direct naar inhoud van 2.3 Verkeer en parkeren
Plan: Stadskanaal Kern - Noorderpoort
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0037.BP0904-vs01

2.3 Verkeer en parkeren

Bereikbaarheid
Rond de school is zowel voor fietsers als voor auto's een goede ontsluitingstructuur (zie figuur 5). Vanaf de ontsluitingswegen kan men op twee manieren de school benaderen. Aan beide zijden van de school bevinden zich parkeerterreinen. Door het groengebied is geen doorgaand verkeer mogelijk. Ook is er geen extra verkeersdruk op de woonwijken. Vanaf de Atlantislaan is de school bereikbaar met openbaar vervoer (bus).

afbeelding "i_NL.IMRO.0037.BP0904-vs01_0006.png"
Figuur 5. Ontsluiting van het plangebied

Ter voorkoming van ongewenst verkeer (sluipverkeer) wordt een afsluiting (knip) aangebracht in de Sportparklaan. De verbinden tussen de Olympialaan en de Dr. Kinglaan wordt afgesloten.

Openbaar Vervoer
Veel leerlingen zullen met het openbaar vervoer naar het nieuwe Noorderpoort komen. Ten behoeve van de bereikbaarheid dienen in de nabije omgeving van het nieuwe Noorderpoort haltes te worden gesitueerd. De locatie langs de Atlantislaan ter hoogte van de rotonde Europalaan is daarvoor het meest geschikt. Op deze locatie ligt de snelheid laag en is er al een oversteekpunt aanwezig. Op die manier wordt een verkeersveilige halte gecreëerd.

Langzaam verkeer
Het nieuwe Noorderpoort zal veel fietsverkeer genereren. Om het fietsverkeer in goede banen te leiden, dienen de fiets- en wandelvoorzieningen rondom het nieuwe Noordepoortcollege van voldoende kwaliteit te zijn. De Sportparklaan kan tussen beide parkeerterreinen worden ingericht als langzaam verkeersroute. Vanaf de Atlantislaan wordt een extra ontsluiting gemaakt voor langzaam verkeer.

Parkeren
Op basis van tellingen is geconstateerd dat bij de huidige school tijdens lesuren 130 auto's staan geparkeerd. Verwacht wordt dat in de nieuwe situatie dit aantal stijgt met 15, vanwege een toename van het aantal leerlingen in het beroepsbegeleidend onderwijs (BBL). Een berekening van de parkeerbehoefte op basis van de kengetallen van de ASVV 2004 geeft een iets hogere parkeerbehoefte aan:

Onderwijssoort   Aantal
leerlingen  
Aantal
lokalen*  
Norm**   Aantal
parkeerplaatsen  
VMBO   400   14   1   14  
MBO   600   20   5   100  
BBL   250   9   7   58  
Totaal         172  

* Het aantal lokalen is rekenkundig bepaald op basis van 30 leerlingen per lokaal. In werkelijkheid werkt de school niet met traditionele schoollokalen, maar met open leercentra.

** Voor de norm voor het VMBO is veiligheidshalve het maximum aangenomen. Voor het MBO is uitgegaan van de minimumnorm, omdat dit ten opzichte van HBO en WO, toch een jongere groep is (17-20 jaar). Voor de BBL is het maximum gehanteerd, omdat hier vooral jong volwassenen aan deelnemen.

Uitgaande van de kengetallen van de ASVV 2004 bedraagt de parkeerbehoefte voor de school, tijdens de lesuren, 172 parkeerplaatsen.

Aan weerszijden van de school bevinden zich twee parkeerterreinen. In de huidige situatie zijn hier al 136 parkeerplaatsen beschikbaar. Deze parkeerplaatsen worden nu gebruikt door de sportclubs. In de praktijk is het aantal parkeerplaatsen voor de sport ruim voldoende gebleken. Het gebruik door de sport vindt plaats buiten de reguliere lestijden. Op avonden heeft de school 30 parkeerplaatsen nodig. Het aantal parkeerplaatsen op deze twee parkeerterreinen moet hiervoor worden uitgebreid van 136 naar 166 om te voldoen aan de parkeerbehoefte in de avonduren voor school en sport gezamenlijk.

Met 166 parkeerplaatsen wordt ook voldaan aan de parkeerbehoefte van de school tijdens reguliere lestijden (172), rekeninghoudend met 10 nog te realiseren parkeerplaatsen op eigen terrein, direct naast de entree. Vanwege de samenwerking met het bedrijfsleven worden op eigen terrein nog eens 15 parkeerplaatsen aangelegd voor externen. Dit brengt het totaal aantal parkeerplaatsen op eigen terrein op 25.

Geconcludeerd kan worden dat er voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd worden voor de nieuwbouw van de school. Wel is er sprake van enig overlap in het gebruik van de parkeerplaatsen. In de avonduren worden de parkeerplaatsen vooral gebruikt door de omliggende sportverenigingen. Overdag wordt deze voornamelijk door het Noorderpoort gebruikt. Wel heeft de school in de avonduren ongeveer 30 parkeerplekken nodig. Tussen het Noorderpoort en de omliggende sportverenigingen is afgesproken dat de school in de avonduren met name op het eigen terrein parkeert, waardoor er voldoende ruimte over is voor bezoekers van de sportverenigingen.

Parkeren fiets
Naast het faciliteren van parkeerplaatsen ten behoeve van auto's dienen tevens voorzieningen voor fietsers te worden getroffen. Deze voorzieningen bestaan uit het aanbrengen van fietsparkeerplaatsen.

In het overzicht hieronder staan de richtlijnen voor het aantal fietsparkeerplaatsen bij schoolgemeenschappen.

Onderwijssoort   Aantal
Leerlingen  
Norm   Aantal
fietsparkeerplaatsen  
Voortgezet
onderwijs  
1.250   65   813  

Voor fietsers en brommers wordt voorzien in een stalling van minimaal 800 plaatsen.