direct naar inhoud van 5.36 Algemene aanduidingsregels
Plan: Bûtengebiet en doarpen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0081.04BP0002-VA02

5.36 Algemene aanduidingsregels

In de planregels zijn een aantal algemene aanduidingsregels opgenomen. Per aanduidingsregel worden deze hieronder behandeld.

5.36.1 geluidszone - industrie

De Vliegbasis Leeuwarden is een gezoneerd terrein, inclusief een geluidszone. Deze ligt deels over het plangebied. Voor de begrenzing van de geluidszone is de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) bepalend. Binnen het gebied met de aanduiding geluidszone - industrie mogen alleen geluidsgevoelige objecten (bijvoorbeeld woningen) worden toegestaan, wanneer aangetoond is dat de geluidbelasting op de gevels niet hoger is dan de voorkeursgrenswaarde of de vastgestelde hogere waarde. Dit geldt voor alle onder de aanduiding liggende gronden en bestemmingen.

5.36.2 geluidszone - luchtvaart 35 - 40 Ke

In verband met het luchtvaartlawaai en de daaraan hangende eisen vanuit het aanwijzingsbesluit van de Vliegbasis Leeuwarden en de luchtvaartwetgeving, zijn de geluidscontouren van de Vliegbasis in het bestemmingsplan opgenomen. Daarbij zijn de aanduidingen van de geluidscontouren als vlakken (gebiedsaanduidingen) opgenomen, dus 'geluidszone luchtvaart 35 - 40 Ke', 'geluidszone -luchtvaart 40 - 45 Ke' enzovoort. Bij de regeling per vlak is uitgegaan van de regeling in het Besluit Geluidsbelasting Grote Luchtvaart.

Wanneer een nieuw luchthavenbesluit voor de Vliegbasis is genomen, wordt het Bml voor de Vliegbasis van toepassing. Dit bestemmingsplan speelt op die veranderende wetgeving in, door een wijzigingsbevoegdheid. Met deze bevoegdheid kunnen de planregels, die nog refereren aan het BGGL, aangepast worden zodat ze refereren aan het Bml en de daarin opgenomen versoepelde bouwmogelijkheden.

5.36.3 geluidszone - luchtvaart 40 - 45 Ke

In verband met het luchtvaartlawaai en de daaraan hangende eisen vanuit het aanwijzingsbesluit van de Vliegbasis Leeuwarden en de luchtvaartwetgeving, zijn de geluidscontouren van de Vliegbasis in het bestemmingsplan opgenomen. Daarbij zijn de aanduidingen van de geluidscontouren als vlakken (gebiedsaanduidingen) opgenomen, dus 'geluidszone luchtvaart 35 - 40 Ke', 'geluidszone -luchtvaart 40 - 45 Ke' enzovoort. Bij de regeling per vlak is uitgegaan van de regeling in het Besluit Geluidsbelasting Grote Luchtvaart.

Wanneer een nieuw luchthavenbesluit voor de Vliegbasis is genomen, wordt het Bml voor de Vliegbasis van toepassing. Dit bestemmingsplan speelt op die veranderende wetgeving in, door een wijzigingsbevoegdheid. Met deze bevoegdheid kunnen de planregels, die nog refereren aan het BGGL, aangepast worden zodat ze refereren aan het Bml en de daarin opgenomen versoepelde bouwmogelijkheden.

5.36.4 geluidszone - luchtvaart 45 - 50 Ke

In verband met het luchtvaartlawaai en de daaraan hangende eisen vanuit het aanwijzingsbesluit van de Vliegbasis Leeuwarden en de luchtvaartwetgeving, zijn de geluidscontouren van de Vliegbasis in het bestemmingsplan opgenomen. Daarbij zijn de aanduidingen van de geluidscontouren als vlakken (gebiedsaanduidingen) opgenomen, dus 'geluidszone luchtvaart 35 - 40 Ke', 'geluidszone -luchtvaart 40 - 45 Ke' enzovoort. Bij de regeling per vlak is uitgegaan van de regeling in het Besluit Geluidsbelasting Grote Luchtvaart.

