direct naar inhoud van Artikel 4 Waarde - Beschermd stadsgezicht
Plan: Restaurantboot De Vaart
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.00BP20136G-C001

Artikel 4 Waarde - Beschermd stadsgezicht

4.1 Bestemmingsomschrijving

De voor 'Waarde - Beschermd stadsgezicht' aangewezen gronden zijn, behalve voor de andere daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor:

  • het behoud, herstel en de uitbouw van de van cultuurhistorische en ruimtelijke waarden van het beschermde stadsgezicht.

Ter plaats van de aanduiding 'horeca van categorie 2' binnen de bestemming 'Water' gelden tevens de volgende ruimtelijke voorwaarden:

  • Het schip ligt parallel aan de kade afgemeerd met de achtersteven richting de Markt;
  • Het schip heeft een duidelijk herkenbare hoofdvorm, met een eveneens herkenbaar voor- en achtersteven. Daartussenin is het schip in de lengterichting symmetrisch;
  • De opbouw dient in zijn vormgeving, volume, materiaal en kleur te passen bij het totaalontwerp van het schip;
  • De maximale afmetingen van het schip zijn begrensd door het het gestelde in de Specifieke gebruiksregels in artikel 3.4;
  • De vorm en plaatsing van de ramen dient in onderlinge verhouding en passend in de compositie van het schip te gebeuren. De ramen hebben bijvoorbeeld dezelfde vorm en liggen in één lijn, parallel met de zeeg en/of het dak van het schip;
  • De vorm moet zoveel mogelijk aansluiten bij de zeeg en de vorm van de romp; de luikenkap/roef mag de lijn/vorm van het onderschip niet verstoren;
  • De gangboorden van de woonboot, voor zover aanwezig, moeten vrijgelaten worden;
  • De aan-, op- of uitbouw mag de buitenmaten van de romp of het casco nergens overschrijden;
  • Het dak is licht gebogen in dwarsrichting, flauw hellend (maximaal 15?);
  • Dakramen, koekoeks- en lichtkoepels mogen plat in het dak worden aangebracht;
  • Dakterrassen zijn niet toegestaan.;
  • De detaillering dient afgeleid te zijn van of passend bij reeds bestaande of originele details van het schip;
  • De detaillering en vormgeving van de schepen is zorgvuldig en duurzaam. Goedkope materialen en standaardoplossingen zijn niet gewenst;
  • Het schip dient te passen in het beeld van de binnenstad. Sterk afwijkend materiaal- en kleurgebruik is niet toegestaan;
  • De romp en de opbouw dienen verschillend van kleur te zijn of te worden gescheiden door een kleuraccent. De romp heeft een zeer gedekte, terughoudende, kleur;
  • De romp mag uitsluitend van metaal en/of hout zijn. De opbouw mag uitsluitend van metaal, hout en/of zeildoek zijn;
  • Verbouwingen zijn qua kleur- en materiaalgebruik zorgvuldig en terughoudend, passend bij het oorspronkelijke schip;
  • Een eventuele stuurhut bestaat uit een gesloten onderkant. Daarboven bestaat de stuurhut in zijn geheel uit ramen met vensters van doorzichtig glas.
  • Er mag uitsluitend helder glas worden gebruikt. Het gebruik van spiegelglas en kunststof is niet toegestaan;
  • Het schip heeft maximaal twee verbindingen (loopbruggen) met de kade;
  • Loopbruggen liggen aan de lange zijde van het schip;
  • Loopbruggen zijn in kleur- en materiaal gebruik passend bij het schip;
  • Loopplanken slank en sober gedetailleerd;
  • Loopplanken maken een korte verbinding tussen schip en kade.