direct naar inhoud van 3.5 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Friesestraatweg-Hoogeweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP512FrstrwHoogewe-vg01

3.5 Verkeer

De verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en de bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat het doel. In het kader van het landelijke concept 'Duurzaam Veilig' zijn in de gemeentelijke nota 'Kalm aan en rap een beetje' alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen) en gebiedsontsluitingswegen (50 km/u), waar stromen centraal staat, en erftoegangswegen (30 km/u), waar verblijven centraal staat.

Het plangebied ligt nabij het knooppunt van de Friesestraatweg (N355), de noordelijke (N370) en de westelijke ringweg (N370) (zie afbeelding). Deze aansluiting is ongelijkvloers uitgevoerd. De Friesestraatweg is gecategoriseerd als een stroomweg. Op het gedeelte binnen de bebouwde kom mag 70 km/u worden gereden. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 80 km/u. De ringweg kent enerzijds goede verbindingen met het bovenlokale netwerk en anderzijds de hoofdwegen van de stad Groningen. Het plangebied is daardoor per auto goed bereikbaar.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP512FrstrwHoogewe-vg01_0003.jpg"

Knooppunt van de N355 en N370

In de richting van het centrum van de stad Groningen en voorzieningencentrum Paddepoel is het plangebied op dit moment matig tot slecht ontsloten voor langzaam verkeer via de parallelweg van de Friesestraatweg. Deze verbinding is nogal onaantrekkelijk in verband met de hoge gebruiksintensiteit van de westelijke ringweg (geluid, stank) in combinatie met de gebrekkige sociale controle langs de route. De verbindingen met het voorzieningencentrum van Vinkhuizen/De Held liggen gedeeltelijk vrij maar ook langs deze verbindingen is het sociale toezicht niet overal optimaal. Het Zernike-terrein en recreatieve routes langs de oostkant van het Reitdiep zijn tenslotte indirect bereikbaar via de klapbrug over het Reitdiep (Professor Uilkensweg).

In de beleidsnota “Fietsverkeer 2000” wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. Nabij het plangebied behoren de Professor Uilkensweg en de Friesestraatweg tot de hoofdfietsstructuur. Langs beide wegen hebben fietsers de beschikking over een vrijliggende fietsstructuur. De Hoogeweg behoort als enige weg in het plangebied tot de secundaire fietsstructuur. Fietsers maken hier vanaf de aansluiting op de Westelijke Ringweg tot aan de brug over de doorgang naar Reitdiephaven gebruik van de hoofdrijbaan. Tussen deze brug en de aansluiting met de Kromme Riet is er een vrijliggend fietspad.

Tevens is een fietsbrug aangelegd die het plangebied verbindt met het universiteitscomplex Zernike met de bijbehorende sportvoorzieningen. Zo is een korte route ontstaan die de nieuwe bewoners van het complex kunnen gebruiken. Dit zorgt tegelijkertijd voor meer bezoekers van de voorzieningen in de plint.

Voor wat betreft het openbaar vervoer is de locatie ontsloten. De halte van lijn 11 (Zuidhorn-Groningen Centraal-Zernike) en van lijn 637 (Groningen-Munnekezijl) bevindt zich op loopafstand bij de Reitdiephaven.

Het plangebied grenst aan de woonwijk Reitdiephaven. Aan de zuidkant van deze woonwijk is ruimte gereserveerd voor voorzieningen. Voor voetgangers vanuit het plangebied zijn de haven en de voorzieningen momenteel matig bereikbaar wegens het gedeeltelijk ontbreken van een trottoir langs de Hoogeweg.

Op het terrein worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd. De berekening is gebaseerd op het aantal te realiseren wooneenheden en de oppervlakte aan commerciële voorzieningen. Hierbij dient te worden gerekend met de gemeentelijke parkeernormen (momenteel de Beleidsregels parkeernormen 2012). Er is een beoordeling van de parkeerbehoefte aangevraagd bij de afdeling Verkeer en Vervoer van de gemeente. De aanvraag betreft een inschatting van de te realiseren wooneenheden en oppervlakte aan voorzieningen. Bij de aanvraag om omgevingsvergunning zal de definitieve parkeerbehoefte worden berekend.