direct naar inhoud van 3.5 Externe veiligheid
Plan: Vlagtwedde Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0048.BP0905-vs01

3.5 Externe veiligheid

Beleid en normstelling

Het externe veiligheidsbeleid heeft vorm gekregen in de risicobenadering. Op grond van deze benadering worden grenzen gesteld aan de risico's, waarbij wordt gelet op de kwetsbaarheid van de omgeving. Daarbij worden twee verschillende normen gehanteerd: het plaatsgebonden risico (PR)) en het groepsrisico (GR) ). Ten aanzien van het plaatsgebonden risico geldt een kans van 10-6 per jaar als grenswaarde . Dit betekend dat binnen de zogenaamde PR 10-6-contour geen nieuwe kwetsbare objecten mogen worden toegestaan. Voor ontwikkeling van nieuwe beperkt kwetsbare objecten geldt deze norm als streefwaarde.

Ten aanzien van het GR geldt er geen grenswaarde, maar een oriënterende waarde. Nieuwe ontwikkelingen binnen invloedsgebied, die een toename teweeg brengen van het groepsrisico, moeten woorden verantwoord ten opzichte van deze oriënterende waarde. Door deze verantwoordingsplicht zal een bestuurlijke afweging en keuze worden gemaakt waarin de nieuwe ontwikkeling wordt afgewogen tegen aspecten als risico's, zelfredzaamheid, bestrijdbaarheid, bereikbaarheid en economische belangen.

Op risicovolle inrichtingen is het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) van toepassing. Ten aanzien van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor en het water geldt de Circulaire Risiconormering vervoer van gevaarlijke stoffen. In beide toetsingskaders zijn de bovengenoemde normen voor het PR en het GR verankerd.

Per 1 juli 2012 is de regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen veranderd. Op basis van het Besluit transportroutes externe veiligheid moet rekening worden gehouden met het zogenaamde basisnet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Uitgangspunt van het basisnet is dat door het vastleggen van veiligheidszones de gebruiksruimte voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en ruimtelijke ontwikkelingen op elkaar kunnen worden afgestemd. Het rijk stelt het basisnet vast voor de rijksinfrastructuur. In de gemeente Vlagtwedde ligt geen infrastructuur dat deel uitmaakt van het basisnet.

Provincies kunnen een eigen basisnet vastleggen.

Provinciaal Basisnet Groningen
Op 20 april 2010 heeft de Provincie Groningen een basisnet vastgesteld en opgenomen in de Omgevingsverordening. Op grond van dit beleid geldt dat langs verschillende rijks- en provinciale wegen PR 10-6-contouren zijn vastgelegd, waarbinnen geen kwetsbare objecten kunnen worden gerealiseerd. Daarnaast geldt langs deze wegen een zogenaamde plasbrandaandachtszone (PAG): een zone van 30 meter waarin geen objecten mogen worden geprojecteerd waar verminderd zelfredzame personen voorkomen (bijvoorbeeld scholen of verzorgingshuizen).  

Toetsing en uitgangspunten bestemmingsplan

Risicovolle inrichtingen

Binnen het plangebied bevinden zich geen Bevi-inrichtingen of 'overig risicovolle inrichtingen'. Buiten het plangebied zijn geen Bevi-inrichtingen aanwezig die invloed hebben op het plangebied. Wel bevindt zich een 'overig risicovolle inrichting' op het Parc Emslandermeer BV (zwembad) nabij de grens van het plangebied. Voor deze inrichting gelden de toetsafstanden uit het Activiteitenbesluit. Deze afstanden reiken niet tot het plangebied. Nieuwe Bevi-inrichtingen worden binnen het plangebied niet toegestaan.

Vervoer van gevaarlijke stoffen

Binnen het plangebied zijn geen spoorlijnen of waterwegen aanwezig waarover transport van gevaarlijke stoffen plaats vindt en ook ligt het plangebied niet binnen het invloedsgebied van een dergelijke spoorlijn of waterweg.

Binnen het plangebied bevindt zich één weg waarover transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Het betreft de N365, de weg vanaf de rotonde Vlagtwedde naar Bourtange. Het plangebied grenst aan de provinciale wegen N368 en N976. Voor de drie provinciale wegen geldt dat er geen PRmax is, en dat binnen de 30-meterzone geen nieuwe kwetsbare objecten mogen worden opgericht. Langs deze wegen worden geen nieuwe objecten mogelijk gemaakt met verminderd zelfredzame personen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0048.BP0905-vs01_0005.png"

Figuur 5. Routes uit het Provinciaal Basisnet (bron: Provincie Groningen)

Aangezien het plangebied ligt binnen de invloedsgebieden van de drie provinciale wegen moet het groepsrisico worden verantwoord. Omdat in het vigerende bestemmingsplan het groepsrisico niet is verantwoord moet op grond van het Besluit transportroutes externe veiligheid en het Provinciaal Basisnet in dit plan een nadere groepsrisicoverantwoording plaats vinden. Dat houdt in dat er een risicoberekening met RBMII moet worden gemaakt en dat de Regionale brandweer Groningen advies moet uitbrengen ten aanzien van rampenbestrijding en zelfredzaamheid.

Met het oog daarop heeft de gemeente het Steunpunt Externe Veiligheid gevraagd om een risicoberekening voor de N365, de N368 en de N976. In een notitie van 27 juli 2012 geeft het Steunpunt zijn bevindingen met betrekking tot de risicoberekeningen. De conclusies uit het advies zijn, dat het groepsrisico zowel in de huidige als in de toekomstige situatie beneden de oriëntatiewaarde blijft. De toename van het aantal personen voor de toekomstige situatie heeft geen invloed op de hoogte van deze oriëntatiewaarden. In bijlage 4 is het advies van het Steunpunt opgenomen.

De Brandweer Regio Groningen adviseert in zijn brief van 31-05-2012 om een verantwoording van het groepsrisico op te nemen. Daarmee is rekening gehouden, zoals uit het onderstaande advies van het Steunpunt Externe Veiligheid blijkt. Verder gaat de Regionale Brandweer in zijn advies in op de aspecten 'bestrijdbaarheid' en "zelfredzaamheid". Ten aanzien van het eerste wordt vastgesteld dat het plangebied voldoende snel en in voldoende mate tweezijdig bereikbaar is. Ook is het plangebied in voldoende mate voorzien van bluswatervoorzieningen. langs de wegen is dat evenwel niet of nauwelijks het geval. Ten aanzien van het aspect 'zelfredzaamheid' wordt geadviseerd om de bevolking buiten het sirenebereik in voorkomend geval op andere wijze te alarmeren.

Transport - buisleidingen

Binnen of nabij het plangebied zijn geen hogedruk-aardgastransportleidingen aanwezig.

Conclusie externe veiligheid

Geconcludeerd wordt dat in het plangebied geen saneringssituaties aanwezig zijn. Uit de adviezen van het Steunpunt Externe Veiligheid en de Regionale Brandweer blijkt dat het bestemmingsplan op het punt van externe veiligheid uitvoerbaar is.