direct naar inhoud van 3.3 Provinciaal beleid
Plan: Leeuwarden - Kalverdijkje
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0080.04012BP00-VG01

3.3 Provinciaal beleid

Streekplan Fryslân, 'Om de kwaliteit fan de Romte'.

De provincie Fryslân heeft haar provinciale beleid vastgelegd in het streekplan Fryslân, 'Om de kwaliteit fan de Romte'. Dit streekplan is op 13 december 2006 vastgesteld door Provinciale Staten van Fryslân. De provincie Fryslân zet met het streekplan meer dan voorheen in op de verhoging van de ruimtelijke kwaliteit bij veranderingen in het gebruik en de inrichting van de ruimte. Ruimtelijke kwaliteit dient zowel voor economische, sociale als culturele belangen en is daarmee voor alle functies in Fryslân essentieel. Met ruimtelijke kwaliteit wordt bedoeld, dat in ruimtelijke plannen, in ontwerpen en in de uitvoering expliciet de gebruikswaarde, de belevingswaarde en de toekomstwaarde worden toegevoegd aan de omgeving.

Wonen

De provincie zet in op concentratie van woningbouw in de bundelinggebieden van de stedelijke centra waaronder Leeuwarden. Daarnaast wordt gestreefd om de woonkwaliteiten van Fryslân, zoals rust en ruimte, landschappelijke en natuurlijke waarden en veiligheid en woon-/zorgcombinaties te benutten als sociaaleconomische impuls voor Fryslân. In de Stadsregio Leeuwarden is sprake van een groeiende bevolking. Uit verschillende prognosemodellen blijkt, dat het inwoneraantal ook de komende decennia blijft groeien. In het plangebied ligt een klein gebied met een aantal woningen.

Het streekplan, spreekt zich niet specifiek uit over dit plangebied en staat de actualisatie van dit bestemmingsplan niet in de weg.

Provinciale Verordening Romte Fryslân

In de Wet ruimtelijke ordening (Wro) wordt een onderscheid gemaakt tussen strategische visie en juridisch bindend beleid. Voor de formulering van het provinciale ruimtelijke beleid is de provinciale structuurvisie in de plaats gekomen van het streekplan. Op basis van het overgangsrecht van de Wro heeft het geldende streekplan de status van provinciale structuurvisie. De juridisch bindende elementen ter uitvoering van dat beleid worden neergelegd in bestemmingsplannen en in andere instrumenten van provincies en rijk (algemene regels in verordeningen / AMvB's).

De provincie heeft hiertoe op 15 juni 2011 de Provinciale Verordening Romte Fryslân vastgesteld. Gemeentelijke plannen moeten aan deze verordening voldoen. De verordening zelf voorziet niet in nieuw beleid. Uitsluitend geldend provinciaal ruimtelijk beleid is omgezet in algemeen geldende regels. Het gaat om beleid zoals opgenomen in:

  • het Streekplan Fryslân 2007;
  • het Streekplan Windstreek 2000;
  • de Partiële herziening van het Streekplan ten behoeve van Glastuinbouw Noordwest Fryslân;
  • het Derde provinciale Waterhuishoudingsplan.

Dit bestemmingsplan is vanwege het conserverende karakter in overeenstemming met de provinciale structuurvisie en verordening.

Waterbeleid

De Wet op de waterhuishouding geeft aan, dat de provincie een waterhuishoudingsplan dient vast te stellen, waarin de hoofdlijnen van het waterhuishoudkundig beleid zijn opgenomen. In 2000 is hiertoe het Tweede waterhuishoudingsplan van de provincie Fryslân, “Dreaun troch it wetter”, vastgesteld.

