direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Bestemmingsplan Facetherziening Parkeren
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP557Parkeren-vg01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

De verwijzing in bestemmingsplannen naar de stedenbouwkundige bepalingen in de gemeentelijke bouwverordening is door een wijziging van de Woningwet vervallen. Daarom is een facetbestemmingsplan nodig om de regels van de geldende bestemmingsplannen van de gemeente Groningen aan te passen. De aanpassing heeft betrekking op regels voor het parkeren.
Bij de invoering van de Wet ruimtelijk ordening (Wro) in 2008 heeft de wetgever bepaald, dat de mogelijkheid - op grond van artikel 8 lid 5 van de Woningwet - om stedenbouwkundige voorschriften in de bouwverordening op te nemen, kan vervallen. Reden hiervoor was dat de Wro nu voorschrijft dat een gemeente voor het gehele grondgebied een bestemmingsplan of beheersverordening moet vaststellen. Onder de voorgaande Wet op de Ruimtelijke Ordening gold deze verplichting alleen voor het buitengebied. Daarom waren voor het overige gebied van de gemeente stedenbouwkundige bepalingen in de bouwverordening nodig. Daarnaast vormden de stedenbouwkundige bepalingen in de bouwverordening een vangnet voor gebieden waarvoor wel een bestemmingsplan was vastgesteld, maar waar dat bestemmingsplan geen voorschriften bevatte, die hetzelfde onderwerp regelden.
Met de Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening werd aanvankelijk beoogd om de mogelijkheid om stedenbouwkundige bepalingen op te nemen in de bouwverordening te schrappen. Uiteindelijk werd hiervan afgezien omdat te veel vragen bestonden of en over de wijze waarop met name het parkeren in het bestemmingsplan zou kunnen worden geregeld. De betreffende bepaling is nooit in werking getreden.
Maar eind 2014 is dan toch de Woningwet op dit punt aangepast. Op 29 november 2014 trad namelijk de Reparatiewet BZK 2014 (Stb. 2014, 458) in werking. Hierdoor zijn de stedenbouwkundige bepalingen uit de bouwverordening vervallen. Voor bestemmingsplannen vastgesteld vóór die datum voorziet echter artikel 133, leden 1 en 2, van de Woningwet in een overgangsregeling. Die houdt in dat o.m. de artikelen 8, vijfde lid, en 9 van de Woningwet van toepassing blijven tot het tijdstip van wijziging van het bestemmingsplan voor het gebied, doch uiterlijk tot 1 juli 2018. Daarna moet een regeling zijn opgenomen in bestemmingsplannen of beheersverordeningen. In nieuwe plannen die vóór 1 juli 2018 worden vastgesteld moeten deze bepalingen al zijn opgenomen.
Inmiddels is ook het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) gewijzigd in die zin dat omwille van flexibiliteit het mogelijk is geworden om in een bestemmingsplan te verwijzen naar beleidsregels. Er is daarmee een wettelijke grondslag geschapen om wat betreft het parkeren in het bestemmingsplan direct te verwijzen naar beleidsregels die parkeernormen bevatten. Met deze aanpassing van het Bro is het mogelijk geworden om het parkeren in het bestemmingsplan goed te regelen.
In veel geldende bestemmingsplannen van de gemeente Groningen is een artikel opgenomen dat de aanvullende werking van enkele stedenbouwkundige bepalingen van de bouwverordening regelt. Het gaat hier voornamelijk om bepalingen ten aanzien van het parkeren.
Het doel van dit bestemmingsplan is om ten aanzien van het parkeren de oude verwijzing naar de bouwverordening uit 86 85 geldende bestemmingsplannen te verwijderen en te vervangen door regels ten aanzien van het parkeren en die verwijzen naar beleidsregels voor het stellen van parkeernormen. Dit bestemmingsplan heeft de vorm van een paraplubestemmingsplan (of facetbestemmingsplan). Dat maakt het mogelijk om voor een groot aantal plannen in één keer deze aanpassing door te voeren.

