direct naar inhoud van 3.1 Geluidhinder
Plan: De Linten
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0048.BP0904-vo01

3.1 Geluidhinder

De Wet geluidhinder heeft als belangrijkste doel het bestrijden en voorkomen van geluidhinder. Op grond van de wet zijn verschillende vormen van geluidhinder te onderscheiden die directe raakvlakken hebben met de ruimtelijke ordening. Voor dit bestemmingsplan is de regelgeving ten aanzien van wegverkeerslawaai en industrielawaai van belang.

Wegverkeerslawaai

In de Wet geluidhinder is bepaald dat elke weg in principe een zone heeft, waar aandacht aan geluidhinder moet worden besteed. De Wet geluidhinder onderscheidt geluidsgevoelige objecten enerzijds en niet-geluidsgevoelige objecten anderzijds. Een woning is bijvoorbeeld een geluidsgevoelig object. Indien de woning langs een zoneplichtige weg wordt gesitueerd, dient door middel van een akoestisch onderzoek te worden aangetoond dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van de geluidhinder van de wegen. Wegen waar deze zone in principe niet geldt, zijn:

  • wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied;
  • wegen waarvoor een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur.

De wegen in de linten hebben een snelheidsregime van maximaal 50 km/uur. Volgens de Wet geluidhinder dient er langs deze wegen aandacht aan de geluidhinder van het wegverkeer geschonken te worden. Geluidsgevoelige functies mogen niet zonder meer een uitbreiding realiseren op plaatsen waar een hogere geluidbelasting dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op de gevel kan ontstaan. Als het bestemmingsplan de bestaande geluidgevoelige functies aan de kant van deze wegen geen uitbreiding biedt, is daarmee de bestaande situatie vastgelegd en is een nadere akoestische verantwoording niet nodig. Woningen die verder dan 5 meter van de weg staan, mogen dichter op de weg teruggebouwd worden. Dit zal echter incidenteel voorkomen. Daarnaast zijn de intensiteiten op de weg niet heel hoog zodat er geen problemen worden verwacht.

Voor de invullocaties die na afweging geschikt zijn bevonden als woon of woon-werklocatie, wordt een aparte bestemmingsplanprocedure gevolgd als zich er een initiatief voordoet (zie paragraaf 4.2). In het kader van deze procedure zal dan mede worden gelet op de normstelling uit de Wet geluidhinder.

Industrielawaai

Het plangebied ligt voor een deel binnen de geluidszones van de industrieterreinen 't Heem en Bedrijvenpark Zuid Groningen. Deze terreinen hebben een geluidszone vanwege de aanwezigheid van inrichtingen die veel geluid produceren.

Ook het Oval racingcircuit in Ter Apel heeft een geluidszone. De geluidsbelasting van de inrichtingen mag op de zonegrenzen niet hoger zijn dan 50 dB(A). Bij het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen de geluidszone, dient te worden getoetst aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder.