van de belangrijkste parels van Assen. Daarnaast speelt het Asserbos een belangrijke rol in de natuurlijke relatie van het omliggende gebied met de stad, als bos én als onderdeel van het bovenloopgebied (diverse beekjes) van de Drentsche Aa. Tevens heeft het Asserbos een grote waarde voor de, plaatselijke, recreant. Op kleine afstand van de woning kan hier in een natuurlijke omgeving onder andere worden gewandeld en gefietst; er zijn diverse gemarkeerde routes aanwezig.

Om het Groene Frame te verbeteren, zijn er speerpunten geformuleerd. Speerpunt 1 omvat het realiseren van een milieueducatief centrum in/bij het Asserbos.

2.4.4 Beschermd Stadsgezicht

Het Asserbos valt onder het “beschermd stadsgezicht” van Assen; de locatie voor het MEC valt hier buiten.

2.4.5 Duurzaamheidsvisie (2009)

In de Duurzaamheidsvisie is aangegeven dat de realisatie van een milieueducatief centrum in/nabij het Asserbos gewenst is.

2.4.6 Stedelijk speelbeleidskader (2009)

In het stedelijk speelbeleidskader staat aangegeven dat de komende jaren moet worden ingezet op het realiseren van (meer) natuurspeelplaatsen en natuurlijke spelaanleidingen.

2.4.7 Bosvisie

De gemeente Assen is in het bezit van een aantal bosgebieden, waaronder het Asserbos. In 2004 is voor deze bosgebieden een bosvisie opgesteld, waarin voor elk bosgebied het gewenste beheer op hoofdlijnen is beschreven (Bosvisie gemeentebossen Assen; Noorderstaete rentmeesters; maart 2004). Het multifunctionele karakter van de bossen is een belangrijk uitgangspunt in de visie. Naast aandacht voor natuurlijke ontwikkeling en landschap, zijn ook recreatie en medegebruik, educatie en houtproductie doelstellingen van het beheer.

In 2010 is specfiek voor het Asserbos een oplegnotitie voor bij de Bosvisie geschreven (Het Asserbos: Lang leve de (bio)diversiteit; Eelerwoude Noord; 16 december 2010). Uit de oplegnotitie blijkt dat het Asserbos een multifunctioneel bos is waarbij het beheer in de bosvakken is gericht op een inrichting met gemengd bos via natuurlijke ontwikkelingen en natuurlijke processen. Met betrekking tot recreatie wordt gemeld dat de recreatieve waarde van het Asserbos door de ligging in de stad hoog is. Recreatie heeft dan ook naast de het ecologisch belang, dat voorop staat, een hoge prioriteit in beheer. De recreatiedruk neemt steeds verder toe. Dit uit zich bijvoorbeeld in een toenemende vraag om toestemming voor evenementen in het bos. Activiteiten in de bosvakken kunnen leiden tot aantasting van natuurlijke processen. Het onderhavig planvoornemen schaadt echter, vanwege de aard van de ontwikkelingen, de ecologische belangen minimaal.