direct naar inhoud van TOELICHTING
Plan: Miniwinkels Dorpsstraat (nieuwe locaties)
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0096.2016078301-VG01

TOELICHTING

Hoofdstuk 1 Aanleiding

Op 17 oktober 2011 is het bestemmingsplan Vlieland Kom vastgesteld. In dit bestemmingsplan is de mogelijkheid opgenomen om drie zogenaamde miniwinkels (maximaal 20 m²) in een nader aangeduide zone in de Dorpsstraat en deels aan de Achteromweg en de Middenweg, toe te laten. De mogelijkheid om een miniwinkel toe te laten is met een wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan opgenomen. Meteen na vaststelling van het bestemmingsplan in 2011 zijn de drie mogelijkheden benut. Het gaat daarbij om de locaties Dorpsstraat 33, 153 en 182.

De winkels hebben als zodanig een tijdlang gefunctioneerd. De afgelopen periode bleek een tweetal winkels (33 en 153) te zijn beëindigd en ook de derde locatie (182) leek niet langer actief. In de eerder verleende wijzigingsbesluiten was een voorwaarde opgenomen dat het gebruik als winkel niet langer dan een jaar ongebruikt mocht worden gelaten. Dat was in twee van de drie situaties aan de orde. Vandaar dat de gemeente het initiatief heeft genomen om te kijken in hoeverre er nog plannen bestaan om de winkels op de drie locaties te exploiteren.

De gemeente heeft de eigenaren gevraagd in hoeverre er op korte termijn nog een voortzetting van de winkel plaats zou gaan vinden. Voor twee van de drie locaties is aangegeven dat er geen belangstelling meer bestaat voor de uitoefening van een winkel. Het gaat daarbij om Dorpsstraat 33 en 153. OP het perceel Dorpsstraat 182 wordt de winkel wel voortgezet.

De gemeente heeft vervolgens op de gebruikelijke wijze algemeen kenbaar gemaakt dat er weer mogelijkheden zijn ontstaan om een miniwinkel te beginnen. Naar aanleiding van deze kennisgeving zijn twee initiatieven ontvangen.

Er is een tweede wijzigingsplan 'Miniwinkels Dorpsstraat (verwijderen bestaande locaties) gemaakt dat ziet op het ambtshalve verwijderen van de aanduiding 'detailhandel' op de twee genoemde locaties. Dat wijzigingsplan schept juridisch de ruimte om de nieuwe locaties mogelijk te maken. Voor de twee nieuwe locaties is dit wijzigingsplan gemaakt op grond waarvan de aanduiding 'detailhandel' aan de twee nieuwe locaties is toegekend.

Hoofdstuk 2 De initiatieven

De initiatieven moeten voldoen aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de wijzigingsbevoegdheid.

De wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan 'Vlieland kom' luidt als volgt:

de gronden en bouwwerken die ter plaatse niet zijn voorzien van de aanduiding “detailhandel” in combinatie met de woonfunctie worden gebruikt voor detailhandel, mits:

  • a. deze wijziging uitsluitend wordt toegepast binnen het gebied dat is voorzien van de aanduiding “wro-zone - wijzigingsgebied 7.1”;
  • b. het aantal detailhandelsvestigingen binnen de aangegeven zone ten hoogste 3 zal bedragen;
  • c. ten behoeve van het gebruik van gedeelten van een woonhuis voor de uitoefening van detailhandelsactiviteiten, ter plaatse van de aanduiding “detailhandel”, de bedrijfsvloeroppervlakte niet meer bedraagt dan 40% van het vloeroppervlak van het woonhuis en niet meer dan 20 m².

Daarnaast zijn er ooit bij de eerste uitgifte van de drie beschikbare plaatsen extra voorwaarden door het college van burgemeester en wethouders gesteld. Die voorwaarden zijn niet planologisch vastgelegd, maar zijn en worden wel beleidsmatig gehanteerd. Het gaat daarbij om de volgende voorwaarden:

    • 1. de detailhandel mag naar de aard geen grote gebruikersgroep bedienen
    • 2. de woning dient permanent te worden bewoond
    • 3. de ingang van de “miniwinkel” moet gesitueerd worden aan de zijde van de Dorpsstraat
    • 4. het assortiment van de “miniwinkel” moet iets toevoegen aan het assortiment van de bestaande winkels

Dorpsstraat 89

Het eerste initiatief ziet op de vestiging van een winkel aan de Dorpsstraat 89. Het gaat daarbij om een winkel die door het seizoen heen producten wil verkopen die nauw zijn gerelateerd aan het eiland en die een relatie hebben met trends op het gebied van bewustwording en duurzaamheid. De giftstore krijgt een seizoensgebonden karakter. Met initiatiefnemers is gesproken over de aard van de winkel, de omvang ervan en de relatie met de woonfunctie.