Wanneer een nieuw luchthavenbesluit voor de Vliegbasis is genomen, wordt het Bml voor de Vliegbasis van toepassing. Dit bestemmingsplan speelt op die veranderende wetgeving in, door een wijzigingsbevoegdheid. Met deze bevoegdheid kunnen de planregels, die nog refereren aan het BGGL, aangepast worden zodat ze refereren aan het Bml en de daarin opgenomen versoepelde bouwmogelijkheden.

5.36.5 geluidszone - luchtvaart 50 - 55 Ke

In verband met het luchtvaartlawaai en de daaraan hangende eisen vanuit het aanwijzingsbesluit van de Vliegbasis Leeuwarden en de luchtvaartwetgeving, zijn de geluidscontouren van de Vliegbasis in het bestemmingsplan opgenomen. Daarbij zijn de aanduidingen van de geluidscontouren als vlakken (gebiedsaanduidingen) opgenomen, dus 'geluidszone luchtvaart 35 - 40 Ke', 'geluidszone -luchtvaart 40 - 45 Ke' enzovoort. Bij de regeling per vlak is uitgegaan van de regeling in het Besluit Geluidsbelasting Grote Luchtvaart.

Wanneer een nieuw luchthavenbesluit voor de Vliegbasis is genomen, wordt het Bml voor de Vliegbasis van toepassing. Dit bestemmingsplan speelt op die veranderende wetgeving in, door een wijzigingsbevoegdheid. Met deze bevoegdheid kunnen de planregels, die nog refereren aan het BGGL, aangepast worden zodat ze refereren aan het Bml en de daarin opgenomen versoepelde bouwmogelijkheden.

5.36.6 geluidszone - luchtvaart 55 - 60 Ke

In verband met het luchtvaartlawaai en de daaraan hangende eisen vanuit het aanwijzingsbesluit van de Vliegbasis Leeuwarden en de luchtvaartwetgeving, zijn de geluidscontouren van de Vliegbasis in het bestemmingsplan opgenomen. Daarbij zijn de aanduidingen van de geluidscontouren als vlakken (gebiedsaanduidingen) opgenomen, dus 'geluidszone luchtvaart 35 - 40 Ke', 'geluidszone -luchtvaart 40 - 45 Ke' enzovoort. Bij de regeling per vlak is uitgegaan van de regeling in het Besluit Geluidsbelasting Grote Luchtvaart.

Wanneer een nieuw luchthavenbesluit voor de Vliegbasis is genomen, wordt het Bml voor de Vliegbasis van toepassing. Dit bestemmingsplan speelt op die veranderende wetgeving in, door een wijzigingsbevoegdheid. Met deze bevoegdheid kunnen de planregels, die nog refereren aan het BGGL, aangepast worden zodat ze refereren aan het Bml en de daarin opgenomen versoepelde bouwmogelijkheden.

5.36.7 geluidszone - luchtvaart 60 - 65 Ke

In verband met het luchtvaartlawaai en de daaraan hangende eisen vanuit het aanwijzingsbesluit van de Vliegbasis Leeuwarden en de luchtvaartwetgeving, zijn de geluidscontouren van de Vliegbasis in het bestemmingsplan opgenomen. Daarbij zijn de aanduidingen van de geluidscontouren als vlakken (gebiedsaanduidingen) opgenomen, dus 'geluidszone luchtvaart 35 - 40 Ke', 'geluidszone -luchtvaart 40 - 45 Ke' enzovoort. Bij de regeling per vlak is uitgegaan van de regeling in het Besluit Geluidsbelasting Grote Luchtvaart.

Wanneer een nieuw luchthavenbesluit voor de Vliegbasis is genomen, wordt het Bml voor de Vliegbasis van toepassing. Dit bestemmingsplan speelt op die veranderende wetgeving in, door een wijzigingsbevoegdheid. Met deze bevoegdheid kunnen de planregels, die nog refereren aan het BGGL, aangepast worden zodat ze refereren aan het Bml en de daarin opgenomen versoepelde bouwmogelijkheden.