1.2 Begrenzing plangebied

Het plan wijzigt regels op het gebied van het parkeren van 86 851 bestemmingsplannen. De begrenzing van al deze plannen tezamen vormt het plangebied. Op de kaart hieronder is de begrenzing van het plangebied aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP557Parkeren-vg01_0001.jpg"

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Beleidsregels Parkeernormen gemeente Groningen

Dit bestemmingsplan verwijst voor de te hanteren parkeernormen naar de Beleidsregels Parkeernormen gemeente Groningen. Deze beleidsregels worden regelmatig bijgesteld. Dat biedt de nodige flexibiliteit in het parkeerbeleid, zonder dat het bestemmingsplan behoeft te worden gewijzigd.
De beleidsregels parkeernormen bevatten het te doorlopen stappenplan rondom het bepalen van de parkeerbehoefte, de te hanteren parkeernormen en de spelregels over parkeren op eigen terrein. Uitgangspunt is dat het parkeren op eigen terrein wordt opgelost. Tevens bevatten de Beleidsregels Parkeernormen spelregels voor de afmetingen van parkeerplaatsen die afgestemd moeten zijn op gangbare motorvoertuigen. Tenslotte bevatten de beleidsregels ook de mogelijkheid om van de parkeernormen af te wijken.

Hoofdstuk 3 Juridische toelichting

3.1 Algemeen

Het bestemmingsplan Facetherziening Parkeren voorziet in een juridisch adequate aanpassing van een aantal bestemmingsplannen. Het is een plan op basis van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro). Om de nodige flexibiliteit te waarborgen zijn tevens afwijkingsbevoegdheden opgenomen.
Dit bestemmingsplan is gemaakt conform SVBP 2012 (Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012) en het standaard-bestemmingsplan van de gemeente Groningen. Daarin zijn de regels gestandaardiseerd.
Het bestemmingsplan is digitaal gemaakt. De digitale verbeelding is variabel in schaal doordat kan worden in- en uitgezoomd, en bezit een meetfunctie. Het digitale plan is raadpleegbaar via het internet (https://gemeente.groningen.nl/projecten-en-bestemmingsplannen alsook www.ruimtelijke plannen.nl). Daar zijn de digitale bestanden ook te downloaden.
De papieren (analoge) verbeelding bestaat uit één kaartblad met schaal 1:25.000. Deze verbeelding is getekend conform de PRABPK 2012 (Praktijkrichtlijn Analoge Bestemmingsplankaart). De verbeelding geeft in samenhang met de regels de bouw- en gebruiksmogelijkheden van de gronden binnen het plangebied aan.

3.2 Geldende bestemmingsplannen

In het plangebied gelden momenteel de onderstaande bestemmingsplannen. Aangegeven wordt welke artikelen met de facetherziening komen te vervallen. In 8 plannen zijn geen regels opgenomen voor parkeren. Daar komen dus ook geen regels te vervallen. Maar deze plannen zijn wel onderdeel van dit bestemmingsplan.

