direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Woongebieden
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0018.BP096Woongebieden-31va

5.4 Geluid

Voor de bestaande woningen gelegen in een zone van wegen, industrieterreinen en/of de spoorweg geeft de huidige geluidsbelasting geen belemmeringen. Zie Akoestisch onderzoek wegverkeer-, railverkeer- en industrielawaai.

Geluid woonlocaties IJsbaan, Julianapark en Noorderstraat 285.

In het ontwerp bestemmingsplan Woongebieden zijn de bestaande woonlocaties van Ijsbaan en Julianapark, waar al planologische procedures voor zijn gevolgd, opnieuw opgenomen. Het opnieuw opnemen is niet zonder meer mogelijk op locaties waar de geluidbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarden uit de Wet geluidhinder. Om de woningbouw toch mogelijk te maken willen burgemeester en wethouders op grond van de Wet geluidhinder (hoofdstuk VI) en het Besluit geluidhinder (art 2.2, 3.2 en 4.10) ontheffing verlenen van de voorkeursgrenswaarden en hogere waarden vaststellen voor de geluidbelasting. Het betreft woningen in het oude plan De Ijsbaan, vervangende nieuwbouw Noorderstraat 285 en het oude plan Julianapark. Zie Aanvulling akoestisch onderzoek november 2012.

Situatie industrielawaai Klaas Nieboerweg, Foxhol

Speciale aandacht verdient evenwel het volgende. Bij de behandeling van het bestemmingsplan “Bedrijventerreinen FoxMart”, in 2006, kwam de situatie van de vele woningen op de bedrijventerreinen in de gemeente nadrukkelijk aan de oppervlakte. Het geval is namelijk, dat veel van die woningen als burgerwoning in gebruik zijn en geen relatie (meer) hebben met de bedrijfsbestemming. Het planologisch uitgangspunt hieraan - overeenkomstig bestaand gebruik - een woonbestemming toe te kennen, verdroeg zich niet met de eisen en voorwaarden uit de Wet geluidhinder. Vooral het feit, dat op de terreinen veel zware industrie aanwezig is, droeg hieraan bij. Het behoud van de bedrijfsfunctie bleek evenmin een optie. Dat is alleen juridisch houdbaar, indien voldoende aannemelijk wordt gemaakt dat binnen de planperiode van het bestemmingsplan (10 jaar) ook daadwerkelijk de bedrijfsfunctie wordt gerealiseerd. Dit bleek nog maar eens uit het besluit van Gedeputeerde Staten (GS) over genoemd bestemmingsplan. Aan dat bestemmingsplan onthielden GS goedkeuring aan de woningen langs de Sluis- en Werfkade, en aan de gronden in een zone van 100 meter rond deze woningen. Besloten werd, vervolgens, tot het laten uitvoeren van een verkennend onderzoek naar de situatie van alle knelpuntgebieden met bedrijfswoningen in de gemeente. Het onderzoek is uitgevoerd door de Milieuadviesdienst Noord Friesland. Uit het onderzoek kwam, op hoofdlijn, het volgende.

De wijziging van de Wet geluidhinder per 1 januari 2007, biedt de gemeente meer armslag voor het voeren van een eigen en specifiek geluidbeleid. Daarnaast is bij de wijziging onder meer de verplichting van een geluidluwe gevel van de woning vervallen. Het was vooral deze eis die destijds aan toekenning van een woonbestemming aan de woningen in de weg stond. De fase van de procedure waarin het bestemmingsplan voor “FoxMart” zich bevond, en het bestuurlijke traject van besluitvorming, stonden anticipatie indertijd op de gewijzigde Wet geluidhinder niet toe.

De wetswijziging maakt het nu in beginsel mogelijk, aan clusters van woningen langs de randen van bedrijventerreinen, een woonbestemming toe te kennen. De bestaande bedrijven ondervinden hiervan geen extra belemmering, aangezien nu al bij vergunningverlening volgens de milieuwetgeving rekening dient te worden gehouden met de aanwezigheid van de woningen. Het effect voor toekomstige bedrijfsontwikkelingen is tevens relatief gering. Dit omdat in de nieuwe bestemmingsplannen voor bedrijventerreinen, vanuit de gedachte uit “Boeg Beelden 2015; proces van werkgemeente naar woon- en werkgemeente”, al wordt gewerkt met een in zwaarte van milieucategorie oplopende milieuzonering ten aanzien van de toelaatbaarheid van bedrijven in de nabijheid van woningen.

Met een keuze voor een woonbestemming, ontstaat de verplichting de bewoners van die woningen een aanvaardbaar woon- en leefmilieu te bieden. Dit betekent in een aantal gevallen, vooral bij hogere geluidwaarden op de gevel, dat woningen op hun isolatiewaarde dienen te worden onderzocht en bij een onvoldoende waarde geïsoleerd zullen moeten worden.

Voor woonclusters langs randen van bedrijventerreinen ligt dus een zelfstandige woonbestemming binnen bereik. Het gaat dan concreet om de Sluis- en Werfkade, de Woldweg bij de brug, de Noorderstraat en de Klaas Nieboerweg en de Gerrit Imbosstraat in Foxhol. Voor verspreid liggende woningen omringd door bedrijventerrein, is een woonbestemming niet mogelijk dan wel niet wenselijk. Dit geldt voor de Korte Groningerweg en de Korte Borgweg.

Om de woonbestemming in een bestemmingsplan te kunnen effectueren dient 1. een (gebiedsgericht) geluidbeleid te worden geformuleerd op basis waarvan door het college zogenaamde Hogere Waarde besluiten kunnen worden genomen en 2. per woning te worden onderzocht of en op welke gevelbelasting de woning moet worden geïsoleerd om een aanvaardbaar binnenniveau te verkrijgen. Verder (3) verdient het sterk aanbeveling, de bestaande geluidzones rondom de bedrijventerreinen te herijken. Het is namelijk erg waarschijnlijk, dat de geluidzones rond de terreinen te ruim zijn gelet op de feitelijke geluidsituatie, waardoor de kans bestaat, dat bijvoorbeeld bij woningbouwplannen onnodig Hogere Waarde procedures worden gevoerd. Eerst nadat deze drie genoemde acties voldoende concreet zijn, en ook de (financiële) uitvoerbaarheid daarvan is aangetoond, kan verder worden gewerkt aan de lopende bestemmingsplannen waarvan de betreffende locaties mede deel uit maken. De financiele situatie van de gemeente laat het momenteel niet toe op korte termijn financiele middelen vrij te maken voor de genoemde maatregelen. De komende jaren wordt bezien of hiervoor gelden gereserveerd kunnen worden. Gelet hierop heeft het college besloten niet verder te werken aan de reparatie van het bestemmingsplan FoxMart, de Klaas Nieboerweg vooralsnog niet te bestemmen en het plan Sappemeer-Oost niet verder in de procedure te brengen.

Voor het onderhavige bestemmingsplan betekent een en ander, dat de woningen aan de Klaas Nieboerweg niet van een passende bestemming kunnen worden voorzien. Vandaar, we schreven dit al in de inleiding, dat deze straat geen onderdeel uitmaakt van dit bestemmingsplan. Om voor 'de time being' wellicht toch voor de bewoners van de betreffende woningen een regeling te kunnen treffen, en zo een planologisch handvat te bieden voor bijvoorbeeld een eventuele verkoop van de woning, wordt de komende periode tevens onderzocht of hier het instrument van de beheersverordening mogelijkheden biedt.