direct naar inhoud van 3.1 Geluidhinder
Plan: Sellingen Dorp
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0048.BP0906-vo01

3.1 Geluidhinder

Normstelling en beleid

Op grond van de Wet geluidhinder is rond inrichtingen die ''in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken'', wegen met een maximumsnelheid hoger dan 30 km/u en spoorwegen een geluidzone van kracht. Bij ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen deze geluidzones dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd om aan te tonen dat ter plaatse van deze objecten kan worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Indien niet aan deze grenswaarde kan worden voldaan, kan het bevoegd gezag – in de meeste gevallen de gemeente – hogere grenswaarden vaststellen. Voor hogere grenswaarden geldt een bepaald maximum, de uiterste grenswaarde genoemd. Dit maximum is afhankelijk van het type geluidsgevoelig object en de omgevingssituatie (bijvoorbeeld binnenstedelijk of buitenstedelijk).

Toetsing en uitgangspunten bestemmingsplan

Wegverkeerslawaai

Met het bestemmingsplan worden geen ontwikkelingen rechtstreeks mogelijk gemaakt die kunnen worden aangemerkt als 'geluidsgevoelig object' in de zin van de Wet geluidhinder. Zodoende is akoestisch onderzoek ten behoeve van het bestemmingsplan niet aan de orde.

Binnen het plangebied en in de omgeving daarvan zijn een aantal wegen gelegen met een maximumsnelheid van 50 km/h of meer. Rondom deze wegen is een geluidzone van kracht. Akoestisch gezien is met name de Westerkamp/Dorpsstraat (N976) van belang. Eventuele ontwikkelingen in de toekomst die als 'geluidsgevoelig' kunnen worden aangemerkt, dienen te worden getoetst aan de normen uit de Wet geluidhinder. Deze toetsing kan plaatsvinden in het kader van een wijzigingsprocedure.

Industrielawaai

Binnen het plangebied of in de omgeving daarvan komen geen gezoneerde industrieterreinen voor.