direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Veegplan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding voor dit Veegplan

Dit bestemmingsplan is een zogenaamd 'Veegplan'. Met dit plan worden een aantal juridische en tekentechnische onvolkomenheden die in een aantal bestemmingsplan zijn geconstateerd hersteld en worden correcties aangebracht.

Er wordt niet voorzien in nieuwe ontwikkelingen.

Door het aanbrengen van de correcties kan medewerking worden verleend aan bouwplannen die passen in de bestemmingsplannen en waaraan de gemeente ook medewerking wil verlenen maar waarvan de bouw -onbedoeld- niet mogelijk was door de onvolkomenheden.

De vorm van het bestemmingsplan is die van een 'parapluplan' waarbij in een keer relatief kleine wijzigingen in diverse bestemmingsplannen worden aangebracht en waarbij de onderliggende bestemmingen voor het overige deel ongewijzigd blijven.

1.2 De te repareren bestemmingsplannen

Bestemmingsplan   Reparatie  
1.
'Almere Poort West en Pampushout', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 11 oktober 2018  
Diverse (bouw)regels zijn aangepast waardoor er geen verschil meer is tussen de regels en de verbeelding.
Correctie toegestane woningaantal in het centrum van Homeruskwartier.
Verbeelding en toegestane aantal woningen aangepast naar aanleiding van het participatie traject Cascadepark.  
2.
'Almere Poort Oost en Duin', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 20 juni 2019  
Diverse bouwregels zijn aangepast waardoor er geen verschil meer is tussen de regels en de verbeelding en toevoeging toegestane hoogte luifels bij een motorbrandstoffenpunt.  
3.
'Almere Hout Noord', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 13 februari 2014  
Maximum toegestane hoogte aan een bouwregel toegevoegd.  
4.
'Centrum Almere Stad', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 3 juni 2015  
Uitbreiding voorwaarden in een wijzigingsbevoegdheid ten behoeve van het plan 'De Voetnoot'' ter bescherming van bestaande bedrijven.  
5.
Chw bestemmingsplan Oosterwold, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 29 september 2016  
In de begripsbepalingen van agrarisch bedrijf en van intensieve veehouderij is geitenhouderij uitgesloten.  
6.
'Buitenhout en Buitenveld', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 24 september 2015  
In de begripsbepaling agrarisch bedrijf is geitenhouderij uitgesloten.  
7.
'Boswachterij Almeerderhout'', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 27 mei 2009  
In de begripsbepaling agrarisch bedrijf is geitenhouderij uitgesloten.  
8.
'Centrum Almere Buiten', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 6 april 2017  
Het begrip 'evenementen' toegevoegd in diverse bestemmingen .
Een verkeerd in de regels terechtgekomen wijzigingsbevoegdheid is hersteld.  
9.
'Grote Markt', Almere Stad, onherroepelijk sinds 23 februari 2010  
Verbeelding, weggevallen bouwvlakken opgenomen.  
10.
'Meridiaanpark, Bosrandpark en Oostrandpark', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 23 oktober 2014  
Verbeelding, weggevallen aanduiding in bouwvlak opgenomen..  
11.
'Onderliggend Wegennet', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 15 oktober 2015;  
Verbeelding, het weggevallen deel van de aanduiding 'gasleiding' opgenomen.  
12.
'Gooisekant en Uitgeverij' van de gemeente Almere, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 24 november 2016;  
Verbeelding, weggevallen aanduidingen opgenomen.  
13.
'Bloemen- en Faunabuurt', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 7 december 2017.  
Verbeelding, weggevallen aanduidingen en bouwvlakken opgenomen.  
13.
'Veluwsekant, Sallandsekant en het Atelier', zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Almere op 8 december 2016.  
Verbeelding, verkeerd opgenomen functieaanduiding, bouwvlak en maatvoering hersteld.  

1.3 Begrenzing van het plangebied

Alle bovengenoemde plannen worden voorzien van een Gebiedsaanduiding-Herziening zodat duidelijk is dat dit Veegplan betrekking heeft op deze plannen.