Het pand Dorpsstraat 89 wordt door initiatiefnemers op de verdieping permanent bewoond. De begane grond is een voormalige winkelruimte die nog steeds ongebruikt aanwezig is. Initiatiefnemers hopen hier ooit in de toekomst weer een volwaardige winkelruimte van te kunnen maken. Met bestaande wanden is aan de voorzijde een ruimte afgeschermd die blijft binnen de oppervlakte van 20 m² en de 40% oppervlakte van de vloeroppervlakte van het pand. De aard van de producten is zodanig specifiek dat het iets toevoegt aan het assortiment van de bestaande winkels. De ingang van de winkel komt aan de Dorpsstraat.

Daarmee voldoet het initiatief aan de voorwaarden die zijn gesteld aan de toepassing van de wijzigingsbevoegdheid.

Dorpsstraat 145

Het tweede initiatief ziet op de vestiging van een winkel aan de Dorpsstraat 145. Het gaat hier om de verkoop van in hoofdzaak eigen gemaakte schilderijen. Initiatiefnemer heeft naast het schilderen een vaste betrekking. Met initiatiefnemer is gesproken over de bedoeling van de winkel, de omvang ervan en de relatie met de woonfunctie.

Het pand Dorpsstraat 145 wordt permanent door initiatiefnemer bewoond. Op de begane grond is de woonkamer gevestigd. Initiatiefnemer wil het aan de Dorpsstraat gelegen deel van de woonkamer afschermen en daar de winkelruimte van maken. De toestemming voor een winkel geeft initiatiefnemer de mogelijkheid om de schilderijen te verkopen. De oppervlakte blijft ruim beneden de 20 m² en de 40% van de vloeroppervlakte. De aard van de producten is uniek en is duidelijk een toevoeging aan het bestaande assortiment van het winkelbestand. De ingang naar de winkel komt aan de Dorpsstraat.

Ook dit initiatief voldoet aan de voorwaarden die zijn gesteld aan de toepassing van de wijzigingsbevoegdheid.

Toetsing aan relevante milieu en omgevingsaspecten

Een kleinschalige winkel valt onder categorie 1 van de VNG-uitgave Bedrijven en milieuzonering. Dergelijke winkels zijn niet milieubelastend en passen binnen de woonomgeving. Ook is voor de winkels geen gebruiksvergunning noodzakelijk. Daar komt bij dat de woonomgeving hier een gemengd karakter heeft, omdat zij deel uitmaakt van een straat waarin winkel-, horeca- en overige functies aanwezig zijn. Gezien het kleinschalige karakter en het karakter van de Dorpsstraat is er geen sprake van enige aantasting van de woonsituatie of de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.

De beperkte publiekstrekkende functie van de miniwinkels in een straat die al gericht is op het aantrekken en verblijven van mensen, levert geen problemen op voor wat betreft de verkeerssituatie.

Daar de miniwinkels in bestaande woonhuizen worden ondergebracht, waarbij het uiterlijk van de panden niet verandert, is er geen aantasting van de bestaande waarden in het beschermd dorpsgezicht en ten aanzien van de mogelijke archeologische waarden.

Het betreffen particuliere initiatieven. Vanwege de kleinschaligheid zijn hiervoor voldoende financiële middelen aanwezig. Een exploitatieplan is dan ook niet noodzakelijk.

Hoofdstuk 3 Juridische toelichting

Bij de eerder in het verleden verleende wijzigingsbevoegdheden is aan de drie locaties de aanduiding 'detailhandel' toegekend. Die aanduiding wordt nu opnieuw aan beide locaties toegevoegd.

Bijgaand is een verbeelding opgenomen waarbij op de beide locaties de geldende bestemmingen opnieuw zijn toegekend, met de aanduiding 'detailhandel'. Die aanduiding komt al binnen de woonbestemming voor, dus die hoeft niet in de regels te worden verwerkt. De van toepassing zijnde bestemmingen en bijbehorende regels zijn per locatie van toepassing verklaard.

Hoofdstuk 4 Procedure

Voor de wijzigingsbevoegdheid is een procedure ex artikel 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het ontwerpwijzigingsplan is besproken met de provincie. Deze heeft te kennen gegeven geen bezwaren tegen deze wijzigingsprocedure te hebben. De provincie ziet in de provinciale Verordening Romte voldoende mogelijkheden om de beide winkelvestigingen toe te laten. Voor de vestiging aan de Dorpsstraat 145 kan daarbij gebruik worden gemaakt van artikel 4.4.2. lid b.

Het ontwerpwijzigingsplan is vervolgens ter visie gelegd. Binnen een termijn van zes weken kan een ieder zijn zienswijzen indienen met betrekking tot wijziging. Na deze periode zullen burgemeester en wethouders besluiten mee te werken aan de wijziging.

Na de bekendmaking van het besluit kan door eventuele belanghebbenden die een zienswijze hebben ingebracht beroep worden ingesteld bij de rechter.

De maatschappelijke uitvoerbaarheid van de wijziging is daarmee voldoende gewaarborgd.