direct naar inhoud van 5.3 Geluid
Plan: Meridiaanpark, Bosrandpark en Oostrandpark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP3APQ01-vg02

5.3 Geluid

Algemeen

Volgens de Wet geluidhinder (Wgh) hebben bepaalde industrieterreinen, inrichtingen en/of (spoor)wegen een geluidszone. Met een geluidszone wordt het aandachtsgebied afgebakend waarbinnen regels van de Wgh van kracht zijn. De Wgh geldt alleen binnen deze geluidzones. Een akoestisch onderzoek richt zich dan ook altijd op woningen en 'andere geluidsgevoelige bestemmingen' die binnen deze geluidszone zijn gesitueerd.

huidige situatie

Binnen het plangebied zijn de wegen Buitenring, Bosranddreef en Evenaar voorzien van een zone op grond van de Wet geluidhinder (Wgh). Wegen waarop een 30 km/h-regime van toepassing is en wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied, hebben op basis van artikel 74 van de Wgh geen geluidszone.

De Buitenring heeft een zone van 400 m, de Bosranddreef en de Evenaar een zone van 200 m.

De Flevolijn heeft een zone van 500 m. Tenslotte valt een deel van het plangebied binnen de 50 dB(A) geluidscontour vanwege het gezoneerde industrieterrein De Vaart.

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP3APQ01-vg02_0014.png"

Afbeelding: Geluidscontour 'De Vaart' (binnen bestemmingsplangebied gearceerd)

Binnen het plangebied zijn geen geluidgevoelige bestemmingen aanwezig die liggen binnen de hiervoor genoemde zones. Daarnaast zijn er ook geen geluidgevoelige bestemmingen waarvoor in het verleden hogere waarden zijn verleend op grond van de Wgh.

Toekomstige situatie

Binnen het plangebied wordt woningbouw mogelijk gemaakt binnen de zones van wegen, een spoorlijn en een industriezone.

In het noordelijk gedeelte van het plangebied wordt op locatie van de warmoezerij de mogelijkheid geboden om een bedrijfswoning te realiseren. Deze locatie ligt binnen de zone van de Buitenring en binnen de vastgestelde zone van het gezoneerde industrieterrein De Vaart.

In het middendeel van het plangebied, ten zuiden van de Flevolijn, liggen de nieuwbouwlocaties Centrumlocatie en Havenkomlocatie. Deze locaties liggen binnen de zones van de Flevolijn (spoorlijn Amsterdam-Lelystad) en van de Evenaar.

Er zijn twee onderzoeken uitgevoerd waarin de akoestische effecten op de woningbouwlocaties zijn onderzocht. In het door de gemeente Almere opgestelde "Akoestisch onderzoek bestemmingsplan Meridiaanpark, Bosrandpark en Oostrandpark", versie 1.7 van 14 maart 2012 (Bijlage 6), is het wegverkeerslawaai van de wegen Buitenring en Evenaar en het industrielawaai van gezoneerde industrieterrein De Vaart onderzocht.

In het door Arcadis opgestelde onderzoek "Nieuwbouw Centrum- en Havenkomlocatie Meridiaanpark Almere", van 18 november 2010 (Bijlage 7), zijn de geluidsbelastingen vanwege railverkeer onderzocht op de Centrum- en Havenkomlocatie.

Locatie warmoezerij

Op het terrein van de warmoezerij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op het gehele terrein overschreden door het wegverkeerslawaai vanwege de Buitenring. Ook de maximaal te ontheffen waarde van 53 dB wordt op een groot deel van het terrein overschreden. Het realiseren van een bronmaatregel of een overdrachtsmaatregel in de vorm van een wal of scherm is financieel niet haalbaar en niet doelmatig gebleken.

Om de bedrijfswoning mogelijk te maken stellen burgemeester en wethouders een hogere waarde vast van 53 dB. Het gaat om een noodzakelijke bedrijfswoning en het treffen van maatregelen aan de bron en in de overdracht, ontmoet overwegende bezwaren van financiële aard.

Het is niet toegestaan een voor de Wgh toetsbare gevel te realiseren in het gebied met een hogere geluidsbelasting dan 53 dB. Dit betekent dat voor de Wgh toetsbare gevels met een waarneemhoogte van 1,5 meter zich bevinden ten zuiden van de in figuur 1 aangegeven 53 dB contour. Toetsbare gevels met een waarneemhoogte van 4,5 meter bevinden zich ten zuiden van de in figuur 2 aangegeven 53 dB contour.

