direct naar inhoud van 4.6. Geluid
Plan: Drachten De Drait - Morrapark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0090.BP2009SDM001-0501

4.6. Geluid

Wegverkeersgeluid

Per 1 januari 2007 is de Wet geluidhinder gewijzigd. Langs elke weg is een geluidszone van kracht. Deze verplichte zonering heeft een tweeledige functie. Enerzijds worden de gebieden afgeperkt waarbinnen de ondervonden geluidhinder moet worden teruggedrongen, anderzijds bieden de geluidzones de gemeente de mogelijkheid te voorkomen dat in de toekomst geluidhinderlijke situaties ontstaan. De breedte van de geluidzones hangt samen met de aard van de omgeving (stedelijk of buitenstedelijk). In principe heeft elke weg een zone, met uitzondering van wegen:

  • die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied;
  • waarvoor een maximum snelheid geldt van 30 km/uur.

In en rond het plangebied ligt een aantal zoneplichtige wegen, te weten de A7, de Lauwers, de Overstesingel, de Zuiderhogeweg en de Postlaan / Biskopswei.

Ten behoeve van de zoneplichtige wegen in onderzoek uitgevoerd naar de ligging van de voorkeursgrenswaardecontour van 48 dB. Dit onderzoek is opgenomen als bijlage 1. In het onderzoek zijn de zogenaamde poldercontouren geregeld, dat wil zeggen dat het afschermend of reflecterend effect van direct langs de wegen gelegen gebouwen en woonwijken niet in het rekenmodel is meegenomen. Wel zijn geluidschermen of geluidwallen langs de wegen in het rekenmodel meegenomen. Het onderzoek wijst uit dat de voorkeursgrenswaarde in het plangebied op enkele plaatsen wordt overschreden.

Het gehele plangebied betreft echter een bestaande situatie, waar vanuit akoestisch perspectief in de doorlooptijd van het plan geen veranderingen mogelijk zijn. Ook is in het bestemmingsplan een regeling opgenomen waarin het niet mogelijk is het aantal geluidgevoelige gebouwen (woningen) uit te breiden en deze gebouwen dichter bij de weg te situeren. Op deze reden is het niet noodzakelijk om op basis van het geluidonderzoek maatregelen te nemen. Tevens zal de werkelijke ligging van de voorkeursgrenswaardecontouren dichter bij de weg liggen bij het wel meenemen van het afschermende en reflecterende effect van langs de weg gelegen gebouwen in het rekenmodel.

Industiegeluid

Rondom industrieterrein De Haven is, vanwege de aanwezigheid van geluidzoneringsplichtige inrichtingen op het terrein, een geluidzone ex artikel 41 van de Wet geluidhinder vastgesteld. Deze geluidszone is onlangs herzien. Met deze herziening is de nodige geluidsruimte gereserveerd voor de bedrijven op het industrieterrein. Voor het plangebied van De Drait - Morrapark heeft deze herziening geen gevolgen voor de geluidsgevoelige bestemmingen. Alleen een deel van het Slingepark in het uiterste noordoosten van het plangebied is toegevoegd aan de herziene geluidzone.

Binnen de geluidszone mogen in principe geen nieuwe geluidsgevoelige gebouwen (met name woningen en scholen) worden gebouwd, tenzij hiervoor een hogere waarde is verkregen. Voor de bestaande woningen in het plangebied binnen de geluidzone zijn in het verleden door Gedeputeerde Staten van Fryslân hogere waarden verleend.

Aangezien het bestemmingsplan voor de bestaande situatie een conserverende regeling treft, kan worden geconcludeerd dat wat betreft het aspect industrielawaai aan de wettelijke randvoorwaarden wordt voldaan.