direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Bestemmingsplan Drachten - 't Deel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0090.BP2017SSW010-0401

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

Voorliggend bestemmingsplan betreft een partiële herziening van het "Bestemmingsplan Drachten De Swetten", zoals is vastgesteld op 29 juni 2010. De reden voor de herziening is een aanpassing van de ter plaatse geldende bestemming 'Wonen - Werken', in aansluiting op het bestemmingsplan "Partiële herziening Wonen-werken en Werk aan huis".

De gronden waarvoor voorliggend bestemmingsplan wordt opgesteld, zijn eerder niet meegenomen in het bestemmingsplan "Partiële herziening Wonen-werken en Werk aan huis", zoals is vastgesteld op 17 maart 2015. De eigenaar van de percelen 't Deel 9-11 en 13-15 heeft beroep ingesteld tegen het raadsbesluit om de wonen-werken-woningen aan 't Deel buiten die partiële herziening te laten. Hij is in het gelijk gesteld in zoverre dat de Raad van State heeft geoordeeld dat de gemeente onzorgvuldig heeft gehandeld door dit deel uit het Bestemmingsplan "Partiële herziening Wonen-werken en Werk aan huis" te knippen zonder dat daaraan goede motivatie ten grondslag lag. De Afdeling bestuursrecht van de Raad van State heeft de gemeente opgedragen dit te herstellen en de raad heeft besloten deze aanpassing middels een nieuw bestemmingsplan te realiseren.

Het opstellen van het nieuwe bestemmingsplan wordt ook gebruikt om de bestemmingsgrenzen te herstellen en af te stemmen op de huidige kadastrale situatie en gebruik. Voorliggend bestemmingsplan voorziet hierin.

Herijking leeswijzer

Het nu voorliggende plan is afgeleid van het ter plaatse geldend planologisch-juridisch regime uit het "Bestemmingsplan Drachten De Swetten". Hierin ligt de grondslag van de inhoudelijke onderbouwing. In deze toelichting wordt daarom volstaan met een actualisatie van het beleid waar nodig en het onderbouwen van de aanpassingen aan het oorspronkelijke plan. Dit leidt ertoe dat een kort hoofdstuk volgt met de formele verwijzing naar de toelichting van het "Bestemmingsplan Drachten De Swetten" en vervolgens uitleg geeft over de wijzigingen en actualisatie. Daarna volgt een hoofdstuk over de juridische vormgeving. In het laatste hoofdstuk wordt ingegaan op de uitvoerbaarheid van het plan.

Hoofdstuk 2 Verantwoording

2.1 Relatie tot geldend plan

Het in 2010 vastgestelde en van kracht zijnde "Bestemmingsplan Drachten De Swetten" (NL.IMRO.0090.BP2010SSWO01-0401) geeft qua analyse, beleidskader, onderzoek en planbeschrijving de basis voor het hier voorliggende bestemmingsplan. Onder verwijzing naar dit plan wordt hier alleen ingegaan op de wijzigingen en een actualisatie waar nodig.

2.2 De wijzigingen

Het bestemmingsplan brengt concreet de volgende twee wijzigingen aan in het bestaand planologisch-juridisch regime zoals te plaatse geldt:

  • Wijziging bestemming 'Wonen - Werken': de bestemming 'Wonen - Werken' is aangepast in aansluiting op de bestemming 'Wonen - Werken' uit het bestemmingsplan "Partiële herziening Wonen-werken en Werk aan huis". De bestemming wijzigt op het punt dat de gronden niet langer bestemd zijn voor "wonen in combinatie met werken", maar "wonen al dan niet in combinatie met werken". Hierdoor is het tevens mogelijk de woningen ter plaatse te gebruiken voor uitsluitend bewoning, zonder hieraan gekoppelde bedrijvigheid.
  • Corrigeren bestemmingsgrenzen: de bestemming 'Wonen - Werken' zoals in het "Bestemmingsplan Drachten De Swetten" is opgenomen sluit niet aan op de kadastrale grenzen. Dat wordt nu gecorrigeerd. Op onderstaand kaartfragment (figuur 1) is goed te zien voor welke gronden de gemeenteraad ervoor heeft gekozen deze niet in partiële herziening op te nemen. Het betreft de woon-werkenpercelen aan de straat 't Deel. Dit komt niet overeen met de begrenzing van de woonbestemming uit het "Bestemmingsplan De Swetten", maar sluit aan op de kadastrale eigendomssituatie. Het overige deel van de woon-werken-bestemming is in eigendom van de gemeente en feitelijk openbaar gebied. Het wordt gebruikt voor verkeer en verblijf. Er is voor gekozen ook deze strook in dit bestemmingsplan op te nemen, en deze strook, in aansluiting op de feitelijke situatie, te bestemmen voor 'Verkeer - Verblijf'.

