direct naar inhoud van 2.5 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Ruskenveen 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP522Ruskenveen-vg01

2.5 Verkeer

Verkeersstructuur

Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een zo aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat het doel.

In het kader van het landelijke concept “Duurzaam Veilig” zijn in de gemeentelijke nota “Kalm aan en rap een beetje” alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) waar stromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u) waar verblijven centraal staat.

Auto

Het gebied wordt aan de oostzijde ontsloten via de Laan 1940 – 1945 (N370) die verder naar het zuiden aansluit op de Weg der Verenigde Naties (A7/N7). Het water Hoendiep vormt de begrenzing in de noordzijde. Aan de westzijde vormt de route Johan van Zwedenlaan, Bangeweer en Zuiderweg de ontsluiting. De ontsluiting aan de zuidzijde wordt gevormd door de Peizerweg. De spoorlijn Groningen – Leeuwarden vormt hier ook een deel van de begrenzing.

In het plangebied is de Zuiderweg aangewezen als gebiedsontsluitingsweg. De Johan van Zwedenlaan en Bangeweer zijn erftoegangswegen buiten de bebouwde kom (60 km/uur). De Laan 1940 – 1945 is onderdeel van de ringstructuur van Groningen en is gecategoriseerd als stroomweg (70 km/uur). Alle overige wegen zijn erftoegangswegen (woonstraten) waar verblijven centraal staan en een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. De overgang van een gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg is zo vormgegeven dat de weggebruiker wort gewezen op het veranderende snelheidsregiem en het te verwachten verkeersgedrag.

Het bedrijventerrein De Verbetering, Yankee Doodle en Sportpark Hoogkerk zijn bovenwijkse voorzieningen. Hierdoor wordt extra verkeer aangetrokken. De ontsluiting van deze voorzieningen verloopt via de Bangeweer en Zuiderweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP522Ruskenveen-vg01_0004.png"

Autostructuur

Ontwikkeling voormalig Suikerunieterrein

De gemeente werkt op dit moment plannen uit om te komen tot een herinrichting van het voormalige Suikerunie terrein. Er wordt een invulling gezocht voor de komende twintig jaar. Het zal hier bovenwijkse en bovenstedelijke voorzieningen betreffen waardoor extra verkeer wordt aangetrokken richting het gebied. De ontsluiting voor het autoverkeer zal verlopen via de Van Heemskerckstraat en de aansluiting op de Laan 1940 – 1945.

Fiets

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. In het plangebied behoren de Zuiderweg (tussen Bangeweer en De Verbetering), Johan van Zwedenlaan en de kortsluiting tussen de Johan van Zwedenlaan en Peizerweg tot de hoofdfietsstructuur. Mogelijk worden in de toekomst De Verbetering en de Campinglaan toegevoegd aan de hoofdfietsstructuur. Daarnaast wordt ook gedacht aan de realisatie van een Westoostroute (vanaf De Verbetering tot aan Peizerweg/Campinglaan inclusief een kortsluiting naar de Peizerweg) en een Noordzuidroute (vanaf het Hoendiep tot aan de Peizerweg). Beide routes zullen ook tot de hoofdfietsstructuur gaan behoren. De Zuiderweg (tussen De Verbetering tot de Johan van Zwedenlaan) behoort tot de secundaire fietsstructuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP522Ruskenveen-vg01_0005.png"

Fietsstructuur

Parkeren

Het deel van het plangebied dat in Hoogkerk ligt, kent afwisselend parkeren in de openbare ruimte en parkeren op eigen terrein. De parkeerdruk is hoog en benadert op een aantal plaatsen de capaciteit. Op de bedrijventerreinen De Verbetering wordt nagenoeg overal op eigen terrein geparkeerd.

Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar. De parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.

Er dient terughoudend te worden omgegaan met verzoeken om parkeerplaatsen in de openbare ruimte op te heffen ten gunste van parkeren op eigen terrein. Bijvoorbeeld wanneer openbare parkeerplaatsen worden opgeheven ten behoeve van een inrit voor een parkeerplaats op eigen erf.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer maakt gebruikt van verschillende wegen in het gebied. Zowel stadsdiensten als regionale buslijnen doen het gebied aan.

Het plangebied wordt doorsneden door de spoorlijn Groningen richting Leeuwarden. Op termijn wordt Hoogkerk mogelijk voorzien van een station. Daarmee zal ook het spoor worden verbreed. Zowel met het station als de daarmee samenhangende spoorverbreding is in dit bestemmingsplan rekening gehouden.