direct naar inhoud van Bijlage 5 Inventarisatie externe veiligheid
Plan: Buitengebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va

Bijlage 5 Inventarisatie externe veiligheid

Voor de herziening van het bestemmingsplan Buitengebied moet aandacht worden besteed aan alle aspecten van externe veiligheid. Daarvoor is onder andere gebruik gemaakt van de gegevens die beschikbaar zijn op de provinciale risicokaart. Het buitengebied is voor deze inventarisatie onderverdeeld in:

  • West (Waterhuizen)
  • Noord (Sappemeer-noord)
  • Centrum (Vosholen)
  • Midden (Kielwindeweer)
  • Zuid (Annerveen)

Op de afgedrukte overzichtskaartjes zijn zoveel mogelijk de risicobronnen weergegeven. Tevens staan de leidinggegevens van Gasunie- en NAM-leidingen in een tabel onder het kaartje vermeld.

Buitengebied west (Waterhuizen)

In of nabij het westelijke deel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:

  • Rijksweg A7
  • Provinciale weg N860
  • Winschoterdiep
  • Spoorlijn

Buisleidingen   diameter   druk   1% letaliteit   100% letaliteit  
Gasunie N-508-50-KR   6 inch   40 bar   70 meter   50 meter  
Gasunie N-508-51-KR   6 inch   40 bar   70 meter   50 meter  

afbeelding "i_NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va_0042.jpg"

Buitengebied noord (Sappemeer-noord)

In of nabij het noordelijke deel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:

  • Rijksweg A7
  • Winschoterdiep

Buisleidingen   diameter   druk   1% letaliteit   100% letaliteit  
NAM 502010   24 inch   83 bar   350 meter   150 meter  
NAM 501016   28 inch   83 bar   400 meter   170 meter  
NAM 501026   28 inch   83 bar   400 meter   170 meter  
Gasunie A-639-KR   48 inch   80 bar   580 meter   220 meter  
Gasunie A-640-KR   42 inch   80 bar   520 meter   200 meter  
Gasunie N-508-50-KR   6 inch   40 bar   70 meter   50 meter  
Gasunie N-508-59-KR   4 inch   40 bar   45 meter   30 meter  

afbeelding "i_NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va_0043.jpg"

Buitengebied centrum (Vosholen)

In of nabij het centrale deel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:

  • Provinciale weg N385 (Kielsterachterweg)
  • Provinciale weg N386 (Woldweg)
  • Spoorlijn
  • Gasunie meet- en regelstation A133
  • NAM-locatie Sappemeer OV

Buisleidingen   diameter   druk   1% letaliteit   100% letaliteit  
NAM 504010   36 inch   83 bar   470 meter   190 meter  
NAM 505014   onbekend   onbekend      
NAM (nieuw)   onbekend   onbekend      
Gasunie A-609-KR   48 inch   66,2 bar   540 meter   210 meter  
Gasunie A-540-KR   36 inch   66,2 bar   430 meter   180 meter  
Gasunie A-501-KR   36 inch   66,2 bar   430 meter   180 meter  
Gasunie A-502-KR   42 inch   66,2 bar   490 meter   190 meter  
Gasunie N-508-49-KR   8 inch   40 bar   95 meter   70 meter  

afbeelding "i_NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va_0044.jpg"

Buitengebied midden (Kielwindeweer)

In of nabij het middendeel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:

  • Provinciale weg N385 (Kielsterachterweg)
  • NAM-locatie Kielwindeweer-1
  • NAM-locatie Wolfsbarge (zuidelijke eindpunt van de NAM-leiding 367)

Buisleidingen   diameter   druk   1% letaliteit   100% letaliteit  
NAM 291   6 inch   83 bar   95 meter   70 meter  
NAM (nieuw)   onbekend   onbekend      
Gasunie A-609-KR   48 inch   66,2 bar   540 meter   210 meter  
Gasunie A-514-KR   48 inch   66,2 bar   540 meter   210 meter  
Gasunie A-540-KR   36 inch   66,2 bar   430 meter   180 meter  
Gasunie A-501-KR   36 inch   66,2 bar   430 meter   180 meter  
Gasunie A-502-KR   42 inch   66,2 bar   490 meter   190 meter  
Gasunie A-540-14-KR   12 inch   66,2 bar   170 meter   80 meter  

afbeelding "i_NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va_0045.jpg"