Nr.   Naam   Vastgesteld   Te vervallen artikel  
294   Station e.o.   05-06-1985   nvt  
347   Driebond   10-04-1991   nvt  
390   De Brink/De Meeuwen   24-09-1997   1.6  
400   Zernike   26-05-1999   nvt  
427   Kostverloren, Zeeheldenbuurt en Badstratenbuurt   31-05-2006   5  
412   CiGa   27-06-2001   nvt  
428   Hoogkerk-zuid   21-02-2007   5  
430   Vinkhuizen 2007   20-06-2007   5  
431   Hoendiep 2008   30-09-2009   4  
433   Meerstad   19-12-2007   16  
437   Westpoort   20-02-2008   nvt  
438   Peizerweg 2009   30-09-2009   12  
439   Oud Zuid   27-05-2009   4  
442   Openbaar Vaarwater   27-01-2010   9  
443   Opheffing geluidzone en herziening
Friesestraatweg / Reitdiep  
25-11-2009   5  
444   Herziening Eemspoort Hunzezone   17-06-2009   nvt  
448   Waterrand Oosterparkwijk   30-09-2009   5  
449   Kempkensberg – Engelse Kamp e.o.   29-10-2008   20  
450   Coendersborg   28-10-2009   21  
451   Transferium Hoogkerk / Peizermade   28-08-2008   5  
453001   Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk
Uitwerkingsplan Plutolaan  
27-01-2010
15-03-2011  
20
6  
454   De Held III   17-06-2009   13  
455   De Wijert   27-01-2010   22  
456   Woonwagenterrein Hoendiep   26-01-2011   10  
457   La Liberté   28-01-2009   Art.7 io bijlage 2  
458   Corpus den Hoorn 2008   17-12-2008   18  
459   Bodenterrein/UMCG   26-05-2010   15  
460   De oude Hortus   17-11-2010   10  
464   Eendrachtskade ZZ 12   30-09-2009   6  
465   Bedrijventerrein Driebond   22-06-2011   15  
467   Korrewegwijk/De Hoogte 2009   20-10-2010   23  
468   Pop Dijkemaweg   30-01-2013   11  
469   Forum   30-11-2011   8  
470   Grote Markt - Oostwand   30-11-2011   8  
471   Helpman   20-10-2010   20  
472   De Held I   29-09-2010   10  
473   De Hunze / Van Starkenborgh   20-10-2010   19  
474   Hoogeweg hoek prof. Uilkensweg   20-10-2010   8  
477   Cortinghborg   30-11-2011   9  
478   Campus Augustinus   25-08-2010   11  
480   Oosterpoort   29-05- 2013   21  
481   Poelestraat-achterzijde   30-11-2011   9  
482   Hoogkerk-Gravenburg   18-07-2012   21  
484   Bedrijventerrein Koningsweg   26-06-2013   15  
485   Hoornse Meer, Hoornse Park en
Piccardthof  
28-09-2011   19  
486   Buitengebied   25-04-2012   23  
487   Pop Dijkemaweg 38   15-12-2010   6  
489   Oosterparkwijk   28-3-2012   21  
490   Regiotram – tracédelen I en II   18-7-2012   15  
491   Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg   21-12-2011   19  
493   Damsterdiep 269 en 275   28-09-2011   7  
494   SOZAWE   16-02-2011   9  
495   Reitdiep 2012   18-07-2012   24  
497   Lewenborg/Ruischerwaard   28-03-2012   17  
500   Oostelijke Ringweg, Beijum-zuid   28-09-2011   8  
501   Trefkoel   28-09-2011   9  
502   Semmelweisstraat   25-01-2012   7  
503   Schildersbuurt   19-12-2012   19  
504   Kranenburg – Stadspark   26-06-2013   22  
505   Beijum   26-06-2013   19  
506   Ebbingekwartier   25-01-2012   12  
508   Binnenstad-Oost 2012   24-04-2013   16  
511   Oostelijke Ringweg, Kardinge   22-02-2012   9  
512   Friesestraatweg-Hoogeweg   30-01-2013   nvt  
513   Hortusbuurt - Noorderplantsoen   26-06-2013   23  
514   Bessemoerpark   19-12-2012   10  
515   Sontwegtracé   29-01-2014   17  
516   Bedrijventerrein Zuidoost   26-06-2013   21  
517   Westpark   29-05-2013   16  
520   Pleiadenlaan-oost 1   30-01-2013   11  
521   Sontweggebied - Damsterdiep   26-06-2013   24  
522   Ruskenveen 2012   26-06-2013   26  
523   Lintdorpen en Ruischerbrug   26-06-2013   28  
524   Van Heemskerckstraat   26-06-2013   9  
525   Oostelijke Ringweg, Groningerweg   27-02-2013   9  
526   Binnenstad   26-11-2014   19  
527   Europapark 2013   25-09-2013   29  
528   Pleiadenlaan-oost 2   26-06-2013   10  
529   Paddepoel centrum   26-06-2013   11  
531   Aduard-Nieuwklap   29-01-2014   nvt  
532   Oranjebuurt-Noorderplantsoenbuurt   17-12-2014   17  
533   Cortinghborg II   23-04-2014   12  
539   Helpermaar 2014   18-02-2015   17  
540   Partiële herziening bestemmingsplan Poelestraat-achterzijde   29-10-2014   9  
544   Bedrijfsperceel Wolddijk   18-03-2015   9  