1.4 Opzet van de toelichting

Met dit Veegplan worden noodzakelijke correcties in regels en op verbeeldingen aangebracht in eerder door de gemeenteraad van Almere vastgestelde bestemmingsplannen.

Omdat in dit bestemmingsplan geen nieuwe bestemmingen worden aangebracht heeft de toelichting van dit Veegplan een andere opzet dan gebruikelijk.

Een toets aan bestaand Beleid is niet nodig. Ook is het niet nodig om alle milieuaspecten, die normaliter worden afgewogen en verantwoord in de toelichting van een bestemmingsplan, te behandelen.

In Hoofdstuk 2 Toelichting op de juridische regeling worden de aanpassingen toegelicht.

De procedurele aspecten zijn in Hoofdstuk 3 Implementatie opgenomen.

Hoofdstuk 2 Toelichting op de juridische regeling

2.1 Inleidende regels

In de inleidende regels is in Artikel 2 Verwijzing aangegeven welke bestemmingsplannen zijn opgenomen in dit Veegplan. Ook wordt hier de verhouding met de te wijzigen bestemmingsplannen uitgelegd. Ten tijde van de vaststelling van het Veegplan zijn er ook enkele geldende paraplubestemmingsplannen, zoals het bestemmingsplan Parapluherziening Parkeren en het Chw bestemmingsplan Algemene regels woningsplitsing en kamerbewoning. Om buiten twijfel te laten dat deze bestemmingsplannen hun gelding behouden is in artikel 2 een regel hierover opgenomen.

2.2 Regels

2.2.1 Aanpassingen in het bestemmingsplan Almere Poort West en Pampushout

In Artikel 3 Bestemmingsplan Almere Poort West en Pampushout zijn de aanpassingen van dit bestemmingsplan opgenomen.

Artikel 3 Bedrijf-Nutsvoorziening

Voor de locatie in Pampushout zijn twee correcties nodig:

    • a. Volgens de aanduiding op de verbeelding geldt hier een maximum bebouwingspercentage van 10%. De verwijzing daarnaar in de bouwregels ontbreekt echter.
    • b. Op de verbeelding is geen bouwvlak aangegeven, hetgeen ook niet nodig is omdat er een maximum bebouwingspercentage geldt. In de bouwregels is echter wel opgenomen dat er gebouwd zou moeten worden binnen het bouwvlak.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0001.png"

Locatie Bedrijf-Nutsvoorziening (paarse vlak) in Pampushout

De andere locatie met de bestemming Bedrijf-Nutsvoorziening is opgenomen voor het warmteoverdracht station van de stadsverwarming in Columbuskwartier. Hier is een bouwvlak op de verbeelding opgenomen en geen maximum bebouwingspercentage. Deze situatie behoeft geen aanpassing.

De bouwregels van de bestemming Bedrijf-Nutsvoorziening zijn nu zo aangepast en aangevuld dat

  • indien er een bouwvlak is aangegeven het gebouw daar binnen moet worden gerealiseerd;
  • en dat plaatse van de aanduiding 'maximum bebouwingspercentage' het voorgeschreven maximum bebouwingspercentage in acht dient te worden genomen.

Hierdoor is er geen verschil meer tussen de verbeelding en regels van de locatie in Pampushout.

Artikel 6 Gemengd-2

Deze bestemming geldt voor het centrum van Homeruskwartier.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0002.png" 

Locatie Gemengd-2 (beige vlak) in centrum Homeruskwartier

Binnen de bestemming Gemengd-2 zijn een paar correcties noodzakelijk:

  • 1. Het toegestane maximum bedrijfsvloeroppervlak voor detailhandel werd in Homeruskwartier Centrum gemaximeerd op 2.500 m2 . Met de berekening van dit oppervlak werd geen rekening gehouden met in het verleden verleende omgevingsvergunningen voor detailhandel in de Homerusmarkt waarvan geen gebruik is gemaakt.

Er werd alleen gekeken naar het feitelijk gebruik, maar niet naar de reeds verleende vergunningen.

