direct naar inhoud van 4.1 Geluid
Plan: Stadskanaal Noord - Waterland Exploitatie
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0037.PB1002-vs01

4.1 Geluid

Ten aanzien van geluidhinder is de Wet geluidhinder van kracht. Doel van deze wet is het terugdringen van hinder als gevolg van geluid en het voorkomen van een toename van geluidhinder in de toekomst.

Wegverkeerslawaai
In de Wet geluidhinder (Wgh) is bepaald dat elke weg in principe een zone heeft waar aandacht aan geluidhinder moet worden besteed. Daarbij onderscheidt de Wgh geluidsgevoelige gebouwen enerzijds en niet-geluidsgevoelige gebouwen anderzijds. Woningen zijn geluidsgevoelige gebouwen. Als geluidsgevoelige gebouwen binnen een zone behorend bij een zoneplichtige weg worden geprojecteerd bij een ruimtelijke procedure, dient door middel van akoestisch onderzoek te worden aangetoond dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Wegen waar deze zone in principe niet geldt, zijn:

  • wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied
  • wegen waarvoor een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur.

Het gehele plan Waterland wordt ingericht als 30 km-zone. Rond de wegen waaraan de geprojecteerde woningen gebouwd worden geldt daarom geen zoneplicht. Bovendien worden de toekomstige woningen in dezelfde rooilijn langs de weg gebouwd als in het huidige bestemmingsplan het geval is. Er treedt dan ook geen verslechtering van de akoestische situatie op. Een akoestische berekening is dan ook niet noodzakelijk.