direct naar inhoud van 4.1 Algemeen
Plan: Stadsbroek, Hotel De Bonte Wever
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.05BP201040B-C001

4.1 Algemeen

Het plan waarvoor het onderhavige bestemmingsplan is opgesteld omvat de realisatie van het Hotel De Bonte Wever rondom de bestaande kunstijsbaan DeSmelt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.05BP201040B-C001_0007.png"

Er is sprake van drie bouwfasen om te kunnen komen tot de gewenste eindvorm, waarin het hotel de ijsbaan in zijn geheel zal omsluiten. Van de drie hoofdfasen is fase 2 het 'benadrukte' hoofdgebouw en vormen fase 1 en 3 het begin en het eind van een 'kralensnoer' dat om de ijsbaan heen wordt gelegd. Deze zijn qua hoofdopzet identiek aan elkaar.

Het hotel zal drie verdiepingen beslaan. De bouw van het hotel is een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van DeSmelt. Rondom het hotel is de mogelijkheid aanwezig voor ongeveer 350 parkeerplaatsen ten behoeve van hotelgasten. Dit parkeerterrein zal met groen worden afgeschermd.

Functies

In het hoofdgebouw bevinden zich diverse functies met een directe relatie tot de hotelkamers. De eerste twee bouwlagen worden hoofdzakelijk gebruikt voor facilitaire of secundaire functies zoals keuken, ontbijtzaal, vergader- en conferentieruimtes, voorraad en opslag, kantoorruimtes, receptie en ontvangstruimte. Op de bouwlagen 3 en 4 worden hoofdzakelijk hotelkamers gerealiseerd.

Stedenbouwkundig

Het hoofdgebouw bevindt zich aan de lange zijde van de ijsbaan en ligt parallel aan de Europaweg. Het hoofdgebouw neemt een afwijkende positie in ten opzichte van de ijsbaan. Doordat het hoofdgebouw naar voren wordt geplaatst, heeft het een meer belangrijke positie in de hiërarchie ten opzichte van de rest van het gebouw. Ook in de hoogte van het bouwvolume van het hoofdgebouw komt het thema hiërarchie aan bod. Het hoofdgebouw wordt hoofdzakelijk in vier bouwlagen gebouwd, waarbij de entree een extra hoogteaccent krijgt. Het hoofdgebouw zal worden uitgevoerd in metselwerk, conform de aangrenzende hotelgebouwen uit de fasen 1 en 3. Het entreegebouw zal worden uitgevoerd als 'glazen' volume om een maximale (visuele) interactie met de ijsbaan te kunnen waarborgen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.05BP201040B-C001_0008.png"

Hoofdgebouw (fase 2) met links een fractie van fase 1

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.05BP201040B-C001_0009.png"

Hoofdentree

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.05BP201040B-C001_0010.png"

Beeld van fase 1 en 3

Groen

In het beeldkwaliteitplan is aangegeven dat het parkeren niet zichtbaar mag zijn vanaf de Europaweg. Dit wordt ingevuld door de bestaande groene bomenrij te handhaven en daarachter als afscheiding een haag te planten van een minimale hoogte van 1,20 meter. Om afwisseling te maken kan deze haag variëren en verspringen in hoogte. Op de hoeken van het perceel wordt het afgesloten door hogere opgaande beplanting . Het parkeren zelf wordt ingevuld door middel van haaksparkeren alsmede zogenaamde parkeerkoffers die worden afgescheiden door lagere hagen met daarin bomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0106.05BP201040B-C001_0011.png"

Uitsnede terreinindeling haaksparkeren