direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Parapluplan parkeernormen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0090.PP2016GSL005-0401

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

In de 'Parkeernormennota 2015' heeft de gemeente Smallingerland overwogen dat het niet wenselijk is om in ieder bestemmingsplan apart normen op te nemen voor het parkeren, maar dat het logischer is om de parkeernormering en de wijze waarop die moet worden toegepast, op te nemen in een aparte 'Parkeernormennota'. In concrete bestemmingsplannen wordt gewerkt met het begrip 'voldoende parkeergelegenheid'. De inhoud van dat begrip is uitgewerkt in de Parkeernormennota uitgewerkt. Door nu in het bestemmingsplan steeds te verwijzen naar de Parkeernormennota, wordt het parkeerbeleid in ieder bestemmingsplan afgestemd op de normen uit deze nota.

De uitwerking van deze systematiek krijgt in onderhavig bestemmingsplan vorm. In hoofdstuk 2 van deze toelichting is de parkeerregeling uitgebreider uitgewerkt. In hoofdstuk 3 is, ter afronding, ingegaan op de juridische vormgeving van dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 2 Regeling parkeren

Door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is een aantal keer een uitspraak gedaan in het kader van een parkeerregeling in het bestemmingsplan. Het betreft uitspraken van 11 maart 2015 respectievelijk 18 maart 2015 en 9 maart 2016.

Uit bovenstaande uitspraken blijkt dat zowel gemeentelijk parkeerbeleid als de CROW-normen van toepassing kunnen worden verklaard op basis van een bestemmingsplan. Indien van een van toepassing zijnde norm wordt afgeweken, dient dit goed gemotiveerd te worden.

De gemeente Smallingerland kiest ervoor om de CROW-normen door te vertalen in gemeentelijk parkeerbeleid, vastgelegd in de 'Parkeernormennota' en deze van toepassing te verklaren op het gemeentelijk grondgebied. Aan artikel 3.1.2 Besluit ruimtelijke ordening is een onderdeel toegevoegd waardoor 'wet-interpreterende' regels in het bestemmingsplan kunnen worden opgenomen. In een bestemmingsplan kan een regeling voor het parkeren worden opgenomen, zonder dat parkeernormen direct concreet vast zijn gelegd. Het is voldoende dat er in de regels wordt opgenomen dat er voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden ten behoeve van de nieuwe functie. De plandelen waarop het voorliggende facetbestemmingsplan parkeren van toepassing is, zijn bestemd voor de verschillende bestemmingen. Deze verschillende functies zorgen voor uiteenlopende parkeerbehoeftes. Om deze reden heeft de gemeente niet alleen een parkeerregeling voor het bouwen opgenomen, zoals dat gebruikelijk was in de Bouwverordening. Ook voor de gebruikswijziging is een parkeerregeling opgenomen. Een goede afweging op het gebied van parkeervoorzieningen acht de gemeente dan ook wenselijk.

Hoofdstuk 3 Juridische vormgeving

Met uitzondering van de volgende bestemmingsplannen:

  • a. Havenwei 8, te Rottevalle;
  • b. De Singels, te Drachten;
  • c. Folgeren-Fennepark, te Drachten;
  • d. De Trisken-Himsterhout, te Drachten;

is het voorliggende facetbestemmingsplan parkeren van toepassing op het gemeentelijk grondgebied van de gemeente Smallingerland.

Parkeerregeling bouwen

In het artikel 'Overige regels' is een parkeerregeling opgenomen waarin is geregeld hoeveel en waar parkeerplaatsen beschikbaar moeten zijn wanneer een bouwwerk wordt gerealiseerd of veranderd.

Voorwaarde voor het toepassen van de parkeerregeling is wel dat een behoefte aan parkeergelegenheid verwacht moet worden die het gevolg is van de bouwactiviteit en op het bijbehorend bouwperceel of in de directe omgeving daarvan niet in voldoende parkeergelegenheid is voorzien. Het aantal en de locatie van de parkeerplaats(en) kunnen worden afgeleid uit de meest recente Parkeernormennota van de gemeente Smallingerland zoals die luidt op het moment van aanvraag van de omgevingsvergunning. Op grond van 3.1.2 Besluit ruimtelijke ordening mag de verwijzing naar de meest recente normen worden gemaakt, zolang het gaat om uitoefening van een bevoegdheid (het verlenen van een omgevingsvergunning). De plaats en het aantal parkeerplaatsen worden aan de omgevingsvergunning verbonden, zodat een handhavingsgrondslag is gewaarborgd.

De gemeente kan besluiten om minder parkeerplaatsen toe te staan dan uit de parkeernormennota blijkt, mits dit geen onevenredige afbreuk doet aan de parkeersituatie ter plaatse. Het betreft een uitzonderingsregel die de parkeerregeling voorziet van enige flexibiliteit.

Parkeerregeling gebruik

Door middel van een afwijkingsbevoegdheid kan door het bevoegd gezag het veranderen van gebruik van gronden en bouwwerken worden toegestaan, indien op het bijbehorend bouwperceel of in de directe omgeving daarvan in voldoende parkeergelegenheid wordt voorzien. Ook in dat geval geldt de meest recente Parkeernormennota van de gemeente Smallingerland zoals die luidt op het moment van aanvraag van de omgevingsvergunning. De plaats en het aantal parkeerplaatsen worden krachtens voorschrift aan de omgevingsvergunning verbonden.

Voldoende parkeergelegenheid

Bij het bepalen van het feit wanneer sprake is van 'voldoende parkeergelegenheid' dient de normering van de Parkeernormennota te worden gehanteerd. Wanneer daarin wordt uitgegaan van bandbreedtes, dan dient de gemiddelde parkeernorm voor de betreffende vorm van gebruik(functie) te worden gehanteerd. Bij het verlenen van een omgevingsvergunning kan hier gemotiveerd door het bevoegd gezag van afgeweken worden.

Hoofdstuk 4 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het voorliggende parapluplan heeft van 17 juni 2016 tot en met 14 juli 2016 voor inspraak ter inzage gelegen. Op het parapluplan zijn geen inspraakreacties ontvangen.