Hierdoor kon een aanvraag omgevingsvergunning voor de vestiging van een drogist in dit centrum niet meer worden gehonoreerd. Het college heeft deze vergunning op 14 feb 2020 in afwijking van het bestemmingsplan met gebruikmaking van de procedure WABO verleend.

Met dit Veegplan wordt deze verleende omgevingsvergunning opgenomen in het bestemmingsplan door het maximaal toegestane bedrijfsvloeroppervlak voor detailhandel te verhogen naar 2.600 m2

  • 2. Toegestane woningaantalwordt verhoogd. In het ontwerpbestemmingsplan Almere Poort West en Pampushout werd geen maximum opgenomen ten aanzien van de nog te realiseren woningen in dit deel van Homeruskwartier omdat hier op dat moment nog geen programma voor was. De commissie MER had hier echter een opmerking over gemaakt in het Voorlopig Toetsingsadvies van 21 december 2017 (Bijlage 10 Toelichting vastgestelde bestemmingsplan 'Poort West en Pampushout'), omdat op deze manier het gebied met de bestemming Gemengd-2 voor 100% bebouwd kon worden met woningen, waardoor verkeers- en milieueffecten niet goed konden worden bepaald.

Bij de correctie die de gemeente op basis van dit advies heeft uitgevoerd is per abuis een te laag aantal toegestane woningen opgenomen. Er zijn maar 30 woningen opgenomen hetgeen te weinig is voor de ontwikkeling van het gebied.

Daarom is er nu een aantal van 66 woningen opgenomen. Dit woningaantal is ook opgenomen in de programma's die voor het MER werden gebruikt en daardoor blijft het totaal aantal woningen van 3.200 waarmee in de MER rekening is gehouden ongewijzigd.

  • 3. Ten slotte is in de bouwregels van Artikel 6.2 van het bestemmingsplan bepaald dat woningen alleen mogen worden gebouwd binnen een bouwvlak,terwijl er op de verbeelding geen bouwvlakken zijn aangegeven. Hierdoor zijn bouwwerken voor woningen of bouwwerken waarin woningen zijn opgenomen -onbedoeld- in strijd met de bouwregels.

In het stedenbouwkundig plan zijn nooit bouwvlakken bepaald -ook niet in de concept- en ontwerpversie van het bestemmingsplan- om bij de invulling van het gebied zoveel mogelijk flexibiliteit te hebben. De bouwregel dat er gebouwd moet worden binnen het bouwvlak is dus per abuis in de regels blijven staan en is ook niet nodig omdat de omvang van de gebouwen ook al vastgelegd is in de Artikel 6.1 Bestemmingsomschrijving. Artikel 6.2 onder a. is daarom geschrapt zodat er geen verschil meer is tussen de bouwregels en de verbeelding.

Artikel 8 Gemengd-4

In de strook gelegen aan de Poortdreef 'Zicht op Duin' komt de bestemming Gemengd-4 op twee locaties voor:

  • Het gaat om de locatie die bij het warmte overdracht station. Op een van de kavels daar is een tijdelijke school gevestigd, de andere is nog braakliggend.
  • De tweede locatie betreft de supermarkt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0003.png"

Locaties Gemengd-4 in de Strook Zicht op Duin

In de Bouwregels van Artikel 8.2 onder a is voor beide locaties opgenomen dat er alleen gebouwd mag worden binnen het bouwvlak, terwijl er op de verbeelding geen bouwvlak is aangegeven.

Ook hier geldt dat het nooit de bedoeling is geweest om een bouwvlak voor te schrijven. De omvang van de gebouwen is op een andere manier geregeld. Het is onwenselijk dat de bouwregel die in Artikel 8.2 onder a. is opgenomen gehandhaafd blijft, omdat daardoor -onbedoeld- geen omgevingsvergunning kan worden verleend. Daarom is ook hier deze bouwregel geschrapt.

Artikel 11 Groen-Recreatie

Deze bestemming heeft betrekking op het Cascadepark

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0004.png"é

Locatie met de bestemming Groen-Recreatie

De raad heeft bij de vaststelling van het bestemmingsplan besloten dat de woningbouw in het noordelijke deel van het Cascadepark West middels participatie met omwonenden uitgewerkt moet worden.

