direct naar inhoud van 3.4 Geluid
Plan: Ulohof
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0106.00BP20116F-C001

3.4 Geluid

Inleiding

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones, met uitzondering van wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Binnen de bebouwde kom bedraagt de zonebreedte voor tweestrookswegen, die aan weerszijden van de weg, gerekend vanuit de wegas, in acht moet worden genomen, 200 meter. In geval van het realiseren van geluidgevoelige bebouwing binnen deze zones dient een akoestisch onderzoek plaats te vinden.

Behoudens situaties waarbij door Gedeputeerde Staten of burgemeester en wethouders een hogere waarde is vastgesteld, geldt voor geluidgevoelige bebouwing binnen een zone als hoogst toelaatbare geluidsbelasting van de gevel 48 dB (Wet geluidhinder 2006). Bij het voorbereiden van een ruimtelijk plan dat geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op grond behorende bij een zone, dient door burgemeester en wethouders akoestisch onderzoek te worden ingesteld (artikel 77 van de Wet geluidhinder).

Indien de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te boven gaat, kunnen, mits gemotiveerd, burgemeester en wethouders een hogere waarde vaststellen (artikel 83 van de Wet geluidhinder).

Onderzoek

Het plangebied ligt deels in de geluidszone van de Vaart Zuidzijde en de Collardslaan (binnen 200 meter van deze 50 km/uur-wegen). De bebouwing langs deze wegen heeft, zoals blijkt uit de Verkeersmilieukaart van de gemeente Assen, een dusdanig afschermende werking dat de voorkeursgrenswaarde op de gevels van de in het plangebied te realiseren woningen niet wordt overschreden.

De overige wegen in de omgeving van het plangebied en de nieuwe weg in het plangebied kennen een 30 km/uur-regime. Deze wegen zijn volgens de Wet geluidhinder niet gezoneerd. Toch is in het kader van 'goede ruimtelijke ordening' de nieuwe weg in het plangebied akoestisch beschouwd.

Uit dit akoestisch onderzoek (Ingenieursbureau Spreen, Notitie akoestisch onderzoek Wander-terrein te Assen; 7-9-2011) blijkt dat de geluidsbelasting op de gevels van een tweetal nieuwe woningen en het appartementengebouw als gevolg van de nieuwe 30 km-weg maximaal 3 dB boven de voorkeursgrenswaarde ligt. Door het gebruik van een stille elementenverharding (fluisterklinkers) in plaats van gebakken klinkers in de Ulohof zou de voorkeursgrenswaarde kunnen worden gehaald.

In onderhavig geval is echter gekozen voor gebakken klinkers. Vanwege de ligging in binnenstedelijk gebied, het geringe effect van stille elementenverharding bij geringe snelheden van het verkeer ter plaatse, de slijtage en het onderhoud van stille elementenverharding en het feit dat het Bouwbesluit een binnenwaarde van 33 dB garandeert, worden gebakken klinkers door de gemeente als acceptabel beschouwd.