direct naar inhoud van 4.1 Geluid
Plan: Stadskanaal Kern - Noorderpoort
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0037.BP0904-vs01

4.1 Geluid

Toetsingskader en beleid
Op grond van de Wet geluidhinder geldt rond wegen met een maximumsnelheid hoger dan 30 km/uur, spoorwegen en inrichtingen die ''in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken'', een geluidzone. Bij ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen deze geluidzones moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd om aan te tonen dat de ontwikkeling voldoet aan de voorkeursgrenswaarden die in de wet zijn vastgelegd.

Indien niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan, kan het bevoegd gezag - in de meeste gevallen de gemeente - hogere grenswaarden vaststellen. Hiervoor geldt een bepaald maximum, de uiterste grenswaarde genoemd. Bij de vaststelling van hogere grenswaarden moet worden afgewogen of bronmaatregelen of maatregelen in de overdrachtssfeer kunnen worden getroffen.

Toetsing en conclusie
Een schoolgebouw is een geluidsgevoelig object. Het gebouw is gesitueerd nabij de Atlantislaan. Op deze weg geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur en is daarmee een zoneplichtige weg. Voor de weg geldt een zonebreedte van 200 meter. Het schoolgebouw is op ongeveer 100 meter afstand van de weg gepland. De grens van het bouwvlak ligt in het gearceerde gedeelte tussen de 48 dB en 53 dB contour (zie figuur 6). Hier bedraagt de geluidsbelasting, inclusief correctie art 110g Wet geluidhinder, meer dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Er is een daarom een procedure hogere waarde geluid noodzakelijk.

afbeelding "i_NL.IMRO.0037.BP0904-vs01_0021.png"
Figuur 6. Geluidscontouren Atlantislaan (VGIS 2011, toekomstige verwachtingen 2020)