Het resultaat van de participatie is dat aan de zijde van de Godendreef in plaats van één appartemententoren van 60 meter, twee torens met een hoogte van 30 meter hoog worden gerealiseerd. Hierdoor is het bebouwingspercentage van 15% ontoereikend en is dit verhoogd naar 50%.

De oorspronkelijke 7 Urban watervilla's langs de waterkant zijn gewijzigd in 2 'poortgebouwen' langs de busbaan met elk 18 appartementen.

Met deze bebouwing komt het totaal aantal woningen in het Cascadepark niet op 300, maar op 275. Dit woningaantal is in het Veegplan aangepast.

De raad heeft hiervor op 17 september 2020 het ontwikkelingsplan Cascadepark van 2007 gewijzigd. Nu worden de wijzigingen ook in dit Veegplan meegenomen.

De regels en de verbeelding van de artikel 11 Groen-Recreatie zijn als volgt aangepast:

In het Cascadepark wordt de Aanduiding 'specifieke vorm van wonen-2' verkleind naar twee kleinere vlakken die grenzen aan de zuidzijde van de Odysseestraat en de noordzijde van de Iliasstraat, en wordt het 'maximum bebouwingspercentage' uit de maatvoering verwijderd. Beide vlakken bevinden in de bestemming Groen-Recreatie.

In het Cascadepark wordt in de Maatvoering van de Aanduiding 'specifieke vorm van wonen-1' de maximaal toegestane hoogte teruggebracht van 60 meter naar 30 meter en het 'maximum bebouwingspercentage gewijzigd van 15 % naar 50%.

Omdat een gedeelte van de poortgebouwen zijn geprojecteerd binnen de bestemming 'water' en omdat binnen deze bestemming gebouwen niet zijn toegestaan, wordt de verbeelding aangepast door de bestemming 'water', voor zover binnen de aanduiding 'specifieke vorm van wonen-2' te wijzigen in 'Groen-recreatie'.

Artikel 12 Maatschappelijk

De bestemming Maatschappelijk komt op verschillende locaties voor in het plangebied. Ook hier is in artikel 12.2 Bouwregels van het bestemmingsplan 'Poort West en Pampushout' voorgeschreven dat er alleen gebouwd mag worden binnen het bouwvlak, terwijl niet op iedere locatie een bouwvlak op de verbeelding is opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0005.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0006.png"

Locatie Maatschappelijk aan de Henry Stanleystraat Locatie Maatschappelijk aan het Boreasplein

De bouwregels van de bestemming Maatschappelijk zijn nu zo aangepast dat indien er een bouwvlak is aangegeven het gebouw daar binnen moet worden gerealiseerd;

Hierdoor is er geen verschil meer tussen de verbeelding en regels

Artikel 17 Wonen-1

In de bestemming Wonen-1 is in de bouwregels opgenomen dat alleen mag worden gebouwd binnen het bouwvlak. Voor alle woningen binnen deze bestemming zijn dan ook bouwvlakken aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0007.png"

Locatie Wonen-1 aan de Hongarijeplaats

Binnen de bestemming Wonen-1 is aan de Hongarijeplaats door middel van de volgende aanduiding (stippellijn) in Artikel 17. 1 onder f ook bebouwing toegestaan:

'ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van gemengd-1' zijn ook de functies toegestaan die in Artikel 7 Gemengd-3 zijn toegestaan tot een bedrijfsvloeroppervlakte van 200 m2 en een maximale bouwhoogte van 4 meter';

Deze aanduiding is echter niet voorzien van een bouwvlak-grens, zodat er -onbedoeld- niet gebouwd kan worden op deze locatie. Daarom is in dit Veegplan alsnog een bouwvlak aangebracht dat gelijk is met de grens van de aanduiding.

