direct naar inhoud van 3.1 De randvoorwaarden
Plan: Wolvega - Lindenlaan 20 (voormalige Tuindorpschool)
Status: ontwerp
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0098.BPLindelaan20-OW01

3.1 De randvoorwaarden

In deze paragraaf wordt ingegaan op de bij de wijzigingsbevoegdheid opgenomen randvoorwaarden. Daarbij wordt aangetoond dat de gewenste ontwikkeling hieraan voldoet. De randvoorwaarden zijn:

  • a. De wijziging past binnen het Woonplan, waarover met Gedeputeerde Staten overeenstemming bestaat;
  • b. De geluidsbelasting vanwege het wegverkeer op geluidgevoelige objecten is niet hoger dan de voorkeursgrenswaarde of een vast te stellen hogere grenswaarde;
  • c. De wijziging levert geen onaanvaardbare belemmering van de bedrijfsvoering voor omliggende bedrijven en instellingen op.
3.1.1 Woonplan

De gemeente Weststellingwerf heeft in 2009 het Woonplan vastgesteld. Daarin is het woonbeleid in de periode tot 2019 verwoord. De gemeente gaat daarbij onder meer in op recente ontwikkelingen op de woningmarkt en geeft een visie voor het wonen in de komende jaren. Dit leidt tot een operationalisering, waarbij onder meer ingegaan wordt op een woningbouw- en sloopprogrammering.

Voor de visie op wonen heeft de gemeente zichzelf strategische doelen gesteld, die zij verder heeft uitgewerkt. Deze strategische doelen zijn:

  • 1. Een voldoende en passend aanbod creëren in alle segmenten van de woningmarkt;
  • 2. Het vergroten van de kwaliteit van het wonen in alle wijken en dorpen;
  • 3. Het vergroten van de kansen van de doelgroepen op de lokale woningmarkt.

Bij de gewenste ontwikkeling in het plangebied is hiermee rekening gehouden. Een voorbeeld is dat met dit plan appartementen in het goedkopere segment gebouwd worden, zodat deze ook geschikt zijn voor doelgroepen (starters en ouderen). De toevoeging van de appartementen bevordert daarmee de doorstroming. Bovendien biedt het wonen in het voormalige schoolgebouw een aanvulling op het huidige woningsegment in de directe omgeving ervan. Dit bestaat vooral uit grondgebonden vrijstaande, geschakelde en rijenwoningen. De woningen in het voormalige schoolgebouw betreffen appartementen met een tuin. Dit segment bestaat nog niet in Wolvega en vormt daarom een aanvulling op de bestaande segmenten. De gewenste ontwikkeling past dus binnen de visie op wonen zoals genoemd in het Woonplan.

Volgens de bestaande afspraken met Gedeputeerde Staten kunnen locaties binnen het bestaand stedelijk gebied planologisch vrij ingevuld worden. In de laatste versie van het woningbouwprogramma zijn de woningen ook specifiek opgenomen.

3.1.2 Geluidsbelasting

Woningen zijn geluidgevoelige objecten. Bij de realisatie van nieuwe woningen is het van belang om geluidsoverlast van wegverkeerslawaai uit te sluiten. De Wet geluidhinder is voor het wegverkeerslawaai het wettelijk kader. Hierin is aangegeven dat wegen, waarvoor een maximum snelheid van 30 km/uur geldt, geen wettelijke geluidzone hebben. De Lindenlaan is een dergelijke weg en een berekening van het wegverkeerslawaai is voor deze weg dan ook niet nodig.

De nieuwe woningen in het plangebied komen echter wel binnen de geluidscontouren van de Lycklamaweg. Op die weg is een maximumsnelheid van meer dan 30 km/uur toegestaan. Aan weerszijden van deze weg ligt een wettelijke toetsingszone van 200 meter, omdat er sprake is van een binnenstedelijke weg met één of twee rijstroken of rijbanen. De geluidsbelasting van deze weg op de gevels van de Tuindorpschool is daarom berekend.

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat ter plaatse van de nieuwe ontwikkeling de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden. Ook is ten gevolge van de omliggende 30 km/uur-wegen sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Het aspect wegverkeerslawaai staat de ontwikkeling niet in de weg. De concrete onderzoeksresultaten met een toelichting daarbij is opgenomen in bijlage 2 bij deze toelichting.

3.1.3 Bedrijfsvoering omliggende bedrijven en instellingen

De komst van de nieuwe woningen mag geen negatieve invloed hebben op de bedrijfsvoering van omliggende bedrijven en instellingen. Gewone woningen hebben geen milieuzonering en leveren daarom in feite geen overlast voor de omgeving op.

Wel kan de komst van nieuwe woningen de bedrijfsvoering van bestaande bedrijven en instellingen in de omgeving ervan belemmeren, wanneer ze gerealiseerd worden binnen de zones rond deze bedrijven en instellingen. Om de milieuzonering te achterhalen heeft de VNG de publicatie Bedrijven en milieuzonering (2009) uitgebracht. Daarin zijn voor verschillende bedrijven en instellingen milieuzones aangegeven, gebaseerd op richtafstand (voor hinder) van de aspecten geluid, geur en/of gevaar.

Direct grenzend aan het plangebied zijn alleen woningen aanwezig, al dan niet gecombineerd met een beroep of bedrijf-aan-huis. Deze vorm van bedrijvigheid is goed verenigbaar met de functie wonen. De woningen belemmeren deze vorm van bedrijvigheid niet.

Op een afstand van ruim 40 meter oostelijk van het plangebied ligt motorenhandel. Dit is een vorm van detailhandel, met een richtafstand van 30 meter. Een motorenhandel valt onder milieucategorie 2. De ontwikkeling in het plangebied belemmert dit bedrijf niet, omdat het plangebied buiten de richtafstand van deze motorenhandel ligt.

Ruim 200 meter noordelijk van het plangebied ligt het Drafcentrum Wolvega. Dit centrum bestaat uit twee drafbanen, een wedstrijdbaan en een trainingsbaan, en andere trainingsfaciliteiten. Een dergelijke instelling is vergelijkbaar met een stadion, dat een milieucategorie 4.2 en een richtafstand van 300 meter (gebaseerd op geluid) heeft. Het plangebied ligt binnen de genoemde richtafstand.

De invloed van de toevoeging van de zes woningen op de bedrijfsvoering van het Drafcentrum Wolvega is echter verwaarloosbaar. In eerste instantie omdat tussen het Drafcentrum en het plangebied al veel woningen aanwezig zijn. Daarnaast gaat het bij de ontwikkeling om een toevoeging van slechts zes woningen. Dit heeft slechts een kleine procentuele toename van het aantal bewoners in de omgeving tot gevolg. Tot slot neemt het aantal personen dat hinder kan ondervinden van het Drafcentrum in het plangebied af. Bij de school was sprake van zes lokalen met leerlingen, nu gaat het om zes woningen die ruimte bieden voor één tot vier bewoners per woning.