5.36.8 luchtvaartverkeerzone - ILS Verstoringsgebied

Vanwege de aanwezigheid van het ILS-verstoringsgebied rond de Vliegbasis Leeuwarden, is er een aanduiding opgenomen die de werking van dit systeem moet beschermen. Door een maximale bouwhoogte op de verbeelding weer te geven, wordt voorkomen dat het systeem mogelijk verstoord wordt.

5.36.9 luchtvaartverkeerzone - invliegfunnel

In verband met de vliegfunnel vanaf de start- en landingsbaan van de Vliegbasis Leeuwarden, mogen binnen de aanduiding luchtvaartverkeerzone - invliegfunnel bouwwerken niet hoger worden dan de hoogte die is aangegeven op de verbeelding. De hoogte die is aangegeven op de verbeelding, is gerelateerd aan het NAP.

5.36.10 veiligheidszone - lpg

Voor het tankstation waar lpg verkocht wordt, is een veiligheidszone opgenomen. Binnen de veiligheidszone zijn geen kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten toegestaan.

5.36.11 veiligheidszone - munitie

Vanwege de munitieopslag, ten behoeve van de Vliegbasis Leeuwarden, is een aanduiding veiligheidszone - munitie in dit bestemmingsplan opgenomen. De begrenzing van deze zone is afgeleid van vastliggende contouren.

In verband met veiligheid zijn de bouwmogelijkheden voor grotere aaneengesloten glasoppervlakken beperkt; hierbij is een maat van 100 m2 per gebouw. Een groter oppervlak, tot maximaal 1000 m2 is alleen mogelijk door een omgevingsvergunning voor afwijking van het bestemmingsplan te verkrijgen. Een voorwaarde daarbij is dat voldaan wordt aan het Structuurschema Militaire Terreinen 2. Dit betekent dat zich geen grote groepen mensen in de gebouwen bevinden en dat sprake is van gelamineerd glas, of glas voorzien van een veiligheidsfolie.

5.36.12 vrijwaringszone - molenbiotoop

Om de waarde en werking van de molens in het plangebied te beschermen, is er rond alle molens de aanduiding vrijwaringszone - molenbiotoop opgenomen. Deels liggen de molens buiten het plangebied. In de regels zijn voorwaarden gekoppeld waar de gebouwen en andere bouwwerken binnen de aanduiding aan moeten voldoen. Ook is er een regeling opgenomen om hoog opgaande beplanting tegen te gaan. Door een regeling voor de bouwhoogte van de bebouwing in de molenbiotoop op te nemen, wordt de bescherming van de windvang van de molen gewaarborgd. Hier kan, na het inwinnen van advies van molenbeheerder van worden afgeweken.

5.36.13 vrijwaringszone - radarverstoringsgebied

Om te zorgen voor een goede werking van de radar van de vliegbasis Leeuwarden is de aanduiding vrijwaringszone - radarverstoringsgebied opgenomen. Er is een afwijkingsmogelijkheid opgenomen om hogere bebouwing toe te staan. Dit kan alleen toegestaan worden als uit een beoordeling door de beheerder van de radar is gebleken dat door de bouw van het bouwwerk het radarbeeld van het luchtruim niet ontoelaatbaar wordt verstoord en vooraf schriftelijk advies wordt ingewonnen bij de beheerder van de radar.

5.36.14 vrijwaringszone - vaarweg

Op de verbeelding is voor de vrijwaringszone langs de Elfstedenvaarroute de dubbelbestemming vrijwaringszone - vaarweg opgenomen. De vrijwaringszone is bedoeld om de oever van de vaarweg vrij te houden van bebouwing. Daarom is dus voor de gronden binnen deze bestemming opgenomen dat geen bebouwing is toegestaan. Met een afwijking kan, na advies van de vaarwegbeheerder, wel bebouwing worden toegestaan.

5.36.15 vrijwaringszone - weg

Ten behoeve van het beheer van de wegen is hieromheen een vrijwaringszone opgenomen die onbebouwd dient te blijven met uitzondering van verkeersmaatregelen.