Artikel 18 Wonen-2

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0008.png"

Locatie Vasco da Gamapad 12 t/m 19

De verbeelding van artikel 18 wordt aangepast ter hoogte van het Vasco da Gamapad 12 tot en met 19. De aanduiding 'twee aaneen' is ter plaatse van deze adressen is weggevallen, terwijl deze wel is opgenomen van de overige woningen aan dit pad.

Deze 'twee-aaneen' bouwwijze is langs deze hele zone van het Vasco da Gamapad toegestaan en is ook in overeenstemming met de uitgegeven kavelpaspoort. In juni 2019 is hier met toepassing van de WABO-procedure een omgevingsvergunning verleend.

2.2.2 Aanpassingen in het bestemmingsplan Poort Oost en Duin

In Artikel 4 Bestemmingsplan Almere Poort Oost en Duin zijn de aanpassingen van dit plan opgenomen.

Artikel 8 Gemengd-3

De bestemming Gemengd-3 geldt voor het gebied 'De Voortuin'. In dit gebied is onder andere een motorbrandstoffenpunt toegestaan. Bij dergelijke voorzieningen behoren ook luifels. In de bouwregels van artikel 8 lid 2 is de toegestane hoogte van een dergelijke luifel niet geregeld waardoor de toegestane hoogte 3 meter mag bedragen, hetgeen veel te laag is.

Om een afwijkingsprocedure te voorkomen bij een eventuele vestiging van een motorbrandstoffenpunt is aan artikel 8.2 een nieuw lid toegevoegd waardoor een hoogte van maximaal 7 meter van luifels bij een verkooppunt motorbrandstoffen wordt toegestaan. Deze hoogte is gebruikelijk bij motorbrandstofpunten in Almere.

Artikel 15 Horeca

De bestemming Horeca is opgenomen voor het wok restaurant. Het bestemmingsvlak Horeca is opgenomen voor het gebouw, daardoor is er geen bouwvlak nodig omdat het bestemmingsvlak 100% is bebouwd. Toch is er in de bouwregels bepaald dat gebouwd moet worden binnen het bouwvlak, hetgeen dus een overbodige regel is. Daarom wordt Artikel 15.2 onder a. geschrapt.

Aangezien de terrassen regeling in Artikel 15.2 lid c. ook refereert aan het bouwvlak wordt dit gewijzigd in bestemmingsvlak.

Artikel 18 Sport

Voor de bestemming Sport, die is opgenomen voor de Topsporthal en het zwembad geldt hetzelfde als voor de bestemming Horeca. Ook hier zijn de bestemmingsvlakken strak om de gebouwen gelegd en is er geen bouwvlak aangegeven. Daarom wordt ook hier Artikel 18.2 onder a. dat voorschrijft dat gebouwd moet worden binnen een bouwvlak, geschrapt.

2.2.3 Aanpassing in het bestemmingsplan Almere Hout Noord

In Artikel 5 Bestemmingsplan Almere Hout Noord zijn de aanpassingen van dit plan opgenomen.

In Artikel 8 Woongebied zijn de regels opgenomen voor de bebouwing in Almere Hout Noord. Daarbij bleek dat er bij de toegestane bouwhoogte voor vrijstaande gebouwen voor bedrijven, detailhandel, dienstverlening, kantoren, maatschappelijke-, culturele en op ontspanning gerichte-, sport- en overige voorzieningen, de brandweerkazerne en horeca een toegestane maximum bouwhoogte van 16 meter is aangegeven, waarvan 35% een hogere bouwhoogte mag hebben maar dat deze hogere bouwhoogte niet aan een maximum gebonden was. Daar is nu een maximum bouwhoogte van 40 meter opgenomen. Dit is de toegestane bouwhoogte indien deze voorzieningen deel uit zouden maken van gestapelde woningbouw.

2.2.4 Aanpassing in het bestemmingsplan Centrum Almere Stad

In Artikel 6 Bestemmingsplan Centrum Almere Stad is een toevoeging van voorwaarden van wijzigingsregels opgenomen.

In artikel 20 Algemene wijzigingsregels is onder 20.3 opgenomen dat burgemeester en wethouders bevoegd zijn om binnen de aanduiding 'wetgevingzone-wijzigingsgebied 2' de bestemming onder een aantal voorwaarden te wijzigen.