Buitengebied zuid (Annerveen)

In of nabij het zuidelijke deel van het plangebied bevinden zich de volgende locaties met gevaarlijke stoffen:

  • Provinciale weg N385 (Kielsterachterweg)
  • NAM-locatie Annerveen
  • NAM-locatie Annerveen OV
  • NAM-locatie Wildervank
  • Gasunie meet- en regelstation Windeweer

Buisleidingen   diameter   druk   1% letaliteit   100% letaliteit   PR 10-6  
NAM 291   6 inch   83 bar   95 meter   70 meter   -  
NAM 215   24 inch   83 bar   330 meter   150 meter   -  
NAM 211   20 inch   83 bar   290 meter   130 meter   -  
NAM 218 (condensaat)   4 inch   50 bar   16 meter   -   ja (8 meter)  
Gasunie A-514-KR   48 inch   66,2 bar   540 meter   210 meter   ja  
Gasunie A-501-KR   36 inch   66,2 bar   430 meter   180 meter   ja  
Gasunie A-502-KR   42 inch   66,2 bar   490 meter   190 meter   -  
Gasunie A-501-05-KR   30 inch   66,2 bar   380 meter   160 meter   -  

afbeelding "i_NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va_0046.jpg"

Hogedruk gasbuisleidingen

Formeel moeten hogedruk gasbuisleidingen voor externe veiligheid nog worden getoetst aan de circulaire "Zonering langs hoge druk aardgastransportleidingen" uit 1984. De nieuwe AMvB, het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) is in concept gepubliceerd en zal naar verwachting medio 2010 in werking treden. De minister van VROM adviseert om bij bestemmingsplannen te anticiperen op de nieuwe regelgeving.

De nieuwe regelgeving gaat uit van de risicobenadering. Daarbij zijn het plaatsgebonden risico en het groepsrisico van belang. Wanneer de personendichtheid binnen de 100% letaliteitzone significant toeneemt, heeft dat dusdanige gevolgen voor het groepsrisico dat hiervoor een groepsrisico-berekening (QRA) moet worden gemaakt. Ook moet dan een uitgebreide groepsrisicoverantwoording plaatsvinden.

Op verschillende locaties in of vlakbij dit plangebied liggen hogedruk aardgas-buisleidingen. Deze leidingen hebben op enkele plaatsen een plaatsgebonden risicocontour PR10-6 die buiten de leiding valt. Meestal ligt de PR10-6 echter op de leiding. Op de risicokaart zijn deze contouren zichtbaar gemaakt.

In één geval (NAM 218) is sprake van een condensaatleiding. Dit type leiding heeft over de gehele lengte een (kleine) PR10-6 contour.

Binnen een afstand van 5 meter van elke leiding mag niet worden gebouwd (belemmerde strook). Binnen de plaatsgebonden risicocontour PR10-6 van een leiding mogen geen kwetsbare objecten worden geprojecteerd. Bestaande of reeds geprojecteerde (d.w.z. volgens het huidige bestemmingsplan toegelaten) kwetsbare objecten binnen de PR10-6 contour worden in de nieuwe regelgeving als saneringssituatie aangemerkt.

Er zijn geen locaties in het buitengebied met een dusdanig hoge personendichtheid nabij de leidingen, dat daarvoor een uitgebreide groepsrisicoverantwoording noodzakelijk is.

Op de in deze EV-inventarisatie gebruikte deelkaartjes Buitengebied centrum en midden staat een geplande NAM-leiding aangegeven. Van deze leiding zijn nog geen gedetailleerde gegevens bekend. De ruimtelijke inpassing van deze leiding zal volgens opgave van de NAM gebeuren middels een Rijksinpassingsplan. Het zal het gaan om een 48 inch gasbuisleiding die een verbinding gaat vormen tussen de opslaglocatie Langelo en Sappemeer-OV en een condensaatleiding tussen Langelo en het leidingknooppunt nabij de locatie Spitsbergen.

