direct naar inhoud van 2.3 Detailhandel
Plan: Bestemmingsplan Paddepoel centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP529Paddepoelcent-vg01

2.3 Detailhandel

In januari 2011 is de nieuwe Structuurvisie Detailhandel vastgesteld door de gemeenteraad van Groningen. Wat betreft het thema 'Boodschappencentra' is hierin bepaald dat Groningen blijft streven naar een fijnmazige voorzieningenstructuur met maatwerk. Compact, compleet en comfortabel zijn hierbij kernwoorden.

De wijkwinkelstructuur in Groningen wordt gekenmerkt door een groot aantal kleine en middelgrote wijkwinkelcentra en één groot wijkwinkelcentrum, namelijk Winkelcentrum Paddepoel. Het verzorgingsgebied van Winkelcentrum Paddepoel is van oudsher groot en rijkt, naast de wijk Paddepoel en omliggende wijken tot buiten de gemeentegrenzen: ook inwoners van bijvoorbeeld Zuidhorn, Aduard en zelfs Winsum hebben een relatief grote koopkrachtbinding met Winkelcentrum Paddepoel. Inwoners van gemeenten ten noorden van Groningen geven bijna 6% van hun besteedbaar inkomen uit in Paddepoel (bron: BRO, Koopstromenonderzoek Groningen, 2010). Om deze reden spreken we bij Winkelcentrum Paddepoel dan ook van een zogenaamd 'stadsdeelcentrum'.

Na de bouw in 1969 en zeker na de overkapping in 1991 was Winkelcentrum Paddepoel een modern winkelcentrum, dat een goede concurrentiepositie had ten opzichte van de omliggende wijken en dorpen. Het winkelcentrum dreef de afgelopen decennia op een combinatie van 2 tot 3 supermarkten (de 'dragers' van een wijkwinkelcentrum) met circa 80 aanvullende winkels die gezamenlijk een, zeker voor een wijkwinkelcentrum, zeer breed assortiment boden: naast dagelijkse artikelen waren mode, juweliers, speelgoed, huishoudelijke artikelen allen goed vertegenwoordigd. Ook een aanvullend aanbod in horeca en dienstverlening was voldoende aanwezig.

Echter, door verschillende oorzaken is de aantrekkingskracht van winkelcentrum Paddepoel verminderd. Belangrijkste oorzaak is dat het aanbod van supermarkten in het winkelcentrum is teruggelopen tot slechts één. Hierdoor is de balans tussen dagelijkse en niet-dagelijks aanbod in het winkelcentrum zoekgeraakt. Ook is het gebrek aan uitstraling aan de buitenkant in de huidige tijd een steeds groter probleem. Tegelijkertijd zijn nabijliggende wijkwinkelcentra zoals Vinkenhof (Vinkhuizen) en Selwerd opgeknapt. Deze centra zijn modern, zichtbaar, overzichtelijk met een focus die sterker ligt op dagelijkse boodschappen. Effect van deze ontwikkelingen is dat Winkelcentrum Paddepoel een deel van haar supermarktbezoekers is kwijtgeraakt aan genoemde winkelcentra. Dit heeft een direct effect op de aanvullende bewinkeling, die grotendeels afhankelijk is van de aanwezigheid van supermarkten. Direct gevolg is een significante terugloop in bezoekersaantallen over de laatste jaren en een imago van een verouderd winkelcentrum. Dit komt terug in de beoordeling van de bezoeker, die het rapportcijfers 6 geeft (bron: BRO, Koopstromenonderzoek Groningen, 2010). Bereikbaarheid en parkeermogelijkheden worden met een 8 aanzienlijk beter beoordeeld.

Op dit moment bestaat Winkelcentrum Paddepoel uit ruim 70 winkels en nog circa 25 vestigingen in de branches horeca en dienstverlening, met een totaal verkoopvloeroppervlak van ruim 12.000m2. Gemiddeld kon het centrum in 2011 op circa 85.000 bezoekers per week rekenen; in 2009 was er nog sprake van 90.000 bezoekers per week.

In de Structuurvisie Detailhandel is benoemd dat de gemeente groot belang hecht aan de positie en toekomst van Winkelcentum Paddepoel, zowel als hart van de wijk als vanwege haar positie als wijkoverstijgend winkelcentrum. Om de achteruitgang een halt toe te roepen is modernisering en versterking van het winkelcentrum noodzakelijk. De Structuurvisie stelt daarom de ambitie om een investering in en uitbreiding van het winkelcentrum te faciliteren.