afbeelding "i_NL.IMRO.0090.BP2017SSW010-0401_0001.png"

Figuur 1. Kaartfragment ruimtelijkeplannen.nl

afbeelding "i_NL.IMRO.0090.BP2017SSW010-0401_0002.png"

Figuur 2. Uitsnede verbeelding

De regelingen zoals die nu ook in het plangebied geldt op grond van het recent vastgestelde facetbestemmingsplan "Parapluplan parkeernormen" (vastgesteld op 10 januari 2017, NL.IMRO.0090.PP2016GSL005-0401) zijn in dit bestemmingsplan overgenomen.

2.3 Planologische verantwoording

Bestemming Wonen-Werken

In het onderhavig bestemmingsplan wordt de bestaande situatie opnieuw bestemd. In de huidige bestemming 'Wonen - Werken' wordt een geringe aanpassing gedaan. Middels deze wijziging wordt toegestaan dat de beoogde bedrijfswoningen (wonen in combinatie met werken) ook regulier bewoond kunnen worden (wonen al dan niet in combinatie met werken). De bedrijfsactiviteiten zijn nog steeds in het plangebied mogelijk, maar niet langer als voorwaarde aan de bewoning gekoppeld. Het is van belang om de wijziging ten opzichte van de bestaande planologische situatie te onderbouwen.

Milieuzonering

Voor de planologische uitvoerbaarheid van het plan is nagegaan of ook na deze wijziging nog sprake is van een goede ruimtelijke ordening met betrekking tot de milieuzonering. In dit kader is van belang of de milieuhindersituatie van het ten zuiden van het plangebied gevestigde bedrijf Neopost Technologies B.V. (verder te noemen Neopost) wijzigt nu er niet langer sprake is van uitsluitend bedrijfswoningen op de planlocatie. Voorkomen moet worden dat ter plaatse van de woningen een onaanvaardbaar woon- en leefklimaat ontstaat, vanwege een te hoge mate van bedrijfshinder. Andersom geldt natuurlijk ook: voorkomen moet worden dat Neopost maatregelen moet nemen om een ongewenste milieusituatie te voorkomen.

MILIEUREGELGEVING ACTIVITEITENBESLUIT

Om de milieuhindersituatie goed te kunnen beoordelen, is het van belang om de geldende milieuregelgeving hierbij te betrekken. De eerder op grond van de Wet milieubeheer aan Neopost verleende vergunningen zijn op 1 januari 2008 van rechtswege vervallen door het in werking treden van het Activiteitenbesluit Milieubeheer.

MAATWERKVOORSCHRIFTEN

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Smallingerland heeft op 9 juni 2009 op verzoek van Neopost een maatwerkbesluit genomen. Op grond van dit voorschrift mag Neopost ook op de gevels die niet zijn bestemd als bedrijfswoning een langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (LAr,LT) veroorzaken van 50 dB(A) als etmaalwaarde.

Door een wijziging in het Activiteitenbesluit is het maatwerkvoorschrift niet meer nodig. Ook op grond van het Activiteitenbesluit mag bij een reguliere woning deze gevelbelasting worden veroorzaakt. De woningen liggen op een bedrijventerrein als bedoeld in Artikel 2.17 lid 3 van het Activiteitenbesluit.

De gemeenteraad heeft overwogen dat deze op grond van de milieuwetgeving toegestane gevelbelasting een goed woon- en leefklimaat is. Bij deze gevelbelasting wordt bij nieuwbouwwoningen voldaan aan de een binnenniveau van 35 dB(A). Alle wonen-werkenwoningen zijn recent gebouwd (in elk geval na 2009).

Daarnaast heeft de gemeenteraad overwogen dat de basisbestemming Wonen-werken is, dus wonen bij een bedrijf. Een bijzondere bestemming voor de tuinen (die niet beschermd worden door milieuwetgeving) is voor een goed woon- en leefklimaat niet nodig.

Externe Veiligheid

Iets soortgelijks geldt voor gevaar. Neopost is een type B-inrichting, waardoor het aspect gevaar vanuit oogpunt van externe veiligheid niet relevant is voor dit bestemmingsplan.

OVERIGE BEDRIJFSACTIVITEITEN

Naast bovenstaande bedrijfsactiviteiten vindt er meer bedrijvigheid plaats in de omgeving van het plangebied. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is de ruimtelijk-functionele afstemming tussen bedrijfsactiviteiten, voorzieningen en hindergevoelige functies (waaronder woningen) noodzakelijk. Bij deze afstemming kan gebruik worden gemaakt van de richtafstanden uit de basiszoneringslijst van de VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' (2009). Een richtafstand wordt beschouwd als de afstand waarbij onaanvaardbare milieuhinder als gevolg van bedrijfsactiviteiten (betreffende geluid, geur, stof en gevaar) redelijkerwijs kan worden uitgesloten. De genoemde maten zijn richtinggevend, maar met een goede motivering kan en mag hiervan worden afgeweken.

In de VNG-publicatie wordt onderscheid tussen een 'rustige woonwijk of buitengebied' en een 'gemengd gebied' gemaakt. Gezien de verschillende functies in de omgeving het plangebied (wonen-werken, bedrijven, sport en reguliere bewoning) kan worden gesproken van een gemengde gebied. In een gemengd gebied wordt geen strikte functiescheiding nagestreefd, maar is sprake van functiemenging. Er wordt ter plaatse wat meer reuring geaccepteerd.

De overige in de omgeving van het plangebied aanwezige bedrijvigheid, dus buiten het nabijgelegen Neopost, is in te delen in milieucategorie 1 of 2 uit de VNG-publicatie. Ook in het plangebied zelf kunnen bedrijfsactiviteiten plaatsvinden. De bestemming 'Wonen - Werken' maakt woningen, al dan niet in combinatie met bedrijfsactiviteiten mogelijk. Kleinschalige bedrijfsactiviteiten, ten hoogste behorende bij milieucategorie 1 en 2, dan wel naar aard en schaal hieraan gelijk te stellen bedrijvigheid, is toegestaan. Bedrijfsmatige activiteiten uit de milieucategorieën 1 en 2 worden in de ruimtelijke ordening passend geacht binnen een woonomgeving in het gemengd gebied. Het betreft bedrijvigheid met een geringe milieubelasting. Op grond hiervan valt niet te verwachten dat de woningen in het plangebied hinder ondervinden van deze bedrijfsactiviteiten. Het bestemmingsplan borgt een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.

Correctie bestemmingsgrens

Het onderhavige bestemmingsplan wordt daarnaast gebruikt om de bestemmingsgrens van de bestemming 'Wonen - Werken' te corrigeren. De grens wordt aangepast aan de eigendomssituatie. Een strook ten noorden van de kadastrale woonpercelen heeft in het geldende bestemmingsplan een woonbestemming. Deze gronden zijn in eigendom van de gemeente en feitelijk in gebruik als openbaar gebied. Voor het openbaar gebied is overal in de wijk de bestemming 'Verkeer- Verblijf' gebruikelijk.

Door deze correctie van de bestemmingsgrens en het opnemen van de bestemming 'Verkeer - Verblijf' verandert er aan de bestaande situatie feitelijk niets. Met het toekennen van de bestemming 'Verkeer -Verblijf' wordt voorzien in een bestemming die beter aansluit op het bestaande gebruik en de eigendomssituatie. Tuinen en erven, parkeervoorzieningen, wegen, straten en paden, en openbare nutsvoorzieningen zijn ook in deze bestemming mogelijk.

Hoofdstuk 3 Juridische vormgeving

3.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het juridische deel van het bestemmingsplan: de verbeelding en de regels. Allereerst zal kort worden ingegaan op de plansystematiek die door de gemeente wordt gehanteerd. Daarna komen de verschillende bestemmingen, die op de verbeelding en in de regels voorkomen, aan bod.

3.2 Plansystematiek

Algemeen

Wat betreft de opzet van de regels en de verbeelding heeft de gemeente aansluiting gezocht bij de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012). De standaardopzet betreft onder meer de opbouw van de regels en de verbeelding, de benaming van bestemmingen en een aantal standaardbegripsbepalingen.

Digitaal en analoog

De regels zijn zodanig opgesteld dat deze kunnen fungeren in zowel een digitaal bestemmingsplan, als in een analoog bestemmingsplan. Het digitale bestemmingsplan is weliswaar het bindende plan, het is nog steeds mogelijk een analoge versie van het bestemmingsplan te raadplegen. Het plan voldoet daarmee aan de Wet ruimtelijke ordening.

Vaste hoofdstukindeling planregels

De hoofdstukindeling van de regels van het bestemmingsplan is als volgt ingericht:

Inleidende regels:

  • Begrippen.
  • Wijze van meten.

Bestemmingsregels:

  • Bestemmingen.

Algemene regels:

  • Anti-dubbeltelregel.
  • Algemene gebruiksregels.
  • Algemene afwijkingsregels.
  • Algemene wijzigingsregels.

Overgangs- en slotregels:

  • Overgangsrecht.
  • Slotregel.

Inrichting bestemmingsregels

De bestemmingsregels zijn als volgt ingericht:

  • 1. Bestemmingsomschrijving.
  • 2. Bouwregels.
  • 3. Specifieke gebruiksregels (indien van toepassing).
  • 4. Afwijken van de specifieke gebruiksregels (indien van toepassing).

Bestemmingsomschrijving

In de regels is uitgegaan van een volledige opsomming van wat binnen een bestemming functioneel is toegestaan. Soms komt het voor dat verschillende functies of bestemmingen naast elkaar zijn toegelaten, soms als primaire bestemming en soms als ondergeschikte bestemming.

Ondergronds bouwen

Binnen een bouwvlak is ondergronds bouwen in beginsel toegestaan als het gebruiksdoel niet in strijd is met de aan de gronden toegekende bestemming.

Erf- en terreinafscheidingen

De toegelaten hoogte van erf- en terreinafscheidingen is in de regels opgenomen.

Criteria bij afwijken of wijziging

Bij de afwijkingen bij omgevingsvergunning en wijzigingsbevoegdheden worden in de regels algemene beoordelingscriteria genoemd. In een omgevingsvergunning of wijzigingsplan dienen deze geconcretiseerd te worden, in de eerste plaats in de regels en voorts in de toelichting daarop.

Algemene regels

De algemene regels zijn voor de overzichtelijkheid in het hoofdstuk ‘algemene regels’ opgenomen. Slechts in enkele gevallen bestaat er noodzaak om specifieke gebruiksregels te formuleren. De specifieke gebruiksregels zijn in de desbetreffende bestemmingsregels opgenomen.

Dit geldt ook voor de afwijkingen bij omgevingsvergunning en de wijzigingsbevoegdheden; deze zijn in de algemene regels opgenomen en, voor zover nodig, als specifieke regel in de desbetreffende bestemmingsregels.

Overgangs- en slotregels

Overeenkomstig de algemene regels zijn ook de overgangs- en slotregels gezamenlijk in een hoofdstuk opgenomen.

3.3 Bestemmingen

In voorliggend bestemmingsplan zijn de volgende bestemmingen opgenomen:

Verkeer - Verblijf

De strook gemeentegrond aan de noordzijde van het plangebied is in dit bestemmingsplan bestemd als 'Verkeer - Verblijf'. Conform de feitelijke situatie worden deze gronden tot het openbaar gebied gerekend. De gronden onder meer bestemd voor wegen, straten en pleinen, parkeervoorzieningen, voet- en rijwielpaden. Als ook voor openbare nutsvoorzieningen en tuinen en erven.

Wonen - Werken

Ook in dit bestemmingsplan is de bestemming 'Wonen - Werken' aan de woonkavels toegekend. Deze bestemming is aangepast in zoverre dat de gronden zijn bestemd voor wonen al dan niet in combinatie met bedrijfsactiviteiten uit de milieucategoriën 1 en 2. De gronden zijn, ongewijzigd ten opzichte van de geldende bestemming, eveneens bestemd voor bij wonen behorende voorzieningen, tuinen en erven, waterpartijen, wegen, straten en paden. Gebouwen en overkappingen mogen alleen worden gebouwd binnen een bouwvlak, waarbij een maximum aantal van 12 woningen geldt.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

4.1 Economische uitvoerbaarheid

Voorliggend bestemmingsplan heeft betrekking op het opnieuw bestemmen van de bestaande stedenbouwkundige situatie. De in het plangebied bestemde woningen zijn reeds gerealiseerd. Er worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt, zoals bedoeld in artikel 6.2.1 Bro. Er hoeft dan ook geen verdere aandacht te worden besteed aan het aantonen van de economische uitvoerbaarheid op basis van een exploitatieplan.

Op basis van deze overweging wordt het bestemmingsplan economisch uitvoerbaar worden geacht.

4.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Met het ter visie leggen van het ontwerpbestemmingsplan stelt de gemeente een ieder in de gelegenheid om kennis te kunnen nemen van, alsmede te reageren op, de inhoud van het planvoornemen. Ook wordt het ontwerpbestemmingsplan in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 Bro toegestuurd aan de betrokken overlegpartners. Eventueel binnengekomen reacties worden in de verdere planvorming meegenomen.