Ten noorden van de 53 dB contour zijn alleen gevels toegestaan indien deze zijn uitgevoerd als niet toetsbare gevels in de zin van de Wgh, bijvoorbeeld als dove gevel. In artikel 1b lid 5 Wet geluidhinder wordt de definitie van een dergelijke gevel weergegeven:

een bouwkundige constructie waarin geen te openen delen aanwezig zijn en met een in NEN 5077 bedoelde karakteristieke geluidwering die ten minste gelijk is aan het verschil tussen de geluidsbelasting van die constructie en 33 dB onderscheidenlijk 35 dB(A), alsmede

een bouwkundige constructie waarin alleen bij uitzondering te openen delen aanwezig zijn, mits de delen niet direct grenzen aan een geluidsgevoelige ruimte.

Figuur 1: contouren Warmoezerij, waarneemhoogte 1,5 meter

53 dB contour

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP3APQ01-vg02_0015.png"

Figuur 2: contouren Warmoezerij, waarneemhoogte 5 meter

53 dB contour

afbeelding "i_NL.IMRO.0034.BP3APQ01-vg02_0016.png"

Industrielawaai

De warmoezerij ligt ook binnen de vastgestelde zone van het gezoneerde industrieterrein De Vaart. Om de bedrijfswoning mogelijk te maken wordt door Burgemeester en wethouders een hogere waarde verleend vanwege industrielawaai van 55 dB(A), de maximale grenswaarde binnen de zone van het industrieterrein. Hiermee is gewaarborgd dat de beschikbare geluidruimte binnen de zone van het industrieterrein De Vaart niet nadelig wordt beïnvloed.

Cumulatie

Bij het vaststellen van een hogere waarde moet rekening worden gehouden met het cumulatieve effect vanwege verschillende geluidbronnen. Hierbij worden alleen geluidbronnen meegenomen waarvan de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde overschrijdt. In het geval van de bedrijfswoning geldt dit voor wegverkeerslawaai en industrielawaai.

De cumulatieve geluidsbelasting, bepaald volgens hoofdstuk 2 van bijlage I van het RMG2006, is voor de bronsoort industrie 57 dB en voor de bronsoort wegverkeer 58 dB.

Hoewel de cumulatieve geluidsbelasting de maximale waarden voor de bronsoorten industrie en wegverkeer overschrijden, wordt de totale geluidssituatie voor één bedrijfswoning op de warmoezerij als aanvaardbaar beoordeeld. Hierbij wordt meegenomen dat de zuidelijke gevel niet wordt belast door geluid en dat door akoestische optimalisatie er voldoende mogelijkheden zijn om een akoestisch aanvaardbaar klimaat te realiseren.

Centrumlocatie en Havenkomlocatie

Wegverkeerslawaai

De geluidbelastingen op de rekenpunten voor de Centrumlocatie en Havenkomlocatie laten zien dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden vanwege verkeerslawaai van de Evenaar.

Railverkeerslawaai

Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd om de geluidsbelasting door railverkeer op de Centrumlocatie en Havenkomlocatie in beeld te brengen. Ten tijde van het onderzoek was het Tracébesluit OVSAAL nog in procedure en zijn in het onderzoek twee scenario's doorgerekend. Eén scenario met als uitgangspunt de voormalige toekomstprognose peiljaar 2010/15 zoals deze gebruikt werd door de gemeente Almere, en een scenario overeenkomstig het Tracébesluit OVSAAL. Inmiddels is het Tracébesluit OVSAAL definitief vastgesteld inclusief de doelmatige maatregelen en dient het scenario volgens OVSAAL als uitgangspunt te worden gehanteerd.

Resultaten OV SAAL

Uit de berekeningen met het akoestisch model conform prognose OV SAAL 2020 (inclusief doelmatige geluidmaatregelen) blijkt dat de geluidbelasting maximaal 58 dB te bedragen op de Centrumlocatie en 66 dB op de Havenkomlocatie.

De maximaal vast te stellen hogere waarde voor nieuwbouwsituaties bedraagt 68 dB. Er kan worden volstaan met het vaststellen van de genoemde geluidsbelastingen als hogere waarde. Bij het ontwerpen van de gebouwen dient de uitwendige gevel een dusdanige gevelwering te hebben dat wordt voldaan aan het gestelde binnenniveau eis van 35 dB.