NAM-locaties

De NAM-locatie Kielwindeweer-1 (Kielsterachterweg) ligt in het plangebied. De NAM-locaties Annerveen, Annerveen OV, Wildervank en Sappemeer OV (Vosholen) liggen dicht bij het plangebied. Voor al deze locaties geldt een plaatsgebonden risicocontour PR10-6 waarbinnen geen (geprojec-teerde) kwetsbare objecten zijn toegestaan. De exacte grootte van het invloedsgebied is van deze locaties nog niet bekend. Deze gegevens staan niet op de risicokaart vermeld. De NAM is bezig om vooruitlopend op een mogelijke wijziging in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) deze contouren met het rekenprogramma Safeti-NL te berekenen. De locatie Wolfsbarge betreft een tijdelijke installatie. Deze locatie wordt niet op de risicokaart vermeld. Hierover zijn geen nadere gegevens bekend.

Gasunie meet- en regelstations A133 en A447

De Gasunie meet- en regelstations A133 (nabij Vosholen) en A447 Windeweer (Zwarteweg) liggen in het plangebied. Het station A447 valt onder de werking van het BEVI, maar station A133 niet omdat de diameter van de aanvoerleiding hier kleiner is dan 20 inch. Beide stations staan nog niet op de risicokaart vermeld. Voor deze inrichtingen geldt geen plaatsgebonden risicocontour PR10-6.

De effectafstand 1% letaliteit voor het station A133 is 215 meter. Hierbinnen staan geen woningen. Van het station A447 is de grootte van de effectafstand 1% letaliteit niet bekend. De dichtstbijzijnde woonbebouwing aan de Peter Venemakade ligt op ca. 750 meter afstand van het station A447.

Rijksweg A7 Groningen - Nieuweschans

Voor de A7 geldt geen plaatsgebonden risicocontour PR10-6. Het invloedsgebied is volgens het concept provinciale basisnet gesteld op 200 meter vanaf de rand van de weg. Ten aanzien van bebouwing geldt een plasbrand aandachtgebied van 30 meter, eveneens vanaf de rand van de weg. Deze 30 meter zone valt over een deel van het buitengebied. Binnen de 30 meter zone zijn geen bijzonder kwetsbare objecten aanwezig. Het plangebied ligt binnen het invloedsgebied van deze weg, maar de bebouwingsdichtheid is daar zo gering dat een groepsrisicoberekening niet zinvol is.

Provincialeweg N860 / N385 / N386

Voor de provinciale wegen N860, N385 en N386 geldt geen plaatsgebonden risicocontour PR10-6. Het invloedsgebied is volgens het concept provinciale basisnet gesteld op 200 meter. Deze wegen liggen in het plangebied. Ten aanzien van bebouwing geldt een plasbrand aandachtgebied van 30 meter vanaf de rand van de weg. Daarbinnen mogen geen bijzonder kwetsbare objecten worden geprojecteerd.

Spoorlijn Groningen - Veendam / Nieuweschans

Met behulp van het rekenprogramma RBM-II is ten behoeve van het plan Vosholen-2 een risicoberekening gemaakt voor de spoorlijn Groningen - Veendam / Nieuweschans. Deze berekening leverde geen waarde op voor de plaatsgebonden risicocontour PR10-6. De PR10-8 contour ligt volgens die berekening op 69 meter vanaf de rand van het spoor. Het invloedsgebied is volgens het concept provinciale basisnet gesteld op 200 meter. In het buitengebied is geen woonbebouwing van enige betekenis aanwezig binnen het invloedsgebied van deze spoorlijn. Een groepsrisicoberekening is derhalve niet zinvol.

Winschoterdiep

Het Winschoterdiep maakt deel uit van het landelijke (concept) basisnet water. Volgens dat basisnet geldt voor deze vaarroute geen plaatsgebonden risicocontour en geen plasbrand aandachtgebied. Het vaarwater ligt ter hoogte van de N860 bij Waterhuizen en bij het tuinbouwgebied Sappemeer-noord tegen het plangebied aan.

Inrichtingen buiten het plangebied

Van inrichtingen met gevaarlijke stoffen die buiten het plangebied zijn gelegen zijn de risico- en effectafstanden getoetst op relevantie voor vermelding in deze externe veiligheidsinventarisatie. De bedrijven met gevaarlijke stoffen (BEVI-inrichtingen zoals Bay systems, PPG, AVEBE en Holthausen) liggen op een zodanig ruime afstand van het plangebied, dat daarmee voor al deze inrichtingen wordt voldaan aan de grenswaarde voor het plaatsgebonden risico. Bovendien is er geen sprake is van een significant groepsrisico. Voor de WM-vergunning van Bay systems is door een QRA het groepsrisico berekend. De FN-curve uit die QRA is hier afgebeeld. Aangezien het totale aantal dodelijke slachtoffers hier gering is wordt, gelet op de definitie van groepsrisico (Art.1 BEVI: "cumulatieve kansen per jaar dat ten minste 10, 100 of 1000 personen overlijden...") afgezien van een nadere groepsrisicoverantwoording voor Bay Systems.

afbeelding "i_NL.IMRO.0018.BP090Buitengebied-31va_0047.jpg"

Conclusies

  • Volgens de QRA bij de WM-vergunning (2006) van Bay systems is het voor deze inrichting berekende groepsrisico ver beneden de oriënterende waarde. Het aandeel dat de bebouwing in dit plangebied heeft in de hoogte van dat groepsrisico is vrijwel nihil.
  • Voor de NAM-locaties is naar verwachting geen of nagenoeg geen sprake van een groepsrisico als gevolg van bebouwing in dit plangebied. Nadere gegevens van de NAM over de grootte van de invloedsgebieden moet hierover uitsluitsel geven.
  • Het plangebied ligt deels binnen het plasbrand aandachtgebied van het spoor. Daarbinnen mogen geen woon- of verblijfsgebouwen worden geprojecteerd voor het verblijf van minder zelfredzame personen.
  • Het plangebied ligt deels binnen het invloedsgebied van de Rijksweg A7. Indien geprojec-teerde nieuwbouw een significante toename van de personendichtheid oplevert (d.w.z. 10% groei t.o.v. bestaand), moet een uitgebreide verantwoording worden gemaakt van het groepsrisico. Er zijn geen initiatieven bekend voor woningbouw op een dergelijke schaal.
  • Het buitengebied ligt binnen de invloedsgebieden (1% letaliteit) van de hogedruk gasbuisleidingen. Er zijn geen locaties in dit plangebied binnen de 100% letaliteit waar de dichtheid van woonbebouwing zodanig is dat hiervoor een groepsrisicoberekening moet worden gemaakt. Ook hier geldt dat wanneer geplande nieuwbouw een significante toename van de personendichtheid oplevert (10% groei) een uitgebreide verantwoording moet worden gemaakt van het groepsrisico. Er zijn geen initiatieven bekend voor woningbouw op een dergelijke schaal.

Rampenbestrijding en zelfredzaamheid

De hieronder genoemde conclusies hebben een voorlopig karakter. Er vindt nog overleg plaats met de regionale brandweer. Aan de hand daarvan zullen de conclusies worden aangevuld.

  • Er zijn op dit moment geen initiatieven bekend voor de realisatie van woon- of verblijfsgebouwen voor het verblijf van minder zelfredzame personen binnen de genoemde invloedsgebieden.
  • In het gebied zijn vluchtwegen van de risicobronnen af, zodat mensen zichzelf bij een (dreigende) calamiteit in veiligheid kunnen brengen.
  • Het is niet bekend in hoeverre het dekkingsgebied van het bestaande WAS het volledige plangebied bestrijkt.
  • De bereikbaarheid voor hulpdiensten is goed. Opkomsttijden en aanrijtijden voor hulpdiensten zijn op dit moment nog niet bekend.
  • In het plangebied is oppervlaktewater aanwezig waaraan bluswater kan worden onttrokken.