direct naar inhoud van 5.9 Veiligheid
Plan: Grote Markt, Almere Stad
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0034.BP2A06-oh01

5.9 Veiligheid

Sociale veiligheid

Rekeninghoudend met de gevolgen van meer horeca op het plein, zullen gewenste aanpassingen van de openbare ruimte worden doorgevoerd. Onveilige stegen en routes worden aangepast (betere verlichting etc). De taxistandplaats zal op de huidige locatie op het Muntmeestershof worden gehandhaafd. Specifiek beleid wordt ontwikkeld om de veiligheid van de omgeving van het plein en het plein zelf aanvaardbaar te houden.

De bedoeling is dat de dynamische afsluitpaal in de Koopmanstraat alleen tussen 07.00 - 11:00 uur naar beneden staat (venstertijden Grote Markt). Hierdoor wordt het niet mogelijk om met een voertuig buiten de venstertijden op de Grote Markt te zijn.

Vooral op het gebied van beheersing van overlast van de horeca op de omgeving zal veel aandacht vergen. Met beleid, Horecabeleid en APV zal veel gereguleerd kunnen worden.

Fysieke veiligheid

De huidige panden voldoen aan vluchtroutes en zijn goed bereikbaar voor nood -en hulpdiensten. Bij de (her)inrichting van de Grote Markt zal hier aandacht voor blijven.

Het gebied wordt druk bezocht en is 24 uur in bedrijf. Vooral in de weekendeinden is het noodzakelijk dat het plein veilig blijft.

Externe veiligheid en waterkeringen

Externe veiligheid

In het gebied zijn geen locaties gelegen voor de opslag en handel in gevaarlijke stoffen. Het ligt ook niet in ambities van dit bestemmingsplan dergelijke inrichtingen toe te staan. Het opslaan en verkoop van consumenten vuurwerk is geregeld in een apart paraplu bestemmingsplan vuurwerk.

Spoor

Over de Flevolijn zal naar verwachting vanaf begin 2013 transport van gevaarlijke stoffen gaan plaatsvinden. De opgave voor de gemeente is om uiteindelijk als onderdeel van ruimtelijke plannen, de risicoruimte tussen het toekomstige transport van gevaarlijke stoffen over de Flevolijn en de bebouwde omgeving duurzaam vast te leggen. Een complicatie hierbij is, dat de gemeente Almere te maken heeft met:

  • a. Een bestuurlijke afspraak tussen de toenmalige minister van V&W en de gemeente Almere (2001). In essentie komt deze afspraak erop neer, dat binnen een strook van 30 m aan weerszijden van het spoor in principe geen nieuwe bebouwing mag komen. Aanvullend hierop, een beperking van het vervoer om het groepsrisico tot de oriëntatiewaarde te reduceren.
  • b. Beleid: de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (verder circulaire RNVGS) van juli 2004 en gewijzigd en verlengd in 2008.
  • c. Omzetting van beleid naar regelgeving. Het kader vormt de Nota vervoer gevaarlijke stoffen (verder NVGS) van november 2005. De verdere uitwerking hiervan in het Basisnet Spoor in 2009 (vermoedelijke vaststelling hiervan door het Kabinet in 2011) en in het Besluit Transportroutes Externe Veiligheid (BTEV).

In de uitvoeringspraktijk van het stedelijke ontwikkelingsproces is, vanaf 2004 een integrale visie toegepast over de wijze waarop met externe veiligheid kan worden omgegaan in de planvorming, gebaseerd op:

  • de bestuurlijke afspraak;
  • het vigerende beleid: de circulaire Risiconormering Vervoer gevaarlijke stoffen (circulaire RNVGS)
  • het denkkader “veiligheidsgeïntegreerd ontwikkelen, ordenen en ontwerpen”. Zie het kader op de volgende pagina.

Combinatie van de bestuurlijke afspraak en de risicobenadering uit de circulaire RNVGS leidt tot de volgende 'no regret' randvoorwaarden/uitgangspunten voor externe veiligheid:

  • a. Geen nieuwe kwetsbare objecten (o.a. woningen, ziekenhuizen, scholen, kantoren > 1.500 m2 etc.) binnen 30 m.
  • b. Nieuwe beperkt kwetsbare objecten (o.a. bedrijfsgebouwen, kantoren < 1.500 m2, kleine winkels, sporthallen, kampeerterreinen etc.) zijn in uitzonderingsgevallen toegestaan.
  • c. Beperking van het vervoer om het groepsrisico tot de oriëntatiewaarde te reduceren.

Het plangebied ligt buiten de toekomstige veiligheidszone van 30 m aan weerzijden van het spoor. De vereiste basisbescherming wordt geboden.

Het plangebied ligt grotendeels binnen het invloedsgebied (1%-letaliteit voor het maatgevende scenario 'warme BLEVE' is ca. 310 m) van de Flevolijn. Over deze spoorlijn (nu 2-sporig en bij het centraalstation 4-sporig) zal in de toekomst (naar verwachting vanaf 2013) transport van gevaarlijke stoffen gaan plaatsvinden. Het plangebied ligt slechts voor een klein deel binnen een afstand van 200 m van de Flevolijn.

Verantwoordingsplicht groepsrisico (VGR):

Het hoofddoel van dit bestemmingsplan is het omkleuren van de Grote Markt naar een horecaplein, waarbij de bestaande functies grotendeels blijven bestaan, maar omkleuring naar horeca direct mogelijk gemaakt wordt.

Deze beperkte ontwikkelingen leiden naar verwachting tot een geringe toename van het aantal aanwezige personen t.o.v. de huidige situatie. In combinatie met de afstand van het plangebied tot het spoor, leidt dit naar verwachting tot een verwaarloosbare toename van het groepsrisico.

Dit is nagegaan via een tweetal indicatieve berekeningen met behulp van het rekenprogramma RBMII.

Als eerste is het groepsrisico berekend, door het aantal personen in het plangebied van de Grote Markt (ca. 3,8 ha) op nul te stellen. Vervolgens is het aantal personen in dit plangebied (conform PGS 1, deel 6 voor een woongebied/stadsbebouwing) op in de dag- en nacht periode op respectievelijk 60 en 120 personen/ha gesteld. Uit onderstaande tabel blijkt dat de invloed van dit plangebied op het groepsrisico van het maatgevende kilometertraject verwaarloosbaar is. Voor de details zie de bijgevoegde rapportages uit RBM II.

Scenario   Normwaarde Groepsrisico  
Grote Markt : 0 pers/ha   3,4  
Grote Markt 120 pers/ha   3,4  

Bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid:

De beperkte ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied leiden naar verwachting niet tot een negatieve invloed:

  • op de mogelijkheden tot voorbereiding van bestrijding en beperking van de omvang van een ramp of zwaar ongeval op het spoor;
  • op de mogelijkheden om zich in veiligheid te brengen indien zich een ongeval voordoet op het spoor.

Conclusie

Omdat het plangebied grotendeels buiten de 200 m ligt, het vooral bestaande bebouwing betreft waarin geen grote fysieke ingrepen gaan plaatsvinden en de invloed op het groepsrisico verwaarloosbaar is, is het niet effectief om voor dit plangebied mogelijkheden voor ruimtelijke maatregelen te onderzoeken. Bij ruimtelijke maatregelen wordt gedacht aan stedenbouwkundige opzet, bouwkundige voorzieningen en voorzieningen mbt de openbare ruimte.

De brandweer Flevoland is gevraagd om advies uit te brengen. Op 6 oktober 2009 heeft de brandweer Flevoland aangegeven hier geen gebruik van te maken gelet op de beperkte omvang van het gebied, bestaande situatie en opzet van het plan.

Uitbreiding spoorinfrastructuur:

Naast het feit dat er vanaf 2013 goederentransport gaat plaatsvinden, wordt in het kader van OV-SAAL korte termijn pakket, het spoortraject tussen station Muziekwijk en Almere-centraal uitgebreid naar 4-sporigheid. Verder is perronverlenging aan de westzijde en het realiseren van keersporen direct aansluiten op Almere-centraal aan de orde. Volgens de planning moet dit maatregelenpakket in 2013/2014 gereed zijn.

Een verbreding van een deel van de bestaande spoorinfrastructuur ter plaatse van dit plangebied is dus mogelijk. Dit heeft tot gevolg, dat het transport van goederen dichter bij aanwezige/-geprojecteerde kwetsbare en/of beperkt kwetsbare objecten kan plaatsvinden. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de risico's en de 30 meter veiligheidszone. De exacte consequenties hiervan dienen t.z.t. - als onderdeel van voor de uitbreiding van deze infrastructuur benodigde Tracébesluit door Rijkswaterstaat in beeld te worden gebracht.