direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding en doel
Plan: Bestemmingsplan Sontwegtracé
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP515Sontwegtrace-vg02

1.1 Aanleiding en doel

In de Visie Eemskanaalzone (vastgesteld 25 februari 2006) is aangegeven dat een hoogwaardige verbinding met de binnenstad essentieel is om Meerstad een volwaardig onderdeel te laten zijn van het stedelijke leven van Groningen. De Eemskanaalzone is de aangewezen plek voor deze route. Deze nieuwe oost-westverbinding vormt de belangrijkste ontsluiting van Meerstad. Niet zozeer door de verkeersintensiteit, maar door de stedelijke betekenis van de route. De route moet een aantrekkelijke en sociaal veilige verbinding vormen, die ruimte biedt aan een goed, comfortabel en hoogwaardig openbaar vervoer.

De nieuwe route krijgt een gestrekt tracé en wordt gevormd door de Sontweg en de Sint Petersburgweg/Driebondsweg met elkaar te verbinden via een brug over het Winschoterdiep. In de visie komt de nieuwe brug te liggen aan de zuidrand van de Deense Haven en in het verlengde van de Driebondsweg. Het profiel van de Sontweg wordt verbreed en de beide rijbanen worden gescheiden. In het midden wordt een openbaar vervoersas aangelegd, die op termijn een functie krijgt als tramverbinding tussen stad en Meerstad. De verbinding over het Winschoterdiep bestaat uit twee bruggen naast elkaar, een hoge voor de tram en een lage voor auto's en fietsers.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de tramverbinding naar Meerstad een te lage vervoerswaarde kent. Daarom is afgezien van deze vervoersmodaliteit en krijgt het openbaar vervoer via het Sontwegtracé nu vorm door middel van een busverbinding. Mocht in de toekomst een tramverbinding naar Meerstad alsnog mogelijk blijken, dan zal deze gerealiseerd worden door doortrekking van de lijn naar Kardinge. Als gevolg hiervan zal in plaats van twee afzonderlijke bruggen, één multimodale brug worden aangelegd, waarbij is rekening gehouden met ruimte voor de bus. De gemeenteraad heeft op 27 april 2011 ingestemd met de ontwerpuitgangspunten voor de nieuwe brug en tevens de investeringsbegroting van het Sontwegtracé vastgesteld en een aanvullend krediet voor dit project beschikbaar gesteld. In de ontwerpuitgangspunten wordt uitgegaan van een lage brug (met een doorvaarthoogte van 3,80 meter en een doorvaartbreedte van 18 tot 20 meter).