De hoofddoelstelling van dit waterhuishoudingsplan is: “Het hebben en houden van een veilige en bewoonbare provincie en het in stand houden en versterken van gezonde en veerkrachtige watersystemen, zodat een duurzaam gebruik gegarandeerd blijft”. Deze hoofddoelstelling uit het vorige Waterhuishoudingsplan is nog altijd actueel. Dit hoofddoel geldt dan ook voor het in 2009 vastgestelde Derde provinciale Waterhuishoudingsplan (2010-2015). Het gaat daarbij om watersystemen, inclusief de schakels van de waterketen die hiermee verbonden zijn. Een goede balans is gevonden tussen economische en ecologische ontwikkelingen. Daarnaast heeft het verschijnen van het nationale beleid “Waterbeheer 21e eeuw” in het 'anders omgaan met water' ervoor gezorgd dat water hoog op de agenda is gekomen. Het beleid is erop gericht water meer een ordenend principe te laten zijn in de ruimtelijke ordening en de effecten van ruimtelijke ingrepen op de waterhuishouding in beeld te brengen. Hierbij dient rekening te worden gehouden met onder andere klimaatverandering, bodemdaling en zeespiegelrijzing. Het waterbeleid heeft twee principes voor duurzaam waterbeheer geïntroduceerd. Dit zijn de tritsen:

  • vasthouden, bergen en afvoeren;
  • schoonhouden, scheiden en zuiveren.

De trits 'vasthouden, bergen en afvoeren' houdt in dat overtollig water zoveel mogelijk bovenstrooms wordt vastgehouden in de bodem en in het oppervlakte water. Vervolgens wordt zonodig het water tijdelijk geborgen in bergingsgebieden en pas als vasthouden en bergen te weinig opleveren, wordt het water afgevoerd. Bij 'schoonhouden, scheiden en zuiveren' gaat het erom dat het water zoveel mogelijk schoon wordt gehouden. Vervolgens worden schoon en vuil water zoveel mogelijk gescheiden en als laatste, wanneer schoonhouden en scheiden niet mogelijk is, komt het zuiveren van verontreinigd water aan bod.

Om de effecten van ruimtelijke ingrepen tijdig te signaleren, is de watertoets inmiddels tot een verplicht onderdeel van ruimtelijke planvorming verworden. De watertoets is een procesinstrument dat tot doel heeft de belanghebbenden op het gebied van water, al in het beginstadium bij de ruimtelijke planvorming te betrekken. Dit moet leiden tot een waterparagraaf in ruimtelijke plannen, waaruit blijkt wat het effect van het plan op de waterhuishouding is. In dit kader is als voorbereiding op het vervaardigen van het bestemmingsplan contact gezocht met Wetterskip Fryslân. Resultaten hiervan staan beschreven in paragraaf 4.10. In het bestemmingsplan worden geen activiteiten mogelijk gemaakt die in strijd zijn met beleid van het Wetterskip.

Regionaal beleid

Leeuwarden en de vijf omliggende gemeenten werken samen in de stadsregio Leeuwarden. De gezamenlijke ambitie is verwoord in het visiedocument: Kroon van Fryslân (2009). De positie van de Stadsregio Leeuwarden in de Friese woningmarkt is een van de speerpunten.

Voor Leeuwarden is een substantiële woningopgave geformuleerd. Voor de periode tussen 2010 en 2020 is de woningopgave van de Stadsregio Leeuwarden zo mogelijk nog groter dan in voorgaande jaren. In omvang en complexiteit verschilt deze opgave op onderdelen wezenlijk met de vorige periode. In hoofdlijnen is de opgave als volgt:

  • 1. voorzien in de groeiende woningbehoefte;
  • 2. transformatie en kwaliteit bestaande voorraad;
  • 3. versterken leefbaarheid;
  • 4. verhogen ruimtelijke kwaliteit.

Conclusie provinciaal en regionaal beleid:

Het voorliggende bestemmingsplan is een conserverend plan en voorziet in het plangebied niet in nieuwbouw, behalve de realisatie van bedrijven in het zuidelijk deel van het terrein. Dit is echter in het vigerende plan al mogelijk en wordt derhalve planologisch-juridisch niet beschouwd als een nieuwe ontwikkeling. Het bestemmingsplan is in overeenstemming met provinciaal en regionaal beleid.