Deze wijzigingsbevoegdheid is gebruikt om het Wijzigingsplan 'De Voetnoot' op te stellen om de bouw van een woongebouw juridisch/planologisch mogelijk te maken

Bij de inpassing van dit project in de bestaande omgeving bleek dat niet voldoende rekening was gehouden met de bedrijfsvoering van omliggende bestaande bedrijven. Daarom is het wenselijk deze voorwaarde alsnog in deze specifieke wijzigingsbevoegdheid expliciet te benoemen.

Hierdoor kan deze voorwaarde ook in het Wijzigingsplan 'De Voetnoot', dat door het college gewijzigd zal worden vastgesteld, worden opgenomen.

2.2.5 Aanpassing in het Chw bestemmingsplan Oosterwold, Buitenhout en Buitenveld en Boswachterij Almeerderhout

In Artikel 7 Chw bestemmingsplan Oosterwold zijn twee begripsbepalingen aangepast.

Vanwege de gezondheidsrisico's is het per 1 augustus 2019 (voorlopig) niet meer toegestaan een nieuwe geitenhouderij (10 geiten of meer) te vestigen binnen de provincie Flevoland. Dit verbod is geregeld in de Omgevingsverordening Flevoland Geitenhouderijen van 19 juli 2019). Ter voorbereiding hierop was al op 2 februari 2019 een voorbereidingsbesluit genomen.

Het besluit van de provincie is gebaseerd op onderzoek uit 2017 van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Uit dit onderzoek blijkt dat er volksgezondheidseffecten kunnen optreden vanwege geitenhouderijen. Het RIVM heeft daarbij aangegeven dat vervolgonderzoek noodzakelijk is. De uitkomsten van dit onderzoek komen naar verwachting in 2021/2022 beschikbaar.

  • 1. Om te voldoen aan deze Verordening is in de begripsbepaling 1.7 'agrarisch bedrijf' van het Chw bestemmingsplan Oosterwold de geitenhouderij als vorm van agrarisch bedrijf expliciet uitgesloten.

  • 2. De tweede begripsbepaling die is aangepast betreft het begrip 1.35 'intensieve veehouderij' Ook hier is een (melk)geitenhouderij nu expliciet uitgesloten.

In de artikelen Artikel 8 Bestemmingsplan Buitenhout en Buitenveld en Artikel 9 Bestemmingsplan Boswachterij Almeerderhout zijn, analoog aan het bestemmingsplan Oosterwold de begrippen Agrarisch bedrijf aangepast, zodat het ook hier duidelijk is dat een geitenhouderij is uitgesloten.

2.2.6 Aanpassing in het bestemmingsplan Centrum Almere Buiten

In Artikel 10 Bestemmingsplan Centrum Almere Buiten zijn de volgende wijzigingen van het bestemmingsplan Centrum Almere Buiten opgenomen.

  • Evenementen

Een aantal correcties hebben betrekking op het toestaan van evenementen.

Deze zijn -onbedoeld- niet in de regels van het bestemmingsplan opgenomen, zoals in het bestemmingsplan Centrum Almere Stad wel het geval is. In beide gebieden is het gewenst om evenementen toe te staan.

Daarom is het (standaard)begrip 'evenement' toegevoegd aan de begrippen die in het bestemmingsplan Centrum Almere Buiten, worden gebruikt en is de functie evenementen toegevoegd als bijbehorende voorziening bij de bestemmingen 'Centrum-1' en 'Centrum-2'.

Binnen de bestemming 'Centrum-1' valt ook het tijdelijk parkeerterrein op maaiveld aan het Baltimoreplein (ook bekend als 'kavel 5'). Voor deze kavel geldt dat de gemeente nog steeds beoogt om deze te bebouwen.

Ook een omissie betreft het slechts toestaan van 'geluiddragende evenementen' in het openbaar gebied van het centrum van Almere Buiten. Hierdoor was het onduidelijk of de kleinere evenementen ook waren toegestaan. Daarom is de functie 'evenementen' ook als bijbehorende voorziening toegevoegd aan de bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied'.

Voor de duidelijkheid is ook het begrip 'geluiddragende evenementen' in artikel 1 toegevoegd. Deze zijn uitsluitend toegestaan op het Rio de Janeiroplein en op het Globeplein, zoals reeds in het huidige bestemmingsplan opgenomen. Dit Veegplan verandert daar niets aan.

  • Bouwvlak

In de bestemming 'Centrum-1' zijn op sommige locaties bouwvlakken aangegeven en op andere niet. Daarom worden de bouwregels zodanig gewijzigd dat deze van toepassing zijn op beide situaties en dat er slechts indien er een bouwvlak is aangeven binnen het bouwvlak dient te worden gebouwd'.

  • Wijzigingsbevoegdheid

Binnen de bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied' is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen zoals hieronder op de verbeelding is aangegeven:

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0009.png"

Dit wijzigingsvlak is bedoeld om het naastgelegen blok met de 'Centrum-1' bestemming te kunnen vergroten.

De bijbehorende wijzigingsregels zijn echter in lid 3.5 de bestemming 'Centrum-1' terecht gekomen, terwijl deze in de bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied' hadden moeten staan. Deze wijziging is nu doorgevoerd.

2.2.7 Aanpassing in het bestemmingsplan Grote Markt, Almere Stad

In Artikel 11 Bestemmingsplan Grote Markt Almere Stad is deze aanpassing van de verbeelding opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0010.png"

In de regels die van toepassing zijn op deze vier met een blauwe bolletjeslijn begrensde vlakken waar het bestemmingsplan uit 2010 nog geldt, is in de bouwregels opgenomen dat er alleen gebouwd mag worden binnen een bouwvlak (4.2 Bouwregels) terwijl er geen bouwvlakken op de kaart staan.

Daarom worden deze vlakken alsnog voorzien van een bouwvlak.

2.2.8 Aanpassing bestemmingsplan Meridiaanpark, Bosrandpark en Oostrandpark

In Artikel 12 Bestemmingsplan Meridiaanpark, Bosrandpark en Oostrandpark is deze aanpassing van de verbeelding opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0011.png"

Binnen het bouwvlak, zoals hier op de verbeelding aangegeven, is de functieaanduiding 'horeca' uit artikel 6 Groen, onder 6.1 f : 'ter plaatse van de functieaanduiding 'horeca' tevens één horecavestiging behorende tot categorie 1 van de bij deze regels behorende bijlage 1 Staat van Horeca-Activiteiten', weggevallen.

Deze aanduiding is alsnog op de verbeelding opgenomen.

2.2.9 Aanpassing bestemmingsplan Onderliggend Wegennet

In Artikel 13 Bestemmingsplan Onderliggend Wegennet is deze aanpassing van de verbeelding opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0012.png"

Op deze verbeelding is een deel van de dubbel bestemming 'Leiding - Gas' niet doorgetrokken tot aan de plangrens. Dit dient te worden gerepareerd.

2.2.10 Aanpassing bestemmingsplan Gooisekant en Uitgeverij

In Artikel 14 Bestemmingsplan Gooisekant en Uitgeverij zijn deze aanpassingen van de verbeelding opgenomen.

Op deze adressen zijn de aanduidingen 'maximum bebouwingspercentage' en 'maximum bouwhoogte'' weggevallen en dienen alsnog te worden toegevoegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0013.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0014.png" 

Katernstraat 8 en 10

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0015.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0016.png"

Televisieweg 64

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0017.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0018.png" 

Televisieweg 81 en 83

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0019.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0020.png"

Kabelstraat 19

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0021.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0022.png"

Videostraat 21

2.2.11 Aanpassingen bestemmingsplan Bloemen- en Faunabuurt

In artikel 15 Bestemmingsplan Bloemen- en Faunabuurt zijn deze aanpassingen van de verbeelding opgenomen

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0023.png"

In het gebouw op de hoek Passiebloemweg/Zonnebloemweg is de aanduiding 'gemengd' uit artikel 12 Wonen onder 12.1 onder b. 'ter plaatse van de aanduiding 'gemengd', uitsluitend op de begane grond, voor bedrijven, detailhandel, dienstverlening en maatschappelijke voorzieningen tot ten hoogste categorie A van de Staat van Bedrijfsactiviteiten - Functiemenging', weggevallen.

Deze dient alsnog te worden toegevoegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0024.png"

Op de verbeelding van het bedrijventerrein in de Faunabuurt zijn de bouwvlakken uit de bestemming Gemengd-3 weggevallen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0025.png"

Op de verbeelding zijn op deze locatie de bouwvlakken uit de bestemming Gemengd-2, weggevallen.

Op alle locaties met de bestemming Maatschappelijk ontbreekt het bouwvlak, terwijl er in de bouwregels naar wordt verwezen. Deze bouwvlakken dienen alsnog te worden aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0026.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0027.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0028.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0029.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0030.png"

2.2.12 Aanpassingen bestemmingsplan Veluwsekant, Sallandsekant en het Atelier

In artikel 16 Bestemmingsplan Veluwsekant, Sallandsekant en het Atelier is deze aanpassing van de regels en de verbeelding opgenomen.

Het vlak van de functieaanduiding 'Kantoor' volstond om twee redenen niet: ten eerste was een gedeelte van de gebouwen buiten de functieaanduiding gesitueerd, ten tweede stond de functieaanduiding niet het volledige gebruik ten behoeve van kantoor toe in 100% van de bebouwing, maar slechts in 60% van de bebouwing. Om toch in 100% van de bebouwing kantoor toe te staan wordt in het Veegplan een nieuwe functieaanduiding 'specifieke vorm van kantoor - 100%' opgenomen en worden de afmetingen van het vlak vergroot. In de regels is een bepaling opgenomen dat op deze locatie 100% van de gebouwen ten behoeve van zelfstandig kantoor mag worden gebruikt.

Verder waren het bouwvlak en het maatvoeringsvlak niet in overeenstemming met de bestaande bebouwing; in het Veegplan is de begrenzing van het maatvoeringsvlak aangepast.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BPPAR05-vg01_0031.png"

Veluwezoom 15 en 15A t/m 15F

Hoofdstuk 3 Implementatie

3.1 Participatie en Informatie

PM

Informatie aan partij die verzoek heeft ingediend om de bestemming van de kiosk aan de Hongarijeplaats, bp is op verzoek van deze partij aangepast).

Informatie omwonenden Cascadepark ( in het kader van het participatietraject)

Tijdens de algemene infromatieavonden in Almere Poort is gewezen op het opstarten van het participatietraject m.b.t. het wijzigen van ontwikkelingsplan Cascadepark West. Vervolgens hebben er drie sessies met omwonenden plaatsgevonden, waarin verschillende varianten werden besproken. Ten behoeve van de sessies zijn verschillende varianten uitgewerkt en gevisualiseerd. Op 12 november 2019 zijn is de uiteindelijke variant gepresenteerd. Op 17 september 2020 is de wijziging van het ontwikkelingsplan door de gemeenteraad vastgesteld.

3.2 Vooroverleg

In het kader van het vooroverleg (art. 3.1.1 Bro) is het conceptplan voorgelegd aan de provincie Flevoland en het waterschap Zuiderzeeland.

Waterschap Zuiderzeeland heeft op 23 april 2020 laten weten dat het plan geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen.

3.3 Zienswijzen en behandeling in de Raad van Almere

Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 17 september 2010 tot en met 28 oktober 2020 ter inzage gelegen. Tijdens deze inzagelegging werd één zienswijze ingediend.

De raad heeft de zienswijzen ontvankelijk verklaard, overgenomen en het bestemmingsplan op 22 april 2021 gewijzigd vastgesteld.

Daarnaast zijn er nog enkele ambtshalve wijzigingen aangebracht in het bestemmingsplan.

Voor een volledig overzicht van alle wijzigingen wordt verwezen naar de bijlage bij het bestemmingsplan.