direct naar inhoud van 4.4 Luchtkwaliteit
Plan: Bestemmingsplan Bedrijvenpark Rengers
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0040.bp00004-41vg

4.4 Luchtkwaliteit

De Wet milieubeheer bevat luchtkwaliteitseisen voor diverse verontreinigende stoffen, o.a. stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10), die in acht moeten worden genomen bij de uitoefening van bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit. Bij de totstandkoming van bestemmingsplannen moeten de grenswaarden in acht worden genomen. Deze normen zijn bindend en niet af te wegen.

Voor toetsing van een toekomstige situatie aan de grenswaarden is een berekening
nodig, waarbij ook een referentiescenario betrokken wordt. De volgende peildata zijn onderzocht:

• Huidige situatie 2008
• Jaar 2010 bij een autonome ontwikkeling
• Jaar 2015 bij een autonome ontwikkeling
• Jaar 2020 bij een autonome ontwikkeling


Verder is het effect onderzocht van diverse plannen met een verkeersaantrekkende en/of genererende werking om inzicht te krijgen in de toename van concentraties NO2 en fijn stof.

Hierbij is uitgegaan van een “worst-case” situatie. Dit heeft vooral betrekking op de gekozen beoordelingspunten, de omgevingssituatie en de beoordelingsjaren. Hierdoor wordt inzicht verkregen in de maximale gevolgen op de luchtkwaliteit. Indien de “worst-case” situatie reeds aan de normen voldoet hoeven er geen andere situaties en scenario's onderzocht te worden.

Alle in de prognosetermijn relevante ontwikkelingen die de luchtkwaliteit kunnen beïnvloeden moeten in beeld worden gebracht. Met name de emissies van het wegverkeer zijn daarbij van belang.

De berekeningen voor stikstofdioxide (NO2) en voor fijn stof (PM10) zijn verricht met behulp van het rekenprogramma CAR II (versie 4.0.0). Daarbij gaat het om jaargemiddelde-etmaalconcentraties en om het aantal dagen per jaar dat een maatgevende concentratie (‘piekwaarde’) wordt overschreden.

Het voorliggende plan maakt de vestiging van bedrijven en de realisatie van wegen mogelijk. Deze bedrijvigheid kan tot een toename in het aantal verkeersbewegingen, ook op wegen nabij het plangebied leiden.

Uit het luchtkwaliteitsonderzoek (WMA, juni 2008), is gebleken dat de achtergrondconcentraties van alle onderzochte stoffen ruim onder de luchtkwaliteitsnormen liggen. Ook nabij drukke wegen in de gemeente, op 5 en 10 meter van de wegkant, voldoet de luchtkwaliteit aan de geldende normen. Nu en in de toekomst (inclusief Meerstad).

Ook bij de realisatie van nieuwe functies met een verkeersaantrekkende en/of -genererende werking blijft de totale concentratie als gevolg van de toename beneden de normen. Dit betekent, dat er vanwege de luchtkwaliteit geen belemmeringen zijn voor de vaststelling en realisering van nieuwe bestemmingsplannen tot aan de scenario's die zijn beschreven in het luchtkwaliteitsonderzoek (waaronder realisering 1500 nieuwe woningen, aanleg recreatiegebied). Alleen bij bestemmingsplannen met een nog grotere verkeersaantrekkende werking zal aanvullend onderzoek moeten plaatsvinden. Nabij rijks-, provinciale of gemeentelijke wegen zijn er vanwege de luchtkwaliteit geen belemmeringen om gevoelige functies toe te staan. Omdat bij deze actualisering er slechts in beperkte mate nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt kan er ruimschoots worden voldaan aan de normen.

In het luchtkwaliteitsonderzoek zijn verschillende referentiepunten vastgesteld die tot de conclusies van het onderzoek hebben geleid. Om te beoordelen in hoeverre het onderzoek bruikbaar is voor de in dit bestemmingsplan beoogde ontwikkeling kan de situering van referentiepunten relevant zijn. Uit het onderzoek blijkt dat er 3 referentiepunten op zeer korte afstand van het plangebied liggen:

bomen afstand

punt naam Snelheidstype wegtype factor NO2 PM10


1 Rijksweg A7 snelweg a 1 1 21.00 26.00

2 Rengerslaan normaal stadsver 3a 1.25 8.50 13.50 noord in Kolham
3 Oude Rijksweg normaal stadsver 4 1 8.75 13.75 langs Winschoterdiep

afbeelding "i_NL.IMRO.0040.bp00004-41vg_0002.png"

Langs de drukste wegen in de gemeente is de luchtkwaliteit berekend. Vanwege de relatief hoge achtergrondconcentraties van stikstofdioxide en fijn stof in Nederland is gebleken dat alleen deze stoffen problemen zouden kunnen geven. De resultaten van de berekeningen van alle stoffen per weg staan in de bijlage. De concentraties zijn berekend op 5 respectievelijk 10 meter afstand van de wegkant.

Gebleken is dat in geen van de peiljaren sprake is van dagen waarop overschrijding van de norm plaatsvindt. Aangezien het aantal dagen dat een overschrijding van de norm mag plaatsvinden op ten hoogste 18 ligt, kan met zekerheid worden gesteld dat, uitgaande van het worst-case scenario niet zal leiden tot een overschrijding van de norm.

De verkeersbewegingen die samenhangen met de aanleg van fase 3 en 4 van het bedrijventerrein zijn niet meegenomen in dit worst-case scenario. Daarom is in het rapport ook onderzoek gedaan naar het effect van plannen die extra verkeer genereren op de luchtkwaliteit.


Het effect is berekend voor onder meer de ontwikkeling van een extra bedrijventerrein met een verkeersaantrekkende werking van 100 vrachtwagens per dag. Uitgaande van 5 verkeersbewegingen per vrachtwagen zal dit 500 verkeersbewegingen met zich meebrengen.

In onderstaande tabel is het effect van verschillende plannen geschetst. In de tabel is de maximale toename aan Fijn stof en Stikstofoxide in microgram/m3 weergegeven.


Soort plan Extra verkeer[Mvt/etmaal] PM10 NO2 mg/m3 mg/m3

Bedrijventerrein 500 vrachtauto's 1,1 0,6

Concentratie op het maatgevende punt1 23,82 20,9

Norm 40 40


Ook bij de realisatie van nieuwe functies met een verkeersaantrekkende en/of genererende werking blijft de totale concentratie als gevolg van de toename beneden de normen.

Dit betekent, dat er vanwege de luchtkwaliteit geen belemmeringen zijn voor de vaststelling en realisering van nieuwe bestemmingsplannen tot aan beschreven scenario.