direct naar inhoud van 5.9 Infrastructuur
Plan: Bestemmingsplan Buitengebied West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0040.bp00024-41vg

5.9 Infrastructuur

5.9.1 Hoofdpunten
  • Grootste deel wegennet bestemd als 'Verkeer- Verblijfsgebied';
  • Wegen met uitsluitend een verkeersfunctie: bestemming 'Verkeer - Wegverkeer'.
  • Aandacht voor zonering langs wegen met bestemming 'Verkeer - Wegvekeer: geluidzonering en externe veiligheid (zie Hoofdstuk Onderzoeken en Juridische toelichting);
  • Geen flexibiliteitsregels in verband met toekomstige reserveringen voor wegen;
5.9.2 Reserveringen

Er zijn binnen het plangebied geen nieuwe reserveringen voor infrastructuur aangegeven.

5.9.3 Lokale knelpunten

In de Structuurvisie Buitengebied is in beeld gebracht op welke wegen knelpunten zijn als gevolg van het profiel en/of het verloop van de weg. Met het verloop wordt bedoeld of er veel bochten in de weg zitten. In combinatie met een smalle weg leidt dit tot problemen als vrachtverkeer of landbouwverkeer moet passeren met andere voertuigen. In het kader van de kavelaanvaardingswerkzaamheden worden in het gebied rond Luddeweer en Overschild bermen verbreed ten behoeve van het landbouwverkeer. Echter geven deze maatregelen geen verbetering van passeermogelijkheden voor andersoortig verkeer.

Bij de genoemde kavelaanvaardingswerkzaamheden worden geen funderingen aangepast. Zodoende zal de wegbelasting beperkt blijven op wegen waar dit nu zo is.

Daarnaast zijn op vele ruilverkavelingswegen ook knelpunten als het gaat om gebruik door verkeer met hoge as-lasten. De fundering van deze wegen leidt tot problemen als deze veelvoudig door zwaar verkeer worden bereden. Gezien de slechte bodemgesteldheid in de gemeente kan dit probleem nauwelijks bij de bron opgelost worden door verbetering van de fundering, vanwege de kosten die dit met zich meebrengt. Op verschillende wegen in het buitengebied bedraagt de maximale toegestane aslast 4,8 ton, zodat het onderhoud van de wegen beheersbaar blijft. Een zwaardere belasting leidt tot onevenredig meer beheer en hogere beheerkosten van de betreffende wegen.

Eén van de aanvullende mogelijkheden om het passeerprobleem op te lossen is om passeerstroken aan te leggen.

In het kader van het op te stellen Mobiliteitsplan zullen de noodzaak, financiële haalbaarheid en ruimtelijke inpasbaarheid van diverse verkeerskundige aspecten in het buitengebied worden belicht, waaronder de passeerproblemen. Kaders en afwegingen om te komen tot oplossingen worden meegenomen in het Mobiliteitsplan dat op een later te bepalen tijdstip wordt opgesteld.