3.3 Toelichting op de artikelen

3.3.1 Artikelsgewijze toelichting

Inleidende regels
De artikelen 1 tot en met 3 bevatten de in het plan gebruikte begrippen en hun definitie, een bepaling over het toepassingsgebied en een regel over te vervallen artikelen. Deze laatste verwijst naar bijlage 1 bij de regels, waarin alle plannen zijn opgenomen die moeten worden aangepast. In de tabel is aangegeven of in het betreffende plan al dan niet een regel komt te vervallen. Het is nl. niet zo dat in alle bestemmingsplannen een verwijzing naar de stedenbouwkundige bepalingen van de bouwverordening is opgenomen. Dit is vooral bij de oudere plannen het geval.

Artikel 4 Bouwregels

In dit artikel is geregeld dat in een omgevingsvergunning voor bouwen of verbouwen in het plangebied moet worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid voor de beoogde functie. Het toetsingskader dat hierbij wordt gehanteerd zijn de Beleidsregels Parkeernormen van de gemeente Groningen die op het moment van aanvragen van de vergunning gelden (lid 4.4). De verwijzing naar deze beleidsregels is toegestaan op grond van artikel 3.1.2 tweede lid onder a. van het Besluit ruimtelijke ordening. In principe dient op eigen terrein in de parkeerbehoefte te worden voorzien. Voor gevallen waarin dit door bijzondere omstandigheden redelijkerwijs niet kan worden gerealiseerd, of wanneer elders aan de parkeerbehoefte kan worden voldaan, kunnen burgemeester en wethouders gebruik maken van de opgenomen afwijkingsmogelijkheid.
Tegelijk met de terinzagelegging van het ontwerp van dit bestemmingsplan zijn de Beleidsregels Parkeernormen herzien. De herziening sluit aan op de in dit bestemmingsplan beschreven wetswijzigingen; de beleidsregels zijn inhoudelijk niet gewijzigd.

Artikel 5 Slotregel

Dit artikel bevat de zogenaamde slotregel, die bedoeld is voor een eenduidige vastlegging van de naam van het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 4 Procedure en overleg

Het bestemmingsplan is een juridisch-technische aanpassing van regels. Daarom wordt uitsluitend de door de Wro voorgeschreven procedure gevolgd: ter inzagelegging van een ontwerpbestemmingsplan met de mogelijkheid van zienswijzen, en daarna vaststelling door de gemeenteraad.
Overleg heeft plaatsgevonden met de bij wet verplichte partners: de provincie Groningen en de beide waterschappen. Zij hebben geen opmerkingen over het plan.

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid / exploitatie

Onderzoek naar de economische uitvoerbaarheid van bestemmingsplannen heeft in het algemeen betrekking op nieuwe ontwikkelingen waarvoor bestemmingswijzigingen nodig zijn en die door de gemeente worden gerealiseerd. Het bestemmingsplan Facetherziening Parkeren heeft echter betrekking op een reeds bebouwd deel van de gemeente, waarbij de ontwikkelingen aan het particuliere initiatief worden overgelaten. De door de gemeente te maken kosten bestaan uitsluitend uit plankosten en de kosten van onderzoek, dat nodig is met het oog op de voorbereiding van het plan. Deze uitgaven komen ten laste van de algemene middelen van de gemeente.
Omdat het voorliggende plan niet voorziet in een bouwplan als bedoeld in artikel 6.12, eerste lid, Wro, hoeft geen exploitatieplan te worden vastgesteld. Er doet zich dus geen mogelijkheid voor van kostenverhaal als bedoeld in afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening.