direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Restaurantboot De Vaart
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.00BP20136G-C001

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie Hoofdstad Assen

Op 1 februari 2010 heeft de gemeenteraad van Assen de Structuurvisie Hoofdstad Assen vastgesteld. In de visie is verwoord op welke manier de stad tot 2030 gaat doorgroeien tot 80.000 inwoners, welke rol de stad inneemt in het stedelijk netwerk Groningen-Assen en hoe de identiteit als hoofdstad van Drenthe kan worden versterkt. De visie is integraal van aard; naast aspecten met een ruimtelijke component zoals wonen, verkeer en groenbeleid, wordt de inzet op het gebied van onderwijs, zorg, welzijn en vrije tijd beschreven.

De Vaart is in 2008 als onderdeel van De Blauwe As weer bevaarbaar gemaakt. Onderdeel daarvan was de aanleg van de zwaaikom (kolk), waar de restaurantboot komt te liggen. Ook de openbare ruimte is heringericht. De Blauwe As wordt in de toekomst verder uitgewerkt door de verbinding tussen de Vaart en de Havenkade ook bevaarbaar te maken. Dit moet Assen nog aantrekkelijker maken voor de waterrecreant.

De ontwikkeling in het plangebied past binnen de uitgangspunten uit de Structuurvisie Hoofdstad Assen. De visie geeft geen concrete uitgangspunten voor dit bestemmingsplan en de ontwikkeling in het plangebied.

2.4.2 Welstandsnota

Het welstandsbeleid van de gemeente Assen is neergelegd in de Welstands- en reclamenota (januari 2012).

Het welstandsbeleid is verder vertaald in meer concrete criteria. In de nota zijn verschillende welstandsgebieden opgenomen die ieder een eigen verschijningsvorm en daarom eigen gebiedscriteria hebben. Ook zijn er een aantal welstandsvrije gebieden aangewezen. Voor dit bestemmingsplan zijn de gebiedscriteria het meest van belang, omdat deze uitgangspunten kunnen geven voor onder andere de ligging, massa en vorm van de gewenste ontwikkeling in het plangebied. Het plangebied is gelegen in het welstandsgebied "Historische binnenstad". Dit omvat onder meer het beschermde stadsgezicht voor het Centrum en de Vaart.

De restaurantboot is geen gebouw of bouwwerk. Voor de aanleg hoeft dan ook geen omgevingsvergunning voor het onderdeel 'bouwen' verleend te worden. Welstandstoetsing is dan ook niet aan de orde.

2.4.3 Beleidsvisie externe veiligheid gemeente Assen

In 2009 heeft de gemeente Assen een beleidsvisie over externe veiligheid vastgesteld. De ambitie die uitgesproken wordt is om zowel ruimte te bieden aan de ruimtelijke ontwikkeling van de stad, als zorg te dragen dat geen onnodige en/of onacceptabele veiligheidsrisico's worden gelopen. De gemeente acht het wenselijk om sturing te geven aan de situering van bedrijven met een risicocontour en aan ruimtelijke ontwikkelingen binnen bestaande risicocontouren.

Voor de woonfunctie geeft de visie aan dat overschrijding van de grenswaarden van het plaatsgebonden risico (10-6) voor kwetsbare objecten niet acceptabel is. Bij nieuwe ontwikkelingen is een overschrijding voor beperkt kwetsbare objecten ook niet acceptabel. Een overschrijding en toename van het groepsrisico is niet acceptabel en niet wenselijk.

Voor nieuwe bestemmingsplannen wordt aangegeven dat bestaande Bevi-inrichtingen positief bestemd worden en nieuwe Bevi-inrichtingen worden uitgesloten. Vestiging van nieuwe Bevi-inrichtingen wordt alleen, indien noodzakelijk, mogelijk gemaakt door middel van een wijzigingsbevoegdheid. In paragraaf 3.7 van deze toelichting wordt nader ingegaan op de externe veiligheidsaspecten in en rond het plangebied.

2.4.4 Duurzaamheidsvisie 2009-2015

In 2009 heeft de gemeente een duurzaamheidsvisie vastgesteld. De hoofddoelstelling daarvan is dat de gemeente CO2-neutraal wordt. De visie is nader uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma, waarin de door de gemeente te nemen acties zijn opgenomen. Bij nieuwbouw in het plangebied wordt rekening gehouden met de duurzaamheidsdoelstellingen uit de visie en het uitvoeringsprogramma. Dit heeft verder geen inhoudelijke gevolgen voor dit bestemmingsplan.

2.4.5 Gemeentelijk Waterplan en Rioleringsplan

De gemeente heeft op 20 juli 2006 het Waterplan vastgesteld. Dit plan geeft een strategische visie van het gemeentelijk beleid over het aspect water. In het plan zijn beleidskaders aangegeven waarbinnen het gemeentelijk rioleringsplan (GRP), baggerplannen, bestemmingsplannen, groenplannen, herstructureringsplannen nader kunnen worden uitgewerkt.

In het GRP staat een overzicht van het riool- en oppervlaktewatersysteem, hoe het watersysteem beheerd wordt en welke invloed het rioolsysteem op het milieu heeft. Het GRP omvat zowel de aanleg van nieuwe riolering als het beheer van de bestaande riolering. Het is uitvoeringsgericht en wordt gebruikt als een technisch, financieel en organisatorisch planningsinstrument. Het beleidsuitgangspunt van het GRP is dat voor de gehele gemeente Assen in ieder geval het huidige oppervlaktewatersysteem gehandhaafd blijft (Stand-still beginsel). Daarnaast wordt zo mogelijk in geval van herstructurering en revitalisering de bergingscapaciteit uitgebreid.

Ontwerpgrondslagen nieuwe ontwikkelingen

In het GRP zijn enkele ontwerpgrondslagen voor nieuwe ontwikkelingen opgenomen. Deze zijn van belang bij de uitvoer van projecten. De ontwerpgrondslagen zijn enerzijds gericht op het gemengd rioolstelsel (DWA) en anderzijds op de regenwaterafvoer (RWA). De riolering moet waar mogelijk gescheiden worden uitgevoerd, waarbij de voorkeursvolgorde "schoonhouden, scheiden en zuiveren" gehanteerd wordt.

Bij nieuwe aan te leggen of te vervangen DWA en RWA moet ontworpen worden volgens de Leidraad Riolering. Dit betekent onder meer dat het nieuwe riool moet lozen op het bestaande DWA-rioolstelsel.

Voorkomen moet worden dat de RWA via het DWA-rioolstelsel wordt afgevoerd. De voorkeursvolgorde voor RWA gaat van vasthouden (infiltratie en/of hergebruik), bergen op eigen terrein, afvoer op het oppervlaktewater of afvoer op het regenwaterriool.

De exacte maatvoeringen en overige vereisten van het DWA en de RWA zijn opgenomen in het gemeentelijke rioleringsplan. Deze zijn voor de inhoud van dit bestemmingsplan minder relevant. Wel moet hiermee, bij de uitvoering van de plannen, rekening worden gehouden.

Het afvalwater van het restaurantschip zal worden geloosd op het DWA riool.

Hiertoe zal er op vaste wal een aansluitpunt worden gerealiseerd waarop de exploitant kan lozen. Overige wettelijk noodzakelijke voorzieningen, zoals bijvoorbeeld de vetafscheider, moeten aan boord van het schip